Avatar billede brum Nybegynder
17. juli 2001 - 16:27 Der er 44 kommentarer og
3 løsninger

Pointsystemet

Jeg tilhører det man vel nok kan kalde for \"proletariet\" i og med at min nuværende placering er nr. 19772.

Jeg ser derfor store fordele i at pointsystemet ændres, således at man i stedet for at score de points, der er udloddet, så får man i stedet et enkelt point for hvert svar man får accepteret.

Det ville indebære at dem, der var højst placeret ville være dem, der vidste mest og var mest ihærdige (ikke at de højst placerede ikke ved noget, altså).  Samtidig ville alle dem, der svarer for bare at deltage, vile forsvinde.

Svarene ville dermed blive lige vigtige, og dermed ville det blive mere seriøst og der ville være mindre \"snyd\" med pointsene
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
17. juli 2001 - 16:31 #1
Dååårlig idé ..
Avatar billede brum Nybegynder
17. juli 2001 - 16:31 #2
det er da en super ide (synes jeg selv)
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
17. juli 2001 - 16:31 #3
Så ville placeringerne jo ændre sig heeele tiden ..
Avatar billede netsrac Praktikant
17. juli 2001 - 16:31 #4
Ja ja og der skal ingen forskel være på om man bruger 3 timer på at finde en løsning eller om man bare skriver svaret ud af hovedet. Tror du også på nisser ? :-)
Avatar billede htx98i17 Professor
17. juli 2001 - 16:32 #5
Det vil bare betyde at hele pointsystemet skal nulstillet sådan at alle starter forfra med 0 point...
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
17. juli 2001 - 16:33 #6
brum:> Det er lidt subjektivt det her .. jeg vil selvfølgeligt ikke af med mine 42K point og du vil naturligvis gerne have en chance for at nå T10 ..
Avatar billede avlund Nybegynder
17. juli 2001 - 16:38 #7
Der er en idé i pointsystemet... jo mere arbejde et spørgsmål kræver, jo flere points giver det. Alting har en pris.

Der kan selvfølgelig være uheldige undtagelser, som f. eks. folk der udlodder 1500 points for latterligt simple spørgsmål, men i dit system kan folk jo også både stille lette og svære spørgsmål til samme pris... og den der er i top ved ikke nødvendigvis mest, men har blot svaret på flest (måske lette) spøgsmål.

Tag nu det her som endnu et eksempel; jeg har gjort noget ud af at formulere et argument i henhold til de andre. Derfor lægger jeg det her som et svar, så jeg derved får et helt point mere end dem.

PS. Jeg er også en del af rendestensvandrerne... placering nr. 16891.
Avatar billede brum Nybegynder
17. juli 2001 - 16:44 #8
Tdaugaard... Naturligvis er det lidt subjektivt, det her spørgsmål, men jeg tror altså at det ville indebære at man på længere sigt ville slippe af med de åndssvage spørgsmål, fordi folk i stedet ville betragte eksperten som et seriøst sted (det er jo nærmest en slags kapital eksperten har opfundet i pointsystemet, og det ender jo nok, ligesom i virkeligheden, med at de snedige nakke kapital fra de mindre snedige)
Avatar billede brum Nybegynder
17. juli 2001 - 16:48 #9
Dermed ville magtindehaverne fra de store multinationale selskaber kunne se, hvem der var rigtig gode til det med computer, og det ville jo gøre det eftertragtet at svare på ting. I dag hustler mange sig jo til nemme points og springer op ad ranglisten uden egentlig ekspertise...
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
17. juli 2001 - 16:49 #10
brum:> LIDT ? Det er ren subjektivitet :o)

Men tilgengæld ville Eksperten miste omtrent de fleste af de aktive brugere herinde ..
Avatar billede andreas_admin Nybegynder
17. juli 2001 - 16:49 #11
Vi mener selv point-systemet med nogle få undtagelser er velfungerende, og vil derfor ikke umiddelbart foretage ændringer. Der skal være sammenhæng mellem sværhedsgrad, forbrugt tid og de point man modtager.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
17. juli 2001 - 16:53 #12
Ohh mægtige admin *S* det er godt :-)
Avatar billede bbs Nybegynder
17. juli 2001 - 17:27 #13
      (0)
    (  )
    ( 0 0 )
  (  O  )
  (    /\\  )
  (  \\/  )
    (    )
    \\  \\
    __\\  \\______
    |          /
    \\          /
      \\________/
Avatar billede bbs Nybegynder
17. juli 2001 - 17:27 #14
Øv, det så squ ellers så flot ud i boxen :-)
Avatar billede jelzin101 Praktikant
17. juli 2001 - 17:31 #15
>> I BURDE MÅSKE LAVE SÅDAN AT MAN MAN KUNNE SE ENS INDIVIDUELLE PLACERING I FORHOLD TIL ANDRE (F.EKS AT MAN KUNNE SE DE 10 - 20 NÆRMESTE OG DERES POINTS)
Avatar billede jelzin101 Praktikant
17. juli 2001 - 17:31 #16
....skide capslock....
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
17. juli 2001 - 17:31 #17
hmm .. hvad skulle det forestille ?
Avatar billede bbs Nybegynder
17. juli 2001 - 17:33 #18
En blomst, men en hane i ;-)
Avatar billede jakoba Nybegynder
17. juli 2001 - 17:34 #19
brum >> du har ret i at pointsene ikke i tilstrækkelig grad måler \'ekspertise\'. De måler mindst ligeså meget \"hvor mange timer/dag sitter han og fanger spørgsmål\" og i nogen grad også \"hvornår opdagede han eksperten.dk\".
  Også rigtigt at der ikke er meget sammenhæng mellem hvor mange point et spgm giver, og hvor svært det er (jeg fik engang 1000p for at pege på et pinkt i Explorers browsermeny. Til mit forsvar har jeg så også brugt timer på spørgsmål der kom 5p ud af).
  Men alligevel, der er lidt sammenhæng mellem svært og points.
  Og hvis alle spørgsmål gav eetp hvem ville så tage sig af de svære? Når man kunne skore kassen ved at omformulere det svar en anden havde givet til et let.
  Points har forresten 2 funktioner. Man skal satse points hvergang man stiller et spørgsmål, så efterhånden løber de mest lamme spørgere (\"Hvilken HTML kode er den bedste?\") tør for points, istedet for blot at blive ved at forurene forummerne. De må så vente på de daglige fem før de fortsætter. (Ja ok enkelte fortsætter med 0p spørgsmål, men det er meget få).

  Så jeg er godt tilfreds med systemet :-)

mvh JakobA
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
17. juli 2001 - 17:36 #20
Så synes jeg forøvrigt det er forkert at antage at det kun er mænd der sidder her ;o) (jakoba skriver hele tiden \"han\" *S*)
Avatar billede jakoba Nybegynder
17. juli 2001 - 17:40 #21
vi kunne evt vedtage  \"hin\"  som 3die person fælleskøn?
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
17. juli 2001 - 17:45 #22
jakoba:> *G* hmm .. okay ..det er hermed vedtaget!

Tillæg til Eksperten.dk\'s regelsæt:

* For at undgå kønsdiskrimination må der ikke skrives \"HAN\" eller \"HUN\" men istedet bruges \"HIN\"
Avatar billede jakoba Nybegynder
17. juli 2001 - 18:04 #23
men hvad sir andreas_admin til det? Jeg ku forstille mig hin synes hin har rigeligt vigtigere ting hin kan tage sig af.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
17. juli 2001 - 18:08 #24
jakoba:> *GG* rettelse:

Tillæg til Eksperten.dk\'s regelsæt:

* For at undgå kønsdiskrimination må der ikke skrives \"HAN\" eller \"HUN\" hvis brugeren er i tvivl om den addresserede brugers køn. Istedet bruges \"HIN\"
Avatar billede annikadk Nybegynder
17. juli 2001 - 18:11 #25
*gg* /me tøns det ville være bedre med aut han/hun rettes til hin
Nej spøg til side.

Synes det er oki at man gør som nu, men ja, desværre er inflationen igang.
En ide kan være at kigge på http://fotx.net/AnnikaDK (osv), hvor der står point/dag - Det kan self ikke sige alt, men også sige lidt om \"personen bag\"
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
17. juli 2001 - 18:16 #26
Jeg kan lige hilse og sige at PHP versionen af FOTX (som jeg arbejder på ...) kommer til at vise TJENTE point/dag og ikke TOTALT point/dag ...
Avatar billede annikadk Nybegynder
17. juli 2001 - 18:17 #27
nej TDaugaard... jeg vil også have brugte/dag med så *hundeøjne*
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
17. juli 2001 - 18:19 #28
annikadk:> hvem snakker du til ? jeg hedder [td]augaard ;o) (td .. ikke TD *s*)
*hmmm* aaarg okay .. det så i orden :-)
Avatar billede annikadk Nybegynder
17. juli 2001 - 18:24 #29
Det siger bare lidt om min ordenssans [kontra dvd-film også]

Du er en engel.

Damn.. Dette spr. har da udviklet sig i en lidt anden retning!
Avatar billede jakoba Nybegynder
17. juli 2001 - 18:26 #30
! *hundeøjne* ! men udaf den anden mundvig skal der være ligeret? *handeøjne*
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
17. juli 2001 - 18:28 #31
*hinøjne* *GG*
Avatar billede netsrac Praktikant
17. juli 2001 - 18:30 #32
tdaugaard >> tsk tsk *hindeøjne*
Avatar billede sofficer Nybegynder
17. juli 2001 - 23:21 #33
Jeg sidder her i modsætning til en del andre ikke for at jagte point, men udelukkende fordi at jeg har en stor interesse for computere, og mener at jeg kan lære noget og evt. hjælpe andre der har problemer.

Ikke at jeg mener point er ligegyldige for det er da lidt sjovt at se hvem der kan hvad, og dog for der er visse personer der \"lever\" herinde for at nå T10 og kaster en masse svar afsted uden først at have læst og forstået spørgsmålet, så er der dem der svarer det samme som andre med en lidt anderledes formulering i håbet om at score point.

Så det er både godt og dårligt med de point
Avatar billede brum Nybegynder
18. juli 2001 - 17:25 #34
Admin... kunne man så i det mindste ikke se i parentes, når folk spurgte om noget og kommenterede eller svarede, hvor mange spørgsmål de havde svaret på. Det ville for mit vedkommende være (3) - reelt kun (1), da de to har jeg selv oprettet, hvilket der naturligvis skulle tages højde for. Det kunne da være interessant....

sofficer... er du nu også helt fritaget for pointræset...? :-)
Avatar billede sofficer Nybegynder
18. juli 2001 - 19:00 #35
Brum >> helt fritaget er man vel aldrig, men jeg gider ikke jagte point ved at svare i øst og vest, hvor der i forvejen er 17 andre svar.

det er jo tydeligt at se hvis et spørgsmål udløser 200 point er der altid en fandens masse svar, men ikke hvis det er et ? til 15 eller 30 hvilket burde være lettere og dermed måske også burde have flere svar/deltagere.
Avatar billede jakoba Nybegynder
18. juli 2001 - 19:13 #36
lige lidt reality check.
de 10-15 sidste accepterede spørgsmål:

@ Spørgsmål med accepteret svar        Point  Kategori            Indlæg
Problemer med spil og Win 2k Proff.!    100 Styresystemer : Win.2000  8
Problemmer med SQL sætning.            60 Databaser : MS SQL        12
Hvad står \"VU\" for i forbindelse me...  15 Generelt : Audio            3
Kan ikke logge på                      55 Netværk : Generelt          7
Problemer med Apache!!!                60 Webservere : Generelt      3
Point til Snowball                      15 Generelt : Fri debat        4
IIS + PHP                                6 Programmering : PHP        34
150 points for en .dll fil...          150 Generelt : Fri debat      23
Porno beskyttelse                        0 Generelt : Fri debat      22
Photoshop 5.5                          20 Programmer : Billedbehandl. 24
Annulére en timeout                    20 Programmering : JavaScript  4
Skærm: dp vs. Hz                        30 Hardware : PC              4
Dhcp Server                            15 Styresystemer : Linux      3
ramme, billede og scrolling            60 Programmering : (D)HTML    1
Point til makse                        30 Hardware : PC              2
Applet virker ikke i IE men i Netscape 200 Programmering : Java        3
Lovligt MP3 musik der lyder godt !?    37 Generelt : Fri debat        5
Windows media Player                    30 Programmer : Generelt      2
Votesystem!!!!!!!!!!!!!!!!!!!          30 Programmer : Generelt      48
problemer med at ændre på partition...  60 Hardware : PC              10

jeg kan ikke se den mindste relation mellem antal points og antal indlæg.

mvh JakobA
Avatar billede sofficer Nybegynder
18. juli 2001 - 19:58 #37
sikkert bare mig så !
Avatar billede jakoba Nybegynder
18. juli 2001 - 20:09 #38
Ikke nødvendigvis. 10-15 tilfældigt valgte er ikke ligefrem statistisk bevis for noget.
men måske det var værd at lave en grundigere statistik.
Avatar billede abpdk Nybegynder
18. juli 2001 - 20:15 #39
Hvis man har masser af tid og gerne vil nå T10 kan man vel bare klikke 80.000 gange på et banner. :-)
Avatar billede annikadk Nybegynder
18. juli 2001 - 20:19 #40
abpdk: max 1 point/dag ;)
Avatar billede abpdk Nybegynder
19. juli 2001 - 00:57 #41
Ok, så det vil tage omkring 220 år, so what? :-)
Avatar billede the_email Nybegynder
22. juli 2001 - 18:32 #42
Det virker sguda vildt som det er sat op nu, med at man kan give point efter sværhed, og fordi der kommer en smutter en gang imellem med lidt for mange point er det da ikke noget og hænge sig i, kom dog over at du ikke ligger på top 10000 og vær glad over at du er på top 20000, selom at der kune er 19773 brugere på Eksperten.

TheEmail.
Avatar billede the_email Nybegynder
22. juli 2001 - 18:33 #43
selvom
Avatar billede brum Nybegynder
22. juli 2001 - 21:03 #44
Jeg synes nu bare at det vil være mere konkurrencevenligt, hvis man kun fik et point pr. svar. Så kunne der måske være lidt mere spænding om hvem der var skrappest og ikke om hvor meget nr. 1 fører med...
Avatar billede claus.arndt Nybegynder
24. juli 2001 - 02:02 #45
Mig irriterer dette poinsystem også umådeligt. Det halve af de tekniske svar, jeg forventer handler ikke andet end om skænderier, hvor mange points man skal give hinanden. Det er utrolig trættende og tids- og pengekrævende
Avatar billede brum Nybegynder
24. juli 2001 - 14:03 #46
Gad vide hvor det point forsvandt hen....
Avatar billede jakoba Nybegynder
24. juli 2001 - 14:05 #47
Det blev fordel med 0,123 eller så points til hver. men eksperten runder af til et helt tal.