Avatar billede cronck Nybegynder
18. april 2010 - 09:05 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

MIT and GPL Licens ...og det er?

Hej folkens,

Jeg sidder ofte og bliver i tvivl om hvor meget jeg må bruge af folks kode, uden at bryde deres copyright, licenser osv.

Har forsøgt at forstå det en del gange, men er aldrig rigtig kommet frem til noget brugbart.

Et eks. kunne være dette script:
http://odyniec.net/projects/imgareaselect/

Der står følg. under License:
"Dual licensed under the MIT and GPL licenses."

Kan jeg så tillade mig at bruge det frit på min private hjemmeside?
Hvad hvis jeg havde en kommerciel side?

Tager man for eks. scriptet her: http://www.webmotionuk.co.uk/php-jquery-image-upload-and-crop-v11/
Så står der i kildekoden at man ikke må fjerne deres kommenterede linier i PHP-dokumentet - Fair nok, men det er der alligevel ingen som kan se?

Jeg er forvirret, og vil nødigt rode mig ud i at gøre noget uartigt. :)
Avatar billede cronck Nybegynder
18. april 2010 - 09:21 #2
Så sidder jeg tilbage med et spørgsmål.

Hvis jeg bruger scripts, widgets og lign. med mine egne modifikationer - Skal jeg så også stille kilde-koden til rådighed, hvis det ikke er noget jeg sælger eller har i sinde at give videre?
Avatar billede 220661 Ekspert
18. april 2010 - 09:26 #3
Vil håbe der er andre der kigger med. Er ikke så klog på dette desværre.
Avatar billede bmpi Nybegynder
18. april 2010 - 12:04 #4
Kort fortalt: Hvis du bruger noget software under GPL, kan du gøre med det LIGE HVAD DU VIL, så længe du bare bruger det til dig selv, og det ikke er noget du *distribuerer' videre til andre. Uanset om du giver det væk eller sælger det.

Det er først, når du distribuerer software under GPL, at der indtræder en række krav og begrænsninger. Fx at du skal stille kildekode til rådighed, og at du skal kreditere den/de, som har modficeret softwaren før dig. Det kan fx være i kommentarene i koden, men det kan stå mange steder.

Når softwaren kan være licenseret under to licenser, så skyldes det forskellige formål. I det her tilfælde med GPl og MIT, er formålet at det skal være muligt at bruge (rettere distribuere) dette open source (GPl) software sammen med ikke-open source (GPl) software. Normalt ligger der nemlig et krav om, at hvis man inkluderer noget GPl software i en pakke (det kunne fx være Linux),skal alt andet software i denne pakke også være, eller gøres til, GPL software.
Det betyder nemlig, at hvis du vil distribuere dette software sammen med andne software, der ikke er GPl, så gør du det under MIT licensen. Mens du i andre sammenhænge, og hvis du bare bruger det personligt, gør det under GPL.

Håber jeg tydeligt nok fik forklaret forskellen på at bruge det personligt, og så at dsitribuere det, og hvilke restriktioner der i såfald indtræder (eller snarere AT der indtræder restriktioner). Hvis du videresælger softwaren med dine modifiktioner, skal du nok sætte dig noget dybere ind i, hvilke restriktioner du mødes (kravet om kreditering og adgang til kildekode er nok de to væsentligste).
Avatar billede cronck Nybegynder
28. april 2010 - 16:46 #5
Jeg tror efterhånden at jeg har forstået det.

Vil I begge smide et svar, så deler jeg pointene. :)
Avatar billede 220661 Ekspert
28. april 2010 - 16:54 #6
svar