Avatar billede hundevennen Nybegynder
05. oktober 2009 - 14:05 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Kvittering på insert i DB

Jeg har en asp side med en bestilling, .- så lang så godt.
Nu vil jeg gerne i samme side når min insert er eksekveret modtage en kvittering - der indeholder nogle af de data jeg lige har sat ind i databasen.
Ka man det og hvordan.
jeg tænker på f.eks, når min execute SQL og set Conn = nothing laver en
response.redirect til kvittering.asp - men hvordan får jeg fat i de data jeg lige har sat ind???
Avatar billede keysersoze Guru
05. oktober 2009 - 14:09 #1
Avatar billede hundevennen Nybegynder
06. oktober 2009 - 10:36 #2
jeg har forsøgt med
select TOP 1 id form DB, -

Den giver mig ikke det højeste id, men det første id??
Avatar billede hundevennen Nybegynder
06. oktober 2009 - 10:44 #3
jeg har prøvet med

Select max (id)from db og det virker
Avatar billede keysersoze Guru
06. oktober 2009 - 11:10 #4
hvis du benytter TOP skal du huske en ORDER BY. Men både TOP og MAX har en vis usikkerhed - hvis der indsætter 2 poster på samme tid kan de i teorien få byttet om på hinandens id'er, det vil du undgå ved at følge vejledningen i mit link.
Avatar billede hundevennen Nybegynder
06. oktober 2009 - 11:22 #5
du har ledt mig på sporet - og jeg har fundet en løsning med denne select

select * from db where id = (select max(id)from db) -
der får jeg nyeste id plus resten af recordsettet og det var egentlig det jeg skulle bruge.
Du kan selvfølgelig ha ret i at 2 kan opdatere samtidig, men det er vist kun i teorien, - ik?

men læg et svar
Avatar billede hundevennen Nybegynder
06. oktober 2009 - 11:26 #6
jeg har kigget på dit link og det giver mig lidt hints til at arbejde med eller gjorde - men det meste er til sql database og jeg arbejder med en access base
Avatar billede keysersoze Guru
06. oktober 2009 - 17:57 #7
Jo flere brugere jo større risiko - og jo, det kan sagtens ske. Jeg ville uden tvivl arbejde med @@IDENTITY da det på ingen måde er mere arbejde end hvad du ellers laver.