Avatar billede svend-herlig Nybegynder
19. november 2009 - 18:50 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Opløsnings oversigt.

Jeg har nu ledt forgæves alt for mange steder, fra wiki til google.
Er der nogen der kan hjælpe mig en ordenlig brugbar oversigt og opløsningerne på vores underholdnings medier? Jeg har selv fundet et par stykker, men måske der er en der gider rette min oversigt til og tilføje de mangleden tal, og evt tilføje standarter man burde vide.

VHS
x*x=*

Analog TV
x*x=*

Digital TV
x*x=*

DVD
720*576=0,42

HD-ready
1280x720=0,92

HD ? (står bare mange steder)
1366*768=1,05

Full-HD / Blue ray
1920*1080=2,07
19. november 2009 - 20:13 #1
Avatar billede milter Ekspert
19. november 2009 - 21:46 #2
Avatar billede svend-herlig Nybegynder
20. november 2009 - 09:11 #3
karise_larry: der står ganske rigtig forklaret en masse standarter og sådan, men det jeg leder efter er en oversigt, gerne grafisk over de opløsningerne der bliver brugt på tv, finder fx ikke svar på hvad opløsning VHS bliver afviklet med. måske du kunne sende et mere præcis link?

milter: har (som jeg også skriver) været på wikipedia. måske du kan præcisere hvor de manglende oplysninger er, eller kopire dem herind?
Avatar billede milter Ekspert
20. november 2009 - 12:10 #4
@svend-herlig.

VHS hører under det, som kaldes SDTV = Standard Definition TV, som kan ses på den side, jeg linker til. Det samme gør VHS-C. Begge er "analoge", dvs. du kan egentlig ikke stille det op på den måde med at skelne mellem "VHS" og "Analogt TV".

Ved Analogt TV (og hermed også VHS) taler man ikke om punkter, men derimod linier. Prøv at kigge her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Standard-definition_television

Digitalt TV, som du har stillet op som et separat punkt, dækker alle digitale formater, og kan derfor ikke siges at have nogen bestemt opløsning tilknyttet.
Avatar billede milter Ekspert
15. december 2009 - 17:06 #5
Fandt du ud af det?
Avatar billede svend-herlig Nybegynder
17. oktober 2010 - 16:42 #6
nej, jeg mangler stadig mængden af px. det drejer sig om overspilning af forskellige bånd, og et par optagelser fra min HD recorder jeg skal have brændt ud, og man skal vælger opløsninger selv, eller tage til takke med "Stor/Lille" i kvalitet, da det er meget forskellige platforme og medier jeg gerne vil arbejde med mangler jeg talene.
Så selvom du har helt ret i at det er antal linjer (som jeg så selv kan regne 4:3 ud fra) har jeg stadig ikke talene.
Mht til digital tv så mener jeg det jeg kan fange med min stueantenne, mener det er noget ala DVD kvaliteten, måske lidt under - og igen uden af være sikker.

Men da jeg har er færdig med projektet og var nød til at gætte på de sidste tal, så lukker jeg her.