Avatar billede Newbee1 Novice
30. april 2010 - 17:37 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Auto udfyld felter i formular

Hej Jeg kan ikke få auto fyld til at virke, som jeg gerne vil.

Jer har en tabel, der skal fyldes med data: Lønnummer, fornavn, efternavn, og mange flere felter.

Jeg har en anden tabel, med 3 felter Lønnummer, fornavn, efternavn.

Jeg har levet en kombinationboks, hvor man på listen kan vælge lønmummer.

Jeg vil gerne have når man vælger lønnummer bliver , bliver også fornavn og efternavn udfyldt, Jeg kan kun få et felt til at virke adgangen ikke alle tre felter.

Er der nogen der har et forslag ?

MVH

Tony
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2010 - 23:03 #1
Slet ikke at gemme fornavn og efternavn i første tabel (eller have disse felter i tabellen) - lønnumeret er vel en entydig person identifikation.

Men derfor kan det stadig være rart at se i indtastningsformularen.

En kombinationsboks med rækkekilden:
'select lønnummer, fornavn & efternavn as navnL' (første kolonne skjult) og kontrolelementkilden 'lønnummer' instiller sig automatisk når formularens felt lønnummer ændres.
Avatar billede Newbee1 Novice
01. maj 2010 - 20:05 #2
Hej Ellebe

Kombinationsboks skal den være bundet til en forespørgsel, med
lønnummer,fornavn, efternavn ?

Hvis jeg gør dette er det kun lønnummer der bilver synligt i formular ?

MVH

Tony
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2010 - 23:20 #3
Det jeg tænkte på for at opnå den effekt at fornavn og efternavn indstiller sig automatisk efter  valgte lønnummer er anvendelse af endnu en kombinationsboks som ikke nødvendigvis anvendes til dropdown valg men blot indstiller sig automatisk.
når du anvender den kombinationsboks med lønnumeret synligt - bliver knotrolelementet 'lønnummer' der er knyttet til feltet lønnummer i første tabel ændret - antager jeg - det er sådan det skal være før det virker.
Den anden kombinationsboks er også knyttet til kontrolelementet lønnummer idet denne er dets egenskabsarks kontrolelementkilde.
Dens række kilde er:
select lønnummer, fornavn & " " & efternavn as  navnL from < navnet på den anden tabel>
dens bundet kolonne er 1.
i egenskabsarket->formater->kolonnebredder skal der stå 0cm før føste semikolon.

--
En anden mulighed er at slå det sammen i en kombinationsboks:
select lønnummer,lønnummer & "-" & fornavn & " " & efternavn .....
Avatar billede Newbee1 Novice
02. maj 2010 - 17:33 #4
Hej Ellebe

Jeg kan ikke få det til at virke:

Kombinationsboks 1: Data

Kontrol elementkilde : Lønummer
Rækkekildetype : Tabel/foresprøgsel (Foresprøgelse i tabel "lønummer", på lønummer, fornavn, efternavn)
Rækkekilde: SELECT [Lønnummer Forespørgsel1].Lønnummer, [Lønnummer Forespørgsel1].Fornavn, [Lønnummer Forespørgsel1].Efternavn FROM [Lønnummer Forespørgsel1];

Dette gør at jeg i en dropdown liste kan vælge en person, men kun lønummer bliver vidst i formular.

Kombinationsboks 2:  Data:
Kontrol elementkilde : Lønummer
Rækkekildetype  ??
Rækkekilde: select lønnummer, fornavn & " " & efternavn as  navnL from lønnummer

Jeg har prøvet forskellige kombinationer, men kan ikke få det til at virke.

MVH

Tony
Avatar billede nih Novice
02. maj 2010 - 21:44 #5
Hej

Du kan bruge stort set den samme opsætning til dine 3 combo-boxe:

Kontrol elementkilde : Lønummer
Rækkekildetype : Tabel/foresprøgsel
Rækkekilde : Select lønnummer, fornavn, efternavn FROM lønummer
antal kolonner : 3

Du skal så for hver combo angive hvilken kolonne af forespørgslen der skal vises:
combo1:
kolonnebredder 2;0;0

combo2:
kolonnebredder 0;2;0

combo3:
kolonnebredder 0;0;2

mvh
Niels
Avatar billede Newbee1 Novice
03. maj 2010 - 19:21 #6
Hej Niels

Det skal være sådan at man vælger løn nummer i dropdown boks, og
derefter bliver 3 felter i formular udfyldt automatisk:

Lønnummer, fornavn, efternavn

MVH

Tony
Avatar billede nih Novice
03. maj 2010 - 20:44 #7
Hej Tony

Der hvor du går fejl er at det KUN er et felt du skal bruge - nemlig nøglen i tabellen "lønnummer"

Din formular bygger på en anden tabel med bl.a. lønnummer + en masse andre felter.
På denne form kan du bruge de 3 comboboxe til at vise oplysningerne fra relaterede felter i tabellen "lønnummer", men på formularen er de kun tilknyttet ÉT felt nemlig fremmednøglen "lønnummer"

Håber det giver mening - ellers må du gerne sende den til mig så skal jeg kigge på den.
niels.aa@gmail'dot'com

Niels
Avatar billede Newbee1 Novice
04. maj 2010 - 09:50 #8
Hej Niels

AHA nu forstår jeg det.

Ikke kun har jeg fået mit system til at virke, men nu kan jeg selv gøre det næste gang.

Mange tak for din tid  :-)

Kan du sende et svar, så jeg kan give point ?

MVH

Tony
Avatar billede nih Novice
04. maj 2010 - 11:16 #9
Det var så lidt.

Du skal prøve at kigge lidt på emnet vedr. normalisering af tabeller i databaser

Den relation du arbejder med her er en "en til mange", hvor du vedligeholder medarbejderne i én tabel og angiver sygefravær i en anden tabel (uden at gemme medarbejder oplysningerne i begge tabeller)

f.eks.
http://www.hedeskov.dk/netpublikationer/udv-database/indhold.htm

Niels