Avatar billede JanineDennis Nybegynder
05. maj 2010 - 17:13 Der er 14 kommentarer

Case opg. om open source, licensregler, server

Hej, jeg sidder med en opgave om IT, som jeg slet ikke kan finde ud af. Her er nogle spørgsmål som jeg håber nogen gider at svare på :)

- hvad er Open Source ?
Jeg ved at det er et program/software der oftes er gratis og har mulighed for at ændre kildekoden. Men det ikke nok.

- Hvad er Lincensregler, hvorfor er der regler?

- Hvad er en Server, hvornår anvender man dette og hvorfor skal man have en server?

Håber der nogen der kan svar på dette idag, da jeg skal op og fremlægge om det imorgen tidligt :(
Avatar billede intenz Novice
05. maj 2010 - 19:46 #1
Du får ikke nogen til at lave dine skoleopgaver for dig, lav dine lektier selv og lær lidt.

Du kan vel godt bruge 5 min på lige at søre på de forskellige ting på google?
Avatar billede JanineDennis Nybegynder
05. maj 2010 - 19:54 #2
Nej men som sagt har læst rundt med forstår det ikke helt, så håbede måske på der var nogen der gad og forklar det ord for ord til mig - og har jo også søgt på google, men det kan da altid være et plus, hvis der nogen der fortalte lidt mere om det - som jeg måske havde overset på nettet.

Men hey, (intenz) - du er ikke forpligtet til at svare på mine spørgsmål, hvis du ikke gider og hjælpe, så lad være og kommentere altså.
Avatar billede intenz Novice
05. maj 2010 - 20:11 #3
Hvis du vil have et seriøst svar skal spørgsmålet også lægge op til, at du har brugt tid på at undersøge det selv.

Hvis du nu havde skrevet det som:
Jeg prøver at forstå open source, og jeg tror det betyder ....bla bla bla.... er det korrekt?

Der står også noget med f.eks. man ikke må bruge det kommercielt, hvad betyder det?

Osv.

Altså vise du har brugt et minimum af tid på det, og bare vil have bekræftet det du har fundet eller blive hjulpet lidt på det med nogle af delene.

Den måde du har skrevet dit spørgsmål på viser ikke det, og derfor får du et svar som #1.
Avatar billede JanineDennis Nybegynder
05. maj 2010 - 20:23 #4
Ja okay, det forstår jeg godt, men har altså brugt rimelig langtid på det - har søgt ligesiden igår på at for svar på spørgsmålene.

altså lad mig starte med licensregler.

Jeg ved at der findes rimelig mange licensregler. Jeg skal redegør for de forskellige typer af lincensregler.

Jeg ved at der findes freeware, som er gratis og kan bruges så meget man har lyst. hvor derimod er der noget der hedder shareware, hvor man så kan prøve dette i en begrænset periode og derefter betale en bestemt sum, hvis man ønsker at beholde det.

Sad og diskuteret med min lærer om dette - også siger han pludselig "jamen hvad er licensregler", og der gik jeg bare i stå og tænkte, "er det ikke lige det jeg sad og fortalte"

Håber du vil hjælpe mig med at forstå hvad min lærer mente med "hvad er licensregler" - for er det ikke det med freeware, shareware careware osv?
Avatar billede intenz Novice
05. maj 2010 - 21:17 #5
Ja, det kan jeg godt.

Licensregler beskriver den måde man må bruge programmet på (i det her tilfælde, det kan også andet end programmer). Så når man henter eller installerer et program, skal man typisk sætte hak ved at man vil overholde de regler producenten har lavet (licensreglerne). Der findes et hav af forskellige typer licenser, men dem du nævner er:

Freeware: Programmeret er gratis og må videregives til andre (kopieres). Der er typisk igen restriktioner på det.

Shareware: Mere eller mindre det samme, men det dækker typisk over, at det er en begrænset udgave af programmet man får, og man så kan betale for at få en fuld version.

Careware: Det ved jeg ikke, det er jeg aldrig stødt på.

Open source er så også en type licens, men der er mere kompliceret. Som ordnet siger betyder det at selve kildekoden skal være åben, altså man kan læse og rette i kildekoden til progammeret. Modsat f.eks. Windows, hvor man ikke kan se kildekoden (selve programmeringskoden). Ting frigivet under denne licens gør typisk (der findes nogle forskellige typer), at man må bruge programmet til hvad man vil, og ændre i det som man vil.
Men hvis man vil sælge det til andre, skal de også have adgang til hele kildekoden (derfor ordet 'open source'), man må altså ikke skjule hvad man har lavet, og den der køber det må ændre det som de vil (og f.eks. også give kopier af det til andre).

Håber det hjælper lidt.
Avatar billede intenz Novice
05. maj 2010 - 21:18 #6
Licensregler kan altså f.eks. være, at man ikke må kopiere programmet til andre, at man ikke må ændre i programmet, eller måske at man må gøre med det lige som man vil. Det er den der sælger programmet (eller giver det væk) der bestemmer, gemmen licensreglerne, hvad man må og hvad man ikke må.
Avatar billede JanineDennis Nybegynder
05. maj 2010 - 21:25 #7
Puha, din hjælp har i hvert fald givet mig et stort forståelse på hvad licensregler er. Så jeg takker dig mange gange for din hjælp og tid :)
Avatar billede intenz Novice
05. maj 2010 - 21:28 #8
Altså når man henter/bruger/installerer et program skal man bruge en licens til at bruge programmet (tilladelse fra den der har lavet programmet). For at have en lovlig licens, skal man overholde de regler der er i forbindelse med licensen (licensreglerne). Og det er så dem, den der sælger programmet har lavet, som bestemmer hvordan du må bruge og hvad du må gøre med det.

F.eks. med Windows står der i licensen at du kun må installeret det på en computer, at du ikke må give det til andre, osv.
Avatar billede intenz Novice
05. maj 2010 - 21:35 #9
Helt i orden :) Godt vi kom over min første sure bemærkning :P Held og lykke med fremlæggelsen.
Avatar billede JanineDennis Nybegynder
05. maj 2010 - 21:36 #10
mange tak :D - det hele giver mening nu :)

kan du evt. også forklare hvad en server er?

altså er det sandt at man kun har en server hvis der 2 eller flere computere på et sted?

og at en server er det der for computer til at virke, altså at serveren er et stort database, hvor du kan hente, gemme programmer og filer på?
Avatar billede intenz Novice
05. maj 2010 - 21:47 #11
Ja, stort set.

En server er en computer på et netværk, der deler dine ressourcer med andre computere (klienterne). Så en server er ikke det der får en computer til at virke, men det der søger for at alle computere har adgang til ressource på netværket. En ressource kan være mange ting, f.eks. printer, database, email osv.

Så når du sidder på skolens computere er der typisk en server der søger for at alle elever/lærere har adgang til en skole-mail, printerne osv. Alt det som flere på netværket deler.

Når du er her på eksperten ligger der også en (eller flere) servere bagved der indeholder databasen, billeder, de forskellige filer osv. som får eksperten til at fungere.

Så en server er groft sagt en computer på et netværk, som søger for at alle de computere der bliver forbundet til netværket har adgang til de samme ressourcer (som serveren er sat op til at  administrere).

Så ja, det er sandt at man kun har en server hvis der er flere computere på et sted. Men kun fordi en server kun giver mening hvis den sidder i et netværk hvor andre computere kan få adgang til dens ressourcer.
Avatar billede intenz Novice
05. maj 2010 - 21:48 #12
Hov der skulle stå, En server er en computer på et netværk, der deler sine ressourcer
Avatar billede JanineDennis Nybegynder
05. maj 2010 - 21:58 #13
ihh, hvor jeg dog bare glad. Er virkelig glad for at have en forklaring på hvad en server er og ikke mindst licensregler.

Du skal have mange tak for hjælpen og for at have brugt tid på at forklare tingene til mig :)
Avatar billede intenz Novice
05. maj 2010 - 22:03 #14
Det er helt i orden :) Jeg har ikke noget imod at hjælpe, når du selv har arbejdet for det (og det kan jeg godt se du har efter vi kom udover de første kommentarer).

Jeg lægger et svar.

Held og lykke med det :)