Avatar billede masteraaen Novice
25. januar 2010 - 19:00 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hjemmeside - program

Hej.

Jeg påtænker at udarbejde en hjemmeside.
Siden vil til slut indeholde en del funktionalitet og den skal fungere professionelt.

Hvilket program er p.t. godt til at udvikle hjemmesider i?

Jeg har tidligere arbejdet med f.eks. Dreamweaver. Jeg er rusten, men det skal nok komme....

Er det stadig anbefalelsesværdigt, eller bør jeg skifte til et andet program??
Avatar billede claes57 Ekspert
25. januar 2010 - 19:27 #1
du skal bare starte med at vælge side
microsoft / asp.net
alle andre (gratis servere) / php
så kan du derudover lave noget i java/flash til begge - men flash udgår på microsoft-servere, da de nu bliver omvendt til "silverlight".
Avatar billede amews_aj Nybegynder
25. januar 2010 - 19:56 #2
claes57: Da flash/silverlight kører på klienten kan jeg ikke se hvorfor du nævner server i den forbindelse?

masteraaen: Til PHP: TSW PhpCoder, Til ASP.NET: Visual Studio Express Edition
Avatar billede masteraaen Novice
25. januar 2010 - 19:56 #3
Men kan jeg ikke lave både og i Dreamweaver?
Jeg tænker på, hvor jeg sådan 'holder styr' på det overordnede billede.
Hvad vil du anbefale???
Avatar billede masteraaen Novice
25. januar 2010 - 19:57 #4
Hvad kan I anbefale?
Asp.net eller php?
Avatar billede masteraaen Novice
25. januar 2010 - 20:36 #5
Måske er jeg for dårlig til at formulere mig:

Hvis I skulle lave en hjemmeside, ligesom eksperten.dk, ville I så sidde med Dreamweaver eller VS Express eller andet for at komme i gang og designe såvel siderne, udseende, redigere tekster, tabeller osv samt lave login scripts, diskussionsfora osv...?
Avatar billede amews_aj Nybegynder
25. januar 2010 - 20:38 #6
Jeg vil sige det kommer meget an på personlig preference.
PHP er et sprog i sig selv, fokuseret på websider.
ASP.NET er et framework hvor du kan bruge forskellige sprog i .NET frameworket (typisk C#). Det smarte er at du kan bruge samme sprog til at lave applikationer og silverlight (flash lign.) med. Derudover var ASP.NET fra starten objektorienteret.

Jeg vil sige PHP er hurtigt at komme i gang med, men man bliver nok mere tvunget til at skrive pæn kode i ASP.NET.

Hvis du skal ud i ASP.NET skal du helt klart bruge Visual Studio.
Dreamviewer kan vist også bruges til PHP, kender dog ikke til Dreamviewer i detaljer. I PHP har jeg altid syntes at TSW PhpCoder var virkelig god.
Avatar billede masteraaen Novice
25. januar 2010 - 20:47 #7
Tak for svaret.
Amews smid et svar, så kan jeg afslutte tråden.

Du kan måske lige påpege, om jeg forstår det ret, hvis jeg siger, at jeg så kan nøjes med Visual Studio (altså ikke Express-versionen), og her kan jeg så udarbejde hele hjemmesiden inkl. html-programmering osv... korrekt?
Avatar billede claes57 Ekspert
25. januar 2010 - 20:52 #8
stadig:
asp.net og du er låst til microsoft-serveren (dem med afgift).
php, og du kan køre freeware-servere.

jeg nævner flash i forbindelse med silverlight og servere, da microsofts markedsføring nok skal få en del til at skifte fra flash til silverlight-kald på diverse store sites, og at dette så gør, at brugere tvinges til at hente silverlight for at se sitet (som der tidligere stod skrevet på sites: denne side er optimere til Internet Explorer og opløsning på 800*600). Dermed får microsoft så måske overbevist nogle om, at den eneste vej frem er silverlight (de store bruger det jo) - jeg tror bare, at der findes alternativer til dette.
Avatar billede amews_aj Nybegynder
25. januar 2010 - 20:57 #9
Ja det er også klart noget du skal have i tankerne. En windows (typisk ASP.NET) server koster som regel mere end linux server (typisk PHP) ved et webhotel.

Express udgaven er den mindste, og gratis udgaven af Visual Studio.
Du skal bruge Visual Web Developer 20XX Express Edition (En del af Visual Studio)
Avatar billede masteraaen Novice
25. januar 2010 - 21:07 #10
Ok. Tak for svar. Jeg må i gang. Prøver med gratis-versionen og så går jeg ud fra, at jeg må skifte til Visual Web Developer (kommer den md i Visual Studio?) bagefter.
Jeg er ligeglad med afgiften til serveren...
Avatar billede amews_aj Nybegynder
25. januar 2010 - 21:09 #11
Visual Web Developer 20XX Express Edition _er_ gratisudgaven, og formentlig fuldt ud tilstrækkelig.
Avatar billede masteraaen Novice
25. januar 2010 - 21:19 #12
mille grazie :-)