Avatar billede JanineDennis Nybegynder
05. maj 2010 - 17:19 Der er 5 kommentarer

case opgaver om Open Source, Lincensregler og server . HJÆÆÆÆLP!!!!

Hej, jeg sidder med en opgave om IT, som jeg slet ikke kan finde ud af. Her er nogle spørgsmål som jeg håber nogen gider at svare på :)

- hvad er Open Source ?
Jeg ved at det er et program/software der oftes er gratis og har mulighed for at ændre kildekoden. Men det ikke nok.

- Hvad er Lincensregler, hvorfor er der regler?

- Hvad er en Server, hvornår anvender man dette og hvorfor skal man have en server?

Håber der nogen der kan svar på dette idag, da jeg skal op og fremlægge om det imorgen tidligt :(
Avatar billede arne_v Ekspert
05. maj 2010 - 17:24 #1
Jeg tror at du har ramt en forkert kategori.

Open source er defineret via OSI OSD:

http://www.opensource.org/docs/definition.php

Der er licens regler fordi alternativet ville være noget kaotisk.

En server kan være to ting:
- et server program som leverer et eller andet i forhold til et antal klienter (eksempler er HTTP, FTP, SMTP og POP3 servere=
- en server box som er en maskine der kører et eller flere server programmer, servere er normalt lavet til til at køre 365x24 i modsaetning til desktop PC'ere
Avatar billede JanineDennis Nybegynder
05. maj 2010 - 17:29 #2
Tak for svaret, men jeg forstår der stadig ikke :(
- jeg har ingen viden inden for IT overhoved, så alt det med HTTP, FTP - det siger mig intet :(

Og det med lincens regler, tror nok min lærer vil have en lidt mere svar :) - men mange tak for hjælpen. Men kender du evt. en hjemmeside hvor man kan læse om dette, fra punkt til punkt - altså til nogen ligesom mig, der ingen viden har inden for IT :(
Avatar billede arne_v Ekspert
05. maj 2010 - 18:04 #3
Hvorfor skriver du om IT, hvis ikke det er noget som interesserer dig?

Med hensyn til materiale - har du checket wikipedia? (baade EN og DA)
Avatar billede JanineDennis Nybegynder
05. maj 2010 - 18:20 #4
Det interessere mig - det er et skole projekt.
Men at have en lære der kræver alt fra bund er svært når det derfor man lærer det i skole.

Altså en server det er jo En server man kan: /lager på / Henter fra / køre en hjemmeside / (folk skriver link og bliver sendt til en server hvor hjemmesiden er lageret på) Den kan også tjekke spam / køre MSN / Køre Wow / Osv.
Men det synes min lærer ikke er nok og vil have en fuld forklaring på "hvad det er" Så håbede på der var nogen der kunne forklare det i dybden om hvad det akkurat er.

Men ja, har læst lidt rundt på nettet. Synes bare ikke rigtig jeg får de svar min lærer forventer at vide :(
Avatar billede dunkeren Nybegynder
11. maj 2010 - 18:34 #5
brug de ressourcer du har det gør vi andre...
netter ligger lige for og indeholder al den info du behøver