Avatar billede nickwan Nybegynder
21. december 2009 - 17:26 Der er 22 kommentarer og
2 løsninger

C#/Java begynder bog

Hej alle der ude^^

jeg vil rigtig rigtig gerne lærer at programmere på egen hånd og har fundet frem til det enten skal være C# eller Java.

jeg vil gerne lærer at programmere programmer så som convertere, brænder programmer og så meget andet:)

så hvis i kender nogle bøger som er rigtig rigtig gode at begynde med så sig endelig hvad de hedder og hvis i har lyst må i meget gerne lægge en kommentar om i syntes C# eller Java?

på forhånd tak og god jul til alle:)
Avatar billede arne_v Ekspert
21. december 2009 - 17:56 #1
Du skal nok starte med at laere at programmere inden du kaster dig over at udkonkurrere diverse braender programmer.

Til dette formaal er det ikke saa vigtigt hvad sprog du laerer.

Noget af braender og converter programmer vil nok kraeve brug af C/C++.
Avatar billede nickwan Nybegynder
21. december 2009 - 18:22 #2
okay men vil du så mene at jeg skal starte med c eller c++ i stedet for? altså jeg må indrømme jeg syntes det er svært at finde ud af om det skal være c, c++, c# eller java. Jeg har haft lavet en tråd tidligere hvor jeg prøvede at finde ud af hvilken en af dem det skulle være, og der kom vi frem til C# eller java :)
Avatar billede arne_v Ekspert
21. december 2009 - 18:27 #3
C# og Java er noget nemmere at komme igang med.
Avatar billede nickwan Nybegynder
21. december 2009 - 18:30 #4
okay:) altså er lidt lige glad om det er nemt for alt begyndelse er jo svært, lige så snart man har lært det og kan det er det jo nemt. Men ved godt hvad du mener:) jeg vil bare ikke bruge lang tid på at lære C# hvis det i virkeligheden er c++ jeg skal bruge til at programmmere de ting jeg godt kunne tænke mig :)

er det sådan så du kender nogle gode bøger? :)
Avatar billede arne_v Ekspert
21. december 2009 - 18:43 #5
Accelerated C++ / Andrew Koenig & Andrew Koenig

har et godt ry.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. december 2009 - 18:44 #6
Og C++ er ikke saa savert. Du kan godt blive god i loebet af 5-10 aar.
Avatar billede nickwan Nybegynder
21. december 2009 - 19:02 #7
okay mange tak vil kigge på det:) jeg lader den stå åben lidt hvis der kommer andre svar (fik a vide i en af mine andre spørgsmål at jeg havde lukket for hurtigt) men smid du bare et svar så giver jeg dig point i morgen ved middags tid hvis der ikke er kommet flere svar:)
Avatar billede arne_v Ekspert
21. december 2009 - 22:59 #8
svar
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
22. december 2009 - 16:00 #9
Hvis du beslutter dig for java, så er det meste af denne bog gratis:

www.javabog.dk

Jeg studere i øjeblikket Java på universitetet og der bruger vi en bog der hedder:

Java how to program Eighth Edition. Den er rimelig grundig. Den er så engelsk, hvor det første link er dansk.
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
22. december 2009 - 16:02 #10
Jeg har lige skrevet et svar, men hvor i alverden blev det af??

Vi prøver lige igen..

Hvis du beslutter dig for Java, så er det meste af denne bog gratis:

www.javabog.dk

Jeg studerer selv java på et universitet, og her bruger vi bogen:

Java how to program eighth edition (International Edition)

Den er ret grundig. Den er så på engelsk, mens det første link er dansk.
Avatar billede nickwan Nybegynder
22. december 2009 - 17:25 #11
kunne du ikke se svaret jeg har ellers fået dem begge :P hehe

okay det lyder interessant hvad kommer i til at kunne lave med java?
forresten har set på nogle af de der, der hedder C++ for dummies og java for dummies er det noget der er noget værd?
og lige en ting til når jeg søger efter C++ for dummies kommer der også flere forskellige Editions frem er der forskel på de forskellige ? tænker på skal man læse edition 1 før man kan læse edition 6 eller er de ens bortset fra at edition 6 er den nye udgave? :)

i får 50/50 med point:) og tak for jeres svar :)
Avatar billede arne_v Ekspert
22. december 2009 - 17:35 #12
Normalt er edition/udgave samme indhold men version d.v.s. at edition/udgave 2 erstatter 1. Og du boer altid gaa efter nyeste.
Avatar billede nickwan Nybegynder
22. december 2009 - 17:56 #13
okay så det er sådan for jeg kunne nemlig ikke finde nummer 1 og det var pisse irriterende men det er jo klart så :P hehe 1000 tak for jeres hjælp jeg vil kigge på jeres forslag og så vil jeg få fat i de der dummies udgaver :)

jeg har lige et spørgsmål til hvis det er i orden :P

jeg har læste en del af bog hvor det er C#
og er ny begynd på C++ fordi jeg menes at have set på nettet at det er et godt sted at starte, men nu hvor jeg har læst lidt C++ så syntes jeg det virker forvirrende i forhold til C#, det skal dog siges at det kan jo være at den bog jeg har med C++ er for sværd til at starte med, men syntes bare det virker som om at C# giver mere mening i forhold til hvad man skriver af koder :) ?
Avatar billede arne_v Ekspert
22. december 2009 - 18:03 #14
C++ er et markant svaerer sprog end C#.
Avatar billede nickwan Nybegynder
22. december 2009 - 18:35 #15
hmm okay men hvis det er så meget sværere så må det vel også være en del flere muligheder i C++ end bare C# ?
Avatar billede arne_v Ekspert
22. december 2009 - 18:48 #16
Ja. I C++ kan du selv styre memory allokering/deallokering, tilgaa hardware og styre system mere direkte etc..
Avatar billede nickwan Nybegynder
22. december 2009 - 19:23 #17
okay men 1000 1000 tak for hjælpen og din tid :) nu er der kun en ting at gøre og det er at gå igang med at læse læse læse og programmere programmere programmere:)
Avatar billede emfr08ab Nybegynder
23. december 2009 - 12:47 #18
Tak :)

Præcis hvad vi ender med at kunne i java i forhold til de andre sprog, når vi er færdige skal jeg ikke kunne sige. Men nu har vi læst i et halvt år, og skal så til at lave applikationer til nettet, hvilket er det jeg interesserer mig mest for. Du skal også huske på, at når man har lært et sprog, så er det ikke umuligt at skifte på et tidspunkt. Det at du har lært dit første programmeringssprog gør det meget hurtigere næste gang.

Du kan i øvrigt også tjekke DTU's boghandel, hvis du bor i nærheden af Lyngby. De har altså et kæmpe udvalg af bøger.

Med hensyn til editions så bliver det først rigtig mærkeligt, når de også begynder at lave forskellige editions til forskellige lande. Men alle dem du køber fra Danmark vil jo nok passe til os i Europa. Hvis du vil spare penge og købe brugt, så sker der oftest heller ikke noget ved, at det er et nummer ældre i edition. Mange gange er der stort set ikke ændret noget. (Det giver forfatterne en økonomisk gevinst, når de laver en ny ed.)
Avatar billede nickwan Nybegynder
23. december 2009 - 15:12 #19
aahhhh okay mange tak :)

jeg må bare ud og lede og se hva det er af bøger:)
Avatar billede arne_v Ekspert
24. december 2009 - 00:48 #20
Java er et udmærket sprog at lære objektorienteret programmering i.

Java og de allerfleste Java værktøjer findes både i Windows, MacOS X og Linux udgaver, så de studerende er ikke afhængige af et bestemt environment.

Java er et af de mest brugte (sandsynligvis det mest brugte) sprog, så det kan sågar bruges efter uddannelsen.
Avatar billede nickwan Nybegynder
24. december 2009 - 10:38 #21
okay ja det er der jo mange muligheder i så, men må indrømme jeg er mest til at lærer et at C sprogene og må være ærlig og sige at jeg aner ikke hvorfor :)
Avatar billede windcape Praktikant
24. december 2009 - 10:41 #22
C# er stadigvæk ikke et C sprog.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. december 2009 - 14:37 #23
C# er lige saa meget C som JavaScript er Java.

(d.v.s. ikke spor)
Avatar billede arne_v Ekspert
24. december 2009 - 14:38 #24
Alle de naevnte sprog inkl. Java siges at tilhoere C familien fordi det bruger {} og har de samme kontrol strukturer.