Avatar billede Belinda_Lund Nybegynder
28. december 2009 - 12:36 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Multi problemer, skærm flimmer, gentager opstart.

Hej

Min bror har en bærbar pc, som jeg for en del år opgav at fikse, og han købte en ny, nu skal hans nye pc ind og have ny harddisk pga. fejl. Så jeg har fundet den gamle frem igen og tænkte den fikser jeg lige.

Dog er fejlen blevet anderledes siden jeg sidst kiggede på den. Første problem var at blæseren ikke kørte korrekt, hvilket gjorde pc'en lukkede ned pga. for høj temperatur. Men man kunne godt bruge den kort varigt, og den blev lånt ud og personen afleverede den tilbage efter kort anvendelse uden yderlig fejlmelding.

Så det jeg har gjort er at fikse blæseren, den kørte fast på øverste låg, så den fik jeg løsnet. Derefter startede jeg pc'en op for første gang.

Det var dog ingen succe, nu viser det sig at så snart blæseren sætter igang, begynder skærmen at flier/ der kommer en masse forstyrrelser. Og det er umuligt at se hvad det foregår, efter kort tid lukker den ned og starter op igen, der forsætter den med mens skærmeren er sort.

Jeg er helt lost, er skærmen gået? Er grafik kortet gået, eller er den bare lige til at aflevere til skrot?

Jeg håber der er en der kan hjælpe med at forklare problemet, inden vi evt. smider den ind forbi en it ekspert og betaler dyre penge for at få besked om den er kaput, eller lign.

Jeg har forsøgt at sætte xp cd'en i, det gav heller intet resultat.

Og jeg har for meget lang tid siden forsøgt at ændre harddisk formatet til NTFS i stedet for FAT32, dette kunne jeg ikke uden en kode fra producenten, så den køre med FAT32. Har ingen idé om jeg i den forbindelse kunne have ødelagt noget, men det tvivler jeg på, idet jeg forsøgte at køre kill disk og fik besked om dette ikke var muligt uden kode, og derefter opgav jeg og anvendte de medfølgende cd'er til en alm. formatering.

Med venlig hilsen Belinda
28. december 2009 - 13:00 #1
Velkommen til E. ...

Fabrikat, model, type ???

Kan den vise noget som helst i "BIOS" billedet ?
Avatar billede Belinda_Lund Nybegynder
28. december 2009 - 13:48 #2
Acer travelmate 4080, ja det kan den, men du kan ikke se det, pga. flimmer/ forstyrrelser på skærmen, men du kan ane den grå bar foroven, og det blå vindue, med hvid tekst.
Avatar billede Belinda_Lund Nybegynder
28. december 2009 - 14:10 #3
Er kommet ind i bios. Kan gøres ved første opstart uden den går helt amok
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2009 - 14:37 #4
Lyder lidt som en dårlig skærmforbindelse, eller et knækket kabel til skærmen, gør det nogen forskel, at dreje skærmen frem, og tilbage ?
Avatar billede Belinda_Lund Nybegynder
28. december 2009 - 15:00 #5
Det var også min første idé så skilte pc'en og fandt at alle kabler og forbindelser var intakt. Og der sker heller intet hvis man vipper eller lign. med skærmen.

Jeg har siden det ene heldige forsøg med at komme ind i bios ikke kunne komme derind mere, og har opdaget at den slet ikke viser noget på skærmen under opstart, medmindre den får en hvile periode.

Forsøgte da jeg var inde i bios at ændre opstart til cd rom, men det nåede jeg ikke inden den gik i flimmer igen. Tænkte en ny geninstallering af driver kunne være en løsning. Men det har jeg endnu ikke fået mulighed for.
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2009 - 15:10 #6
Det hjælper ikke med en geninstallering af driver, det er et hardware problem !
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2009 - 15:13 #7
Er du helt sikker på at blæseren kører korrekt, det kan også være et varme problem, som du skriver, så virker den et stykke tid, når den har fået et hvil.
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2009 - 15:19 #8
Det kan jo også være at den trænger til at blive renset, både køler, og andet !, karise larry har nogle billeder, af hvordan det kan se ud.
Avatar billede Belinda_Lund Nybegynder
28. december 2009 - 15:22 #9
Ja det skulle jeg mene, den køre næsten hele tiden under opstart. Pillede dog ved rep. af blæser et lille plastikstykke, der var sat over nettet, af (hvor der var skåret et lille hul i over blæseren). For at blæser kunne trække mere luft igennem. Men skulle vel ikke have noget at sige vel? Ok, kan det betale sig evt. at få nogle fagfolk til at kigge på den, eller er den til skrot kassen.
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2009 - 15:32 #10
Svært at sige, om det kan betale sig, men selvom køleren kører korrekt, kan det godt være at kølerribber, og andet trænger til en rensning, så den kan slippe af med varmen.
Avatar billede Belinda_Lund Nybegynder
28. december 2009 - 15:38 #11
Ok, kan ikke lige finde billederne på karis_larry side, kan du evt. sende et link til min? For så kan jeg da lige tjekke det inden.
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2009 - 15:45 #12
Avatar billede Belinda_Lund Nybegynder
28. december 2009 - 15:56 #13
Tak for links. Men den er helt ren. Blev renset ved rep. Men ok. så må jeg jo give op på den.
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2009 - 16:09 #14
Det kan også være inverteren, det er et lille print, som styrer skærmen, som regel et aflangt et, som er forbundet med et kabel til skærmen.

Der er en service manual her.
http://www.intellcity.ru/content-2/service-manual-notebook-Acer/service-manual-Acer-TravelMate-4070-4080.pdf
Avatar billede Belinda_Lund Nybegynder
28. december 2009 - 16:19 #15
Ok, det får jeg lige undersøgt nærmer. Tak for rådende.