Avatar billede pablopablo Nybegynder
20. september 2009 - 18:12 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Backup af MS SQL DB

Hejsa...

Jeg har en server som der bliver taget en fuld backup af. Der er sat et job op som kører dette job 1 gang om ugen.

Jeg ønsker dog, at der bliver taget en backup af selve databasen 1 gang om dagen. Skal jeg blot sætte et job op på samme måde som når der tages backup af hele drevet - eller er der noget specielt jeg skal være opmærksom på her?

Mvh.
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2009 - 18:21 #1
Du kan vel bare tage en kopi af databasen?
Avatar billede pablopablo Nybegynder
20. september 2009 - 19:05 #2
Ja det kan jeg nemlig - men viste bare ikke om det er sådan man normalt gør det - altså via Backup værktøjet i Windows og ikke via SSMS?

Er det kun nødvendigt at tage backup af de 2 filer - .MDF og LDF? Hvad med Master, Model, Msdbd og temp filerne?
Avatar billede Slettet bruger
21. september 2009 - 02:20 #3
Nej det er faktisk kun de to filer, Master og de andre kommer fra installationen.

Du kan overbevise dig selv ved at flytte de 2 filer til et andet katalog/folder og evt. omdøbe dem, og så connecte til databasen igen og se at alting er som det plejer.

Men selvfølgelig. Hvis du har ændret i Master osv. skal du også tage backup her. Det kan være storedprocedure, trickere, jobs etc.
Avatar billede pablopablo Nybegynder
21. september 2009 - 21:04 #4
Okay - så er jeg med. Dog synes jeg det virker lidt underligt, at man kun kan sætte windows backup til at overskrive en eksisterende backup fil eller "appende" til en eksistene fil? Er der ikke en måde hvorpå man kan oprette en ny backup fil (af sin database) alene hver gang?
Avatar billede pablopablo Nybegynder
21. september 2009 - 23:34 #5
Jeg har nu fundet ud af hvordan jeg restore div. enkelte database filer fra en samlet "appended" fil - så det er fint nok.

Hvis det andet er muligt, må du gerne skrive hvordan - ellers ligger på bare et svar og får dine velfortjente points ;-)
Avatar billede Slettet bruger
23. september 2009 - 02:13 #6
Næ men du kan lave et simpelt script som gør arbejdet og den kan du schedule
Avatar billede pablopablo Nybegynder
23. september 2009 - 19:13 #7
Ja det er vist korrekt, det havde jeg ikke tænkt på...men hvis jeg så opdatere i stores procedures, tabeller mv. så skal scriptet ved laves om...ikke sandt?
Avatar billede Slettet bruger
23. september 2009 - 19:26 #8
Umm! nææ Storedprocedures ligger i Mdf HVIS du opretter dem der :-)

Det du ser i SQL manager, den folder... er den samme som MyDatabase.MDF

Men hvis du opretter ting og sager i Master.MDF skal disse jo også med. så lad være med det.
Avatar billede Slettet bruger
23. september 2009 - 19:30 #9
Når du så har fundet ud af at kopierer disse filer. Kan du ved lejlighed sætte dig ind i MS_SQL egen backup system. *Blink*
Avatar billede pablopablo Nybegynder
23. september 2009 - 20:15 #10
ved godt at man kan tage backup via SQL manageren...men kan ikke se noget sted hvor man kan sætte det til at køre automatisk uden brug af windows schedule halløj...?
Avatar billede Slettet bruger
23. september 2009 - 20:37 #11
Er det en light udgave du sider med?
Avatar billede pablopablo Nybegynder
23. september 2009 - 20:46 #12
Ja SQL Server 2008 Express...
Avatar billede Slettet bruger
23. september 2009 - 21:05 #13
Fandens også :-) så har du ikke de muligheder som er i den pro version
Avatar billede pablopablo Nybegynder
23. september 2009 - 21:11 #14
Er der nogle lækkerier i den udgave jeg bare ikke kan leve uden da? Fortæl fortæl ;-)
Avatar billede Slettet bruger
23. september 2009 - 21:29 #15
Ja for fanden :-) lad mig lige fyre op....for min ikke eksisterende MS-SQL server :-)

Du har en scheduler indbygget, du har replikation over flere andre servere. Backup er en selvfølge.

Og du har selvfølgelig Jobs, alt kan betjenes Visualt eller Med SQL
Avatar billede pablopablo Nybegynder
23. september 2009 - 21:38 #16
aha...det kan være jeg skal kigge nærmere på det senere hen, den er jo sikkert dyr...så pt. benytter jeg blot windows backup funktionen...
Avatar billede Slettet bruger
23. september 2009 - 22:23 #17
Jeps og så har du nogle filer du kan tage backup af.

Skal vi lukke spørgsmålet?