Avatar billede barentsen Novice
02. december 2009 - 12:43 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Find sidste felt med bestemt indhold

Jeg har et regneark (ARK1) med mange rækker (der kan være mange tusinde).
Kolonne A = Dato (sorteret i stigende orden)
Kolonne B = Beløb (kan være positiv/negativ)
Kolonne C = Saldo (ikke et beregnet tal i Excel, men det kunne det lige så godt have været)

Jeg har brug for en funktion eller makro der kan finde saldoen ud for den sidste række for hver enkelt dato.

Dvs. mit resultat skal gerne give et nyt ark (ARK2), hvor hver dato kun står én gang i Kolonne A, og Kolonne B så indeholder saldoen fra kolonne C (ARK1) udfor den sidste række med den pågældende dato.
Altså 30 rækker for november 2009 (hvis alle datoer i november fremgår af ARK1.

Dvs. hvis der i ARK1 findes 50 rækker med datoen 15-11-2009, så er det saldoen udfor den sidste række med 15-11-2009, som skal stå ud for 15-11-2009 i ARK2.

Håber det var forståeligt, ellers må I lige bede om lidt uddybelse.
Avatar billede bent_t Nybegynder
02. december 2009 - 13:47 #1
Jeg kunne nemt lave en makro for dig som gør det, men det vil tage noget tid - så prøv at lege lidt med formler
I ark2 kan du prøve at oprette flg:

I kolonne A skriver du øverst startdatoen og fylder ud nedad så der står f.eks. 1-12-2009, 2-12-2009 osv.

I kolonne B opretter du denne formel og kopierer den nedad ud for alle datoer:

=SUM.HVIS(Ark1!A:A;A1;Ark1!C:C)

Forklaring:
Formlen tager summen i Ark1 kolonne C for alle rækker hvor kolonne A har samme dato som Ark2 kolonne A

Jeg håber du kan bruge løsningen - og evt. arbejde lidt videre med den
Avatar billede barentsen Novice
02. december 2009 - 14:54 #2
Tak for kommentaren bent_t

Jeg har desværre ikke brug for summen af de felter i Kolonne C, hvor datoen passer. Jeg har kun brug for slutsaldo pr. den dag.

Ex.
Ark1
Dato  Beløb  Saldo
1-12  10,00  10,00
1-12  20,00  30,00
1-12  -50,00  -20,00
3-12  80,00  60,00
4-12  -15,00  45,00
4-12  10,00  55,00
5-12  40,00  95,00

Ark2 - skal så se således ud:
Dato  Saldo
1-12  -20,00
2-12  -20,00
3-12  60,00
4-12  55,00
5-12  95,00

Det med saldoen pr. 2-12 er kun den optimale løsning. Altså at hvis der ikke er nogle posteringer en dag, så skal saldoen fra dagen før med i stedet for.
Hvis dette ikke kan lade sig gøre, så er det ikke noget problem.
I så fald skal denne linie bare fjernes fra mit eksempel på hvordan Ark2 skal se ud.

- Hvis jeg kører efter din løsning, så bliver resultatet som nedenstående, hvis jeg da har forstået dit svar korrekt:

Dato  Saldo
1-12  20,00
3-12  60,00
4-12  100,00
5-12  95,00

Enig, eller har jeg misforstået din formel?
Avatar billede bent_t Nybegynder
02. december 2009 - 15:37 #3
Du har forstået den rigtig nok - hvis du ændrer den sidste C:C i formlen til B:B tror jeg du får det ønskede resultat uden at den bruger din Saldo kolonne - sådan:

=SUM.HVIS(Ark1!A:A;A1;Ark1!B:B)

så får du en masse saldi - og til højre for dem kan du indsætte en sum:

=SUM(B:B)

Er det løsningen ? - eller skal der laves noget automatik ?
Avatar billede excelent Ekspert
02. december 2009 - 15:53 #4
Hvis dine datoer i Ark2 starter i række 2 eller højere
så indsæt denne i Ark2!B2 og afslut med CTRL+SHIFT+ENTER

=HVIS(ER.FEJL(SAMMENLIGN(A2;Ark1!$A$1:$A$1000;0));B1;MAKS(HVIS(Ark1!$A$1:$A$1000=A2;Ark1!$C$1:$C$1000)))
Avatar billede barentsen Novice
02. december 2009 - 15:55 #5
Det er jo alt for nemt... :-)

Jep, jeg køber din løsning, den virker fint.
Når man nu kigger på den her bagefter så tænker man, hvorfor kunne jeg ikke selv finde på det!

Til det helt konkrete jeg skal bruge løsningen til, vil der være brug for en masse tilpasning, men det skal jeg nok finde ud af. Nu har jeg det vigtigste.

Sendt et svar og tak for hjælpen.
Avatar billede barentsen Novice
03. december 2009 - 08:44 #6
excelent:
Jeg kan ikke få din formel til at fungere, og har svært ved lige at gennemskue hvad den gør/skal gøre.
Det skal dog lige siges, at jeg ikke har afsluttet med CTRL+SHIFT+ENTER, da jeg ikke lige er med på hvor/hvordan du mener det skal gøres.
Men dine antagelser er korrekte, A1 = Teksten "Dato", A2 = f.eks. 01-06-2009, osv. B1 = teksten "Saldo", B2 = Formel...

Du er meget velkommen til at uddybe hvad jeg gør forkert/hvad det er din formel gør/kan, men den kommentar jeg skrev i går, lige efter din kommentar, var skrevet til bent_t, som var først med et svar jeg kunne bruge.
Men hvis din løsning vil gøre tingene endnu nemmere, så ville det da være kanon :-)

bent_t:
Min kommentar i går efter excelent's kommentar var henvendt til dig, så hvis du smider et svar, så skal du selvfølgelig have dine point.
Avatar billede excelent Ekspert
03. december 2009 - 15:10 #7
Indsæt foemel
når cellen er aktiv, tast F2 og afslut med ctrl+shift+enter
Avatar billede bent_t Nybegynder
03. december 2009 - 19:49 #8
Hej Barentsen
Jeg troede faktisk det var svaret fra excelent du syntes var genial - jeg har også prøvet hans formel men kunne ikke få den til at fungere - den bruger Sammenlign som er en rigtig go funktion. Jeg håber du kan bruge den meget simple formel
- og ja sommetider tænker man "hvorfor har jeg dog ikke tænkt på det".
Go' vind med dit projekt
Avatar billede barentsen Novice
04. december 2009 - 11:42 #9
Excelent: Tak for budet. Nu fandt jeg så ud af det med ctrl+shift+enter, og kan så se at formlen ikke virker helt efter hensigten.
Din formel finder max-saldoen pr. den givne dag.
Jeg havde brug for den sidste saldo pr. dag. (Der kan godt være negative beløb, hvilket gør at saldoen kan falde i løbet af dagen.

Bent_t: Igen tak for hjælpen. Du har fået dine point.
Jeg tænkte nok du troede jeg skrev til excelent, siden du ikke havde sendt et svar i første omgang...