Avatar billede Rassserboy Nybegynder
22. april 2010 - 08:50 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Navnedatabase til telefonbog søges

Jeg vidste ikke, hvordan jeg skulle formulere en overskrift.

Anyway. Jeg arbejder på en telefonbog. Men hvis man nu søger på Anette - og der skulle have været to n'er i navnet (Annette) kommer resultatet (naturligvis) ikke frem.

Jeg tænker derfor på, om der findes en database, som man kan købe, hvor alle typiske måder at stave forskellige navne på, er F.eks. Winther/Winter/Vinter, Annette/Anette, Kristian/Christian, Christensen/Kristensen/Christiansen.

Jeg er sikker på, at den findes, da det jo for eksempel er det, dgs.dk benytter. Men kan man få adgang til en sådan database?

Venligst
Rasmus
Avatar billede janus_007 Nybegynder
22. april 2010 - 09:19 #1
Typisk løser man den slags ved at anvende fuzzy logic og hvis det skal være helt kringeling i samhørighed med en decideret søgemaskine.
Avatar billede Rassserboy Nybegynder
22. april 2010 - 09:28 #2
Hej Janus

Tak for hurtigt svar. Jeg afventer lige og ser, hvad der ellers kommer af svar :-)

Rasmus
Avatar billede 2Mida Praktikant
22. april 2010 - 10:00 #3
Du kan med fordel bruge en SoundEx funktion - kræver dog et extra felt i tabellen, medmindre din database understøtter dette..
Avatar billede janus_007 Nybegynder
22. april 2010 - 19:41 #4
Soundex er ikke godt, det er en meget svag algoritme - alligevel ligger din i fuzzy logic familien.
Der findes mange andre og langt bedre :) Eller vent til Sql Server R2 :)

læs om FL: http://en.wikipedia.org/wiki/Fuzzy_logic

NB-> Soundex kræver ikke et ekstra felt ;-)
Avatar billede janus_007 Nybegynder
22. april 2010 - 20:12 #5
Tjekkede lige op på R2:
http://technet.microsoft.com/en-us/evalcenter/ee315247.aspx

Du kan hente den og prøve Master Data Services + meget andet guf :)
Avatar billede arne_v Ekspert
23. april 2010 - 01:55 #6
Hvis opdatering til 2008 R2 ikke er en mulighed kan man lave sin egen lille user defined CLR function som laver noget relevant.
Avatar billede Rassserboy Nybegynder
23. april 2010 - 08:52 #7
Hej med jer

Jeg kigger på alle jeres forslag, som er nogle gode bud. Smid gerne svar.

- Rasmus
Avatar billede janus_007 Nybegynder
23. april 2010 - 10:00 #8
Fornøjelse at hjælpe :)

Sidder ofte med lige akkurat samme problemstilling, rart at videregive lidt viden.