Avatar billede Kluddermor Juniormester
17. maj 2010 - 12:48 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Satans netværk! #¤%&#%

Jeg har altid problemer med mit netværk uden jeg kan finde en forklaring.

I går satte jeg min bærbare til netværket via ethernetstik for at få hurtigere overførselshastighed til min NAS server. Det har jeg gjort før med succes.
Men da jeg trak stikket ud bagefter for at gå over til trådløs igen, så ville den ikke logge på det trådløse netværk.

Hvorfor?

Win7 anbefalede at jeg skulle restarte min router. Det gjorde jeg, men mistede så også internettet på mine stationære computere. De kunne dog stadig gå på min NAS - Indtil jeg sagde ja til at Win7 selv kunne forsøge at løse problemet. - så var der heller ikke adgang til NAS'en.

Ergo blev hele netværket lagt ned, bare fordi jeg trak stikket ud på den bærbare for at den kunne gå tilbage til trådløs.

Jeg skal sikkert resete min router, og så kan jeg starte opsætningen forfra.
Men det burde da kunne lade sig gøre at trække et stik ud, uden at alt går ned?

Min opsætning er følgende:

Primær router fra Fullrate. Kører med wifi
En sekundær router er forbundet til denne via homeplug (netværk via stikkontakterne)
Sekundær router er sat til at køre bridge mode.
2 Stationære computere og NAS er forbundet til den sekundære router.

TV, Digital TVboks + nogle gange bærbar computer er forbundet via endnu en homeplug enhed med en switch.

Nogle af enhederne har stationære ip og andre har ip via DHCP.
De stationære har ip uden for DHCP range.

Er der nogle der kan hjælpe så netværket kommer til at fungere ordentligt?

jeg sætter gerne meget mere end 200 point på højkant hvis jeg kan få løst mit problem. Bare nævn en "point-pris."

En frustreret person i nød.
Avatar billede TorbenVeise Nybegynder
18. maj 2010 - 01:39 #1
Hej med dig..
for det første har vi behov for lige at få dig til ridse din IP plan op.
hvorfor har du 2 routere på?, og hvad mener du med at nr.2 kører som bridge ? Men du dermed at den ikke er router men kun fungere som switch ?

Hvis du ridser lidt mere i detajler hvordan det er kablet op, så skal jeg gerne hjælpe dig :-)

mvh
Torben
Avatar billede Kluddermor Juniormester
18. maj 2010 - 13:45 #2
Super :-)

Min første plan var, at nr 2 wifi router jeg købte, skulle køre trådløs bridge (kender ikke de tekniske betegnelser)

Min primære router i soveværelset sidder langt fra mit andet udstyr. Det er ikke en atraktiv løsning at trække kabler rundt i lejligheden for at forbinde enhederne til netværket. Derfor troede jeg, at nr 2 wifi router kunne stå i stuen og enhederne her, kunne være forbundet via en switch til denne router og derfra trådløst til den primære router i soveværelset.
Men det understøttede den ikke. (Den har derimod homeplug funktion)

Derfor er nr 2 router nu endt i arbejdsværelset og fungerer som switch. Jeg har slået wifi delen fra. Ud fra andres hjælp har jeg fået at vide, at jeg skulle sætte den til at køre i bridge mode.
Jeg har ikke fuld styr på opsætning af routere , men efterhånden har jeg været en del igennem. Men der er tilsyneladende noget i opsætningen, der gør, at det ikke fungerer korrekt.

På den primære router har jeg ladet opsætningen været som fullrates standard opsætning.

Router 2 er jeg meget i tvivl om hvordan skal sættes op. Til at starte med ville jeg gerne have denne til også at sende SSID, så der var lige god dækning i hele lejligheden. Det fik jeg dog aldrig til at virke ordentligt og blev droppet igen.

Nærmere beskrivelse af min opsætning er følgende:

Router 1 er en zyxel P-2602HW-D1A (trådløs)
Router 2 er en zyxel NBG-318s (trådløs og homeplug)
2 Homeplug enheder er zyxel PLA-401 v3

Mit netværk består af:

Synology NAS DS-109
Bærbar med win7
Stationær med win7
Stationær med win XP
Internetradio med wifi
yousee digitalboks fra samsung
Philips TV

Router 1 sidder på telefonstikket i soveværelset og er forbundet til Router 2 via homeplug-enhed.

På Router 2 i arbejdsværelset sidder Stationær med win7, Stationær med XP og synolgoy NAS via ethernetstik

I stuen sidder en homeplug enhed hvor følgende enheder sidder på via en switch:
Yousee digtalboks.
Philips TV (kan koble op på NAS)
Jeg håbede, at jeg også kunne sætte den bærbare til switchen i stuen og opnå større overførselshastighed. HER OPSTOD ALLE PROBLEMERNE.

Bærbar og internetradio kobler op via trådløs forbindelse.

Håber ikke det blev for meget tekst, men jeg synes det er svært at beskrive kortere.

Tak fordi du gider forsøge Torben
Avatar billede TorbenVeise Nybegynder
18. maj 2010 - 20:51 #3
Du kan evt. fange mig på messenger så skal jeg hjælpe dig hvis det er ?

Jeg tror vi skal finde fejlen i opsætningen af dit netværk..
1. Måske et DHCP problem ?
2. måske sat forkert op vedr. WAN  / LAN ..

men sig til hvis du vil have min messenger adresse
Avatar billede Kluddermor Juniormester
18. maj 2010 - 21:07 #4
Vi kan sagtens prøve at løse det over msn, så kan jeg skrive løsningen her, såfremt vi kommer frem til en, så det stadig kommer andre til gode.

Skriv også gerne, hvornår du har tid til at blive kontaktet på msn.

Den eneste ulempe er bare, hvis mit net ryger under processen. Men måske kan jeg koble mig på naboen trådløse, så burde det ikke være et problem.

Endnu engang tak.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
22. maj 2010 - 12:42 #5
Jeg nævner lige, at jeg stadig søger løsning på mit problem.

@Torben: Jeg tager gerne imod hjælp over messenger. (jeg fik skrevet msn. Troede at det var det samme.)
Avatar billede Kluddermor Juniormester
31. maj 2010 - 22:04 #6
Jeg søger stadig hjælp, hvis der er nogen derude, der har tid.

På forhånd tak.
Avatar billede Kluddermor Juniormester
20. juli 2010 - 23:33 #7
Jeg har pillet den ene router ud af ligningen har kablet det meste med ethernetkabler, og så fungerer netværket for det meste som det skal.
Der har åbenbart været noget periodisk interferens på lysnettet, der har fået noget af homeplug systemmet til at være ustabilt, samtidigt med at jeg ikke kunne få de 2 routere til at fungere sammen.