Avatar billede cybermaster-ny Nybegynder
12. maj 2010 - 15:34 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Betaling af pakker samt abonnement tilmelding

Hej alle sammen

Til et større system skal jeg have lavet mulighed for at brugerene kan betale for extra muligheder.

Der er 4 typer af abonnement der kan vælges imellem. ( Free , easy , advance , pro )

Free = 0  kr. pr. mdr.
Easy = 299 kr. pr. mdr.
advance  = 599 kr. pr. mdr.
pro =  999 kr. pr. mdr.

Jeg har indtil vidder valgt at bruge epay betalings systemet.

Brugeren skal have mulighed for selv at betale løbende, eller vælge at tilmelde sig abonnements (Automatisk) betaling.

Min database tanker ser indtil viddere sådan ud:

AutoPayment    (Insert)
AutoPayment_id, AutoPayment_member_id, autoPayment_package, autoPayment_startDate, AutoPayment_endDate

Payment    (Insert)
payment_id, payment_member_id, payment_text, payment_date, payment_currency, payment_amount

Packages (Update)
packages_id, packages_payment_id, packages_member_id, packages, packages_start,     packages_end

Men jeg er en del i tvivl, har det lidt med så snart der penge involveret, skal det bare være i orden. Det er første gang jeg skal oprette noget med betaling på hjemmesider.

Er der nogen der har erfaring med hvorledes det skal bygges op, i stil med det jeg har tænkt på eller bør det gribes anderledes an?

mvh

Henrik
Avatar billede danco Nybegynder
12. maj 2010 - 23:05 #1
Jeg skal lige sige at jeg ikke har nogen erfaring med at lave databaser til brug i betalingssystemer.
Men dog har jeg et par tanker som jeg vil lufte.

Integritet
Eftersom du skal håndtere den form for betalinger som du skildre her, så mener jeg at det er essentielt at sikre en meget høj grad af integritet af dine records. Derfor vil jeg nok anbefale (hvis det muligt) at gøre brug af InnoDB og derved kunne registrere fremmednøgler.

Normalformer
Her vil jeg helt klart sige at du skal sørge for at normalisere til minimum 3. normalform og herefter overveje hvorvidt det er muligt at normalisere yderligere op ad. Dette vil naturligvis også bevirke en højere grad af integritet.
Avatar billede cybermaster-ny Nybegynder
13. maj 2010 - 13:58 #2
danco > Tak for inputet.

Det skal bygges i PHP & Mysql > Bør jeg flytte spørgsmålet til php. Virker ikke som den store aktivitet her.

mvh.
Avatar billede danco Nybegynder
13. maj 2010 - 17:24 #3
jeg synes du har placeret det helt rigtigt i denne kategori. Det er jo trods alt databasen du har spørgsmål til. Desværre er der sjældent den store aktivitet på spørgsmål i denne kategori.
Avatar billede cybermaster-ny Nybegynder
13. maj 2010 - 19:51 #4
Jeg vælger at omformulerer spørgsmålet og stiller det i php istedet.

Lig et svar for dine informationer.
Avatar billede danco Nybegynder
13. maj 2010 - 20:02 #5
Her er et svar.
Avatar billede cybermaster-ny Nybegynder
13. maj 2010 - 20:13 #6
Lukker ;o)