Avatar billede gitteb Nybegynder
13. oktober 2009 - 08:48 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Windows 7 på crashed XP computer?

Min søns PC er crashed - uendelig windows genstart - den er en 2 år gammel gamerPC (kan ikke lige huske specifikationerne) - men den var rigtig god for 2 år siden.

Vi kan ikke åbne recovery console, da det ikke er installeret og vi har ingen recovery CD-er til den eller originale XP-CD'er...

Den er formodentlig også så rodet og inficeret, at det ville være bedst at starte helt forfra.

Nu kommer spørgsmålet: Er det muligt at installere Windows 7, når den ikke vil starte Windows XP?
Avatar billede nissen2630 Novice
13. oktober 2009 - 08:53 #1
Ja da..Hvis du har en win7 DVD så boot på den.Følg vejledningen der fremkommer
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2009 - 09:02 #2
du er nød til at finde ud af om der er lavet drivere til dit mother bord.

du kan hente SIW standalone og under motherboard se hvad det hedder.

http://www.gtopala.com/siw-download.html

jeg er nød til at spørge dig om hvilken version af win 7 du omtaler eller om du mener det generelt

lad os starte der.
Avatar billede gitteb Nybegynder
13. oktober 2009 - 09:03 #3
#2 - det har jeg selvfølgelig ikke endnu (udkommer den ikke den først den 22.oktober) - ville bare høre om det var en ide at købe sådan een i stedet for en ny computer
Avatar billede gitteb Nybegynder
13. oktober 2009 - 09:09 #4
#3 jeg tror godt jeg kan fortælle hvad motherboard hedder uden det der program - har nemlig en manual liggende til det ASUS M2NPV-VM - vil lige sige, at der nok er grænser for hvor meget jeg ønsker at rode med det - leder vist mere efter et godt råd til at sende ham i den rigtige retning...
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2009 - 09:13 #5
der ligger indtil mange beta versioner på nettet eller du kunne have en liggende som du havde hentet mens den var tilgængelig.

den version jeg bruger indtil den udkommer hedder

    windows 7 evaluation copy.build 7100 (windows 7 ultimate)

som egentlig var engelsk men under update kom sprog pakkerne og så kan man i den version skifte til dansk eller hvad der nu er ønsket.

det kan du ikke i alle versioner - vær opmærksom på det.

det er lidt svært med et godt råd når man ikke kender bundkortet fordi man så kan se på producentens hjemmeside hvilke drivere der findes. mange har sikker prøvet at installere et styresystem og så manglede de netvæks kortets driver - den er ikke uløselig men derfor er det bedst at starte forberedt hvis du forstår hvad jeg mener.
Avatar billede gitteb Nybegynder
13. oktober 2009 - 09:20 #6
#5 Kan SIW køre på en crashed XP???? Bundkortet er ASUS M2NPV-VM

- men må indrømme, at det er fristende at sige, at det er nemmere at købe en ny Windows 7 stationær, når de kommer på hylderne... en løs Windows 7 kommer vel til at koste over 1000 - og en ny stationær med 7 måske 4000...

- synes bare det er lidt synd, at den skal gå helt til spilde - jeg havde engang nogle originale XP-CD'ere, men var så "flink" at lade dem gå med en PC ved salg - skulle jeg ALDRIG have gjort - grrr...
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2009 - 09:25 #7
http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us

der er ikke lavet noget til win 7 men det betyder ikke at du ikke kan køre den men bruge vista driverne.

hvis den ikke vises korrekt slår du den ned på vista 32 bit

http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us

men generelt tror jeg den kan køre det.
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2009 - 09:29 #8
sæt den på motherboard
de næste på socketam2/am2+/am3
vælg så modellen.  M2NPV-VM

#6
lad os være konstrektive og hjælpe manden ikke.
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2009 - 09:31 #9
sorry gik lidt hurtigt #6
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2009 - 09:36 #10
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2009 - 09:41 #11
nej siw kan ikke køre på en crashed windows.

i de tilfælde piller man normalt siden af pc og direkte kigger på bundkortet fordi der står det men det er en anden historie.
win 7 er ikke så krævende resource mæssigt som vista og er meget mere forbruger venlig.

how to geek er der en side der hedder - der står en del om hvordan man ændrer i win 7.

http://www.howtogeek.com/tag/windows-7/

m.v.h
Avatar billede gitteb Nybegynder
13. oktober 2009 - 09:51 #12
#11 så for at summe det op, så siger du, at man godt kan installere nyt styresystem på en pc, hvor XP er i crashed tilstand (ikke vil åbne - uendelig genstart), men man skal selvfølgelig kunne skaffe de nødvendige drivere, hvilket er lidt besværligt, men formodentlig kan lade sig gøre i dette tilfælde?

i mellemtiden har jeg fundet ud af at det bundkort bruger ret meget strøm (og grafikkortet sikkert også), måske en undskyldning for at købe ny alligevel - ligesom det gamle køleskab ;)

- men vi har jo et par dage til at tænke over det inden windows 7 udkommer, så vi kan se priserne på både windows 7 alene og nye computere med 7.
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2009 - 10:03 #13
ja. du kan oven i købet måske være så heldig at du slet ikke skal bruge nogen drivere men de ligger i windows 7
men chipset driver og lign skal måske installeres - det er lidt på  fornemmelsen. da pc er 2 år gammel tror jeg den er god nok.

man fjerner partition c under installering og lader den oprette en ny på samme størelse eller deler sin harddisk op i hvor stor eller hvor mange drev man vil have - så er xp væk fordi drevet bliver auto formateret.

groft skrevet er det den samme procedure i vista som win 7

http://www.helgec.dk/vista-install.html

m.v.h
Avatar billede gitteb Nybegynder
13. oktober 2009 - 10:38 #14
#13 Det synes jeg er et godt svar og et godt link - tak for hjælpen :)
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2009 - 10:43 #15
husk at lukke spørgsmålet.
Avatar billede gitteb Nybegynder
13. oktober 2009 - 11:22 #16
#15 synes ikke der er nogen steder jeg kan klikke på godkend svar eller lignende, skal du ikke lave et svar i stedet for en kommentar for at jeg kan godkende det?
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2009 - 12:13 #17
ok her er et svar.

men der kunne jo være flere.

m.vh