Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
19. april 2010 - 09:19 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Visual Studio kan ikke længere åbne mdf-fil

Jeg har en række Visual Studio 2005 projekter med en mdf-fil i hver. Disse har hidtil kunnet åbnes og redigeres uden problemer. For en uges tid siden installerede jeg Visual Studio 2010 og uden at vide om der er nogen sammenhæng, så kunne jeg ikke længere åbne mdf-filer i VS2005. Jeg lavede derfor en systemgendannelse til lige før installationen af VS2010, men jeg kan stadig ikke åbne mdf-filerne med VS2005. Jeg har prøvet af afinstallere VS2005 og installere den igen, men dette hjælper ikke. Jeg kan godt lave en ny database i VS2005 og åbne den. Når jeg åbner en 'gammel' database i VS2005 får jeg denne mærkelige besked:

The database ..... cannot be opened because it is version 655. This server supports version 611 and earlier. A downgrade path is not supported.

Jeg har googlet denne besked, men ikke fundet en løsning.

Har I et forslag til, hvordan jeg får databaserne til at virke igen?
Avatar billede janus_007 Nybegynder
19. april 2010 - 11:08 #1
Har du prøvet med Sql Server Management Studio Express?
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
19. april 2010 - 13:36 #2
Det viser sig, at Visual Studio 2010 åbenbart selv (eller jeg er kommet til at bekræfte det) ændrer SQL Server formatet på .mdf-filerne på C-drevet til en nyere version, der så ikke kan åbnes med VS2005. Jeg gik tilbage til en backup, der var fra FØR installationen af VS2010 og overførte .mdf-filen til APP_Data mappen. Herefter kunne databasen åbnes uden problemer. Jeg har gjort det samme for alle applikationer på mit C-drev, der benyttede en .mdf-fil og det har virket hver gang.
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
19. april 2010 - 14:48 #3
Ja - i 2008 versionen, men så vidt jeg kan se, kan den ikke åbne .mdf-filer?