Avatar billede hobse Nybegynder
28. marts 2010 - 12:18 Der er 12 kommentarer

netværksprinter og dynamisk IP

Jeg har i nogen tid forsøgt at tilslutte min printer (OKI 3520 MFP) til mit hjemmmeværk, men er her stødt ind i problemer med dynamisk IP-adresse. Jeg er blevet rådet til at købe en fast ip-adresse - men det koster jo - og det kan vel ikke passe, at man ikke kan sætte et netværk op, når man fra teleselskabet er tildelt dynamisk IP. Tilsyneladende er problemet, at min printer hver dag får tildelt en ny IP-adresse og derfor ikke kan findes af min computer. Under menuer - tilslut printer - kan jeg dog gå ind og skrive en ny opdateret IP-adresse og løse problemet - for en dag!!

Jeg håber meget, at der nogen af jer, der har en løsning.

Hilsen Morten
Avatar billede leif Seniormester
28. marts 2010 - 12:24 #1
Har du en router og hvilken adresse får din computer tildelt ?

Prøv at start en Kommandoprompt og skriv ipconfig og fortæl os starten af IPadresse
Avatar billede omaraani Nybegynder
28. marts 2010 - 12:26 #2
Manually Configured måske vil de hjælp
28. marts 2010 - 12:26 #3
Du har vel en ROUTER BOX ind imellem ?

Og så er det nemlig din egen ROUTER der 'uddeler' INTERNE IP adresser. Så sæt FAST IP på printeren; eks 192.168.0.2 (din ROUTER har sansynligvis 192.168.0.1). Resten kan så være DHCP baseret... på "indersiden" af din ROUTER.
Og alt dette uanhængig af hvad din ISP gør på "ydersiden" af ROUTEREN...
Avatar billede hobse Nybegynder
31. marts 2010 - 10:43 #4
Ja, jeg har en router imellem. Jeg er ret sikker på at min isp giver mig vekslende IP.
Men kan det virelig passe at man skal have fast IP før det duer?
Min Ip starter med 192.168.1 - hvis det kan være til nogen hjælp.
Avatar billede leif Seniormester
31. marts 2010 - 17:31 #5
Hvis din IPadresse er 192.168.1.x så deler din Router interne adresser ud til dine klienter, printere osv., derfor kan du tildele din printer en Fast adresse fx. 192.168.1.254 og derfor vil den altid beholde den.
Avatar billede hobse Nybegynder
31. marts 2010 - 20:18 #6
Okay. Spørgsmålet er så - Hvordan gør jeg det? Altså giver min printer fast ip?
31. marts 2010 - 20:37 #7
Du skal ind på printerens såkaldte WEB interface; se i vejledningen ...
Avatar billede hobse Nybegynder
01. april 2010 - 00:28 #8
Jaja der har jeg været. Altså det med at skrive ip'en i adressefeltet:) Hvad skal jeg så gøre derinde? 200 points til den, som får guidet mig igennem det her :)
01. april 2010 - 10:05 #9
... du må kigge alle menu punkter igennem der efter noget med IP adressse / DHCP ...
Avatar billede hobse Nybegynder
01. april 2010 - 22:35 #10
Ja.. Og hvad så?
01. april 2010 - 22:49 #11
HAR du fundet noget i nævnte retning - eller hvad mener du ?
Avatar billede hobse Nybegynder
02. april 2010 - 13:49 #12
Ja, jeg har fundet noget omkring IP:)