Avatar billede nissen2630 Novice
20. februar 2010 - 16:05 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor er sne tungere når det tør ?

Har læst på dmi's side at sne ændre vægt når det tør.
http://www.dmi.dk/dmi/saa_meget_vejer_sne

Men hvorfor gør det dog det. Der bliver jo ikke tilsat ekstra mængder af noget som helst.
20. februar 2010 - 16:11 #1
Linket taler om vaegten PER LITER af sne i forskellige stadier.  En snekrystal er relativ stor, derfor er der faerre per liter end naar de er klasket sammen naar temperaturen stiger saa der er flere per liter.
Avatar billede nissen2630 Novice
20. februar 2010 - 16:19 #2
Den er jeg helt med på... Men hvorfor vejer samme mængde så forskelligt. feks. 1 m sne der smelter falder jo sammen og komme til at veje mere..Det er det jeg ikke forstår
Avatar billede vejmand Juniormester
20. februar 2010 - 16:26 #3
Ja, pr. liter vejer den mere, men total vejer sneen det samme....
Avatar billede nissen2630 Novice
20. februar 2010 - 16:27 #4
Så kan man spørge.Hvorfor kan et tag klare 1m sne nor det bare er frost vejr men ikke når det tør.
Avatar billede vejmand Juniormester
20. februar 2010 - 16:31 #5
Det kan være fordi der kommer mere sne, som så øger vægten. Eller det kan skyldes at sneen "bevæger" sig i tøvejr, altså glider måske lidt ned af taget, så trykket kommer mere på ét sted. Hvis det f.eks. regner, optages vandet også i sneen, så vægten øges......
20. februar 2010 - 16:55 #6
Hvis et tag kan klare 1 meter frostsne saa kan det ogsaa klare den samme maengde sne (nu maaske kun 30 cm) naar det toer.  Har du nogle kilder der paastaar anderledes?
Avatar billede nissen2630 Novice
20. februar 2010 - 17:04 #7
Det er sagt så mange gange i nyhederne på både dr1 og tv2.

Jeg kan absolut ikke se hvordan noget skulle kunde ændre vægtfylde kun ved at temperaturen ændres.
Avatar billede claes57 Ekspert
20. februar 2010 - 17:12 #8
du kan heller ikke lave snebolde i frost-sne, men tø-sne er godt til det. Selve strukturen i tø-sne-krystallet indeholder mere vand pr rumfang end frost-sne.
Frost-sne kan jo også let blæses omkring (fygning) da de enkelte krystaller ikke binder sig til naboerne - det sker ikke med tø-sne, da det klistrer sammen.
20. februar 2010 - 17:18 #9
Jo nu snakker vi om noget andet.  Vaegtfylde er vaegt per kubikcentimerer.  En kubikcentimerer frisk falden sne vejer mindre end en kubikcentimerer toesne og har derfor en mindre vaegtfylde.  Nu er der gaaet nogle dage siden mine fysiktimer i skolen, men jeg mener at man maaler vaegtfylder ved bestemte temperaturer.  Vand har vaegtfylden 1 (et gram per kubikcentimeter) ved en bestemt temperatur som jeg ikke kan huske, men det er kendt (hvis jeg husker rigtigt) at vand har den mindste vaegtfylde ved minus 4 grader.  Men en kubikcentimeter nyfalden frostsne giver sig ikke til at veje mere fordi den bliver varmere.  Hvis virklig nogen har sagt PRECIST DETTE i radio eller tv saa er det fordi de snakker nonsence.  Det goer vi vel alle fra tid til anden.  Men maaske har de sagt (eller ment) noget andet, saasom hvor dit link peger ud at efter en lang vinter kan den meter sne der ligger paa taget kan vaere blevet enorm tung fordi den foerste meter er blevet presset sammen og saa fyldt op med senere faldn sne.
Avatar billede vejmand Juniormester
20. februar 2010 - 17:20 #10
Lige netop vægtfylden ændres ret markant i sne ved forskellig temperatur. Sne er jo frosset vand, så hvis ikke vægtfylden skulle ændre sig, skulle en kubik meter sne veje det samme som en kubik meter vand. Det kan du vist godt se, ikke hænger sammen.

Men den samme mængde sne, som tør, og bliver liggende på samme sted, og ikke tilføres mere "vand", vejer det samme som den gjorde da den var 15 grader koldere.

Det mener jeg ikke er modsagt i nyhederne......
Avatar billede nissen2630 Novice
20. februar 2010 - 18:09 #11
Det var vist meget dårligt formuleret af mig :-(

Mente at samme mængde skiftede vægt når det blev komprimeret.

Har konkluderet at det har absolut samme vægt :-)

chr_belgien. bruger dit svar og fordeler points
Vejmand. smid et svar
Avatar billede vejmand Juniormester
20. februar 2010 - 18:59 #12
Mange tak, men giv dem bare til Christian_Belgien
Jeg supplerede bare.  :-)
Avatar billede jbh_denmark Nybegynder
22. februar 2010 - 16:47 #13
"Nogle tage er fyldt op med store mængder sne, og ved tøvejr vil snetrykket stige," siger Jan Nedza til nordjyske.dk.
http://jp.dk/indland/article1987528.ece

Svaret til det må vel være NEJ altså medmindre det regner når det bliver tøvejr!?
Avatar billede vejmand Juniormester
22. februar 2010 - 22:08 #14
Eller, som skrevet før, hvis sneen "bevæger" sig, altså glider lidt ned af taget, så trykket kommer mere på ét sted.
Avatar billede jbh_denmark Nybegynder
22. februar 2010 - 22:17 #15
Det er vel kun såfrem der er en kant på taget eller glider det vel af taget istedet for at samle sig et sted?!
Avatar billede ksoren Nybegynder
25. februar 2010 - 15:42 #16
25. februar 2010 - 17:47 #17
Ja, selvfoelgelig!
Avatar billede jbh_denmark Nybegynder
25. februar 2010 - 22:49 #18
Nogen der venligst sender det link rundt til samtlige danske medier?