Avatar billede svjensen Nybegynder
16. september 2009 - 16:38 Der er 5 kommentarer

Remote backup

Jeg går i overvejelserne om anskaffelse af en NAS, og hælder p.t. til at anskaffe en Synology DS-209.

Udover en den lokale backup i form af en RAID løsning, så ønsker jeg at foretage automatisk backup ud af huset. Jeg ønsker fx at have en backup af vores digitale billeder et andet sted.

Jeg har så aftalt med en kammerat, at vi hver især anskaffer en NAS og låner plads ud til hinanden, så vi har en remote backup af vores billeder og vigtigste dokumenter.

Mit spørgsmål er så, om det er problemløst fra fx Synology DS-209, eller om der er nogle forhold jeg skal være opmærksom på.
Er det fx ligegyldigt, hvilken NAS min kammerat anskaffer?

/Søren
Avatar billede justrace Novice
16. september 2009 - 16:53 #1
Stik lige hovederne sammen og kig forbi QNAP. De er en tand bedre.
Avatar billede der_kommandant Praktikant
16. september 2009 - 21:25 #2
Jeg ville holde fast i jeres valg af Synology ds209. Jeres plan om at foretage back-up ude i byen er en god ide, og til det kan i anvende iSCSI funktionen på DS-209´eren, hvor i får oprettet hvert sit iSCSI drev på jeres computer, således at din hjemmecomputer tror du har en ekstra HD som du bare kan tage backup på. Brug et godt backup program som f.eks Acronis True Image - det holder i længden.
Avatar billede svjensen Nybegynder
16. september 2009 - 21:52 #3
Hvis vi vælger QNAP eller holder fast i Synology, bør vi så vælge den samme eller er det underordnet?
Avatar billede justrace Novice
16. september 2009 - 21:53 #4
Man kan jo selv bedømme Synology vs. QNAP ved at der er betydeligt flere tråde herinde omkring Synology frem for QNAP. :)

Det plejer ikke at være når produkterne virker, folk stiller spørgsmål. :)

Læs evt her:  http://www.recordere.dk/indhold/templates/design-udenkomm.aspx?articleid=2932&zoneid=6

Under forum er der også flere begejstrede brugere af QNAP.
Avatar billede justrace Novice
16. september 2009 - 21:55 #5
Det virker bedst med 2 fra samme producent.

Glemte også at QNAP også laver modeller til 2 harddiske, men stadig med samme features.