Avatar billede do-it Nybegynder
27. august 2009 - 12:13 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

Jeg husker ikke koden til at åbne i ny side

Hejsa dér

Jeg husker ikke koden til at åbne i ny side skønt jeg for år siden næsten lavede det dagligt? Hjælpemig lige - noget med _=new eller sådan noget

prøv f.eks. på linket www.danish-innovation.com altså prøv ät skrive koden.

/Do-it
Avatar billede michael_stim Ekspert
27. august 2009 - 12:36 #1
TARGET='_blank'
Avatar billede do-it Nybegynder
27. august 2009 - 12:49 #2
Hej Michael

Nå ja nu husker jeg lidt igen men kan du ikke skrive hele koden for mig, kan heller ikke huske hvordan jeg fik den ind?

/Do-it
Avatar billede michael_stim Ekspert
27. august 2009 - 12:55 #3
<a href="http://www.danish-innovation.com" target="_blank">Min hjemmeside</a>

Forstår ikke rigtigt hvad du mener?
Avatar billede do-it Nybegynder
27. august 2009 - 13:02 #4
Hej igen

Jamen nu er den da helt i orden, nu fatter jeg det igen - det er flere år siden jeg arbejdede i html, så skriv lige på et svar så får du points...;-)

/mvh /Do-it
Avatar billede michael_stim Ekspert
27. august 2009 - 13:10 #5
Ellers tak, samler ikke på point. Læg selv et svar og accepter ;o)
Avatar billede do-it Nybegynder
27. august 2009 - 13:20 #6
Tak for hjælpen!
Avatar billede olebole Juniormester
27. august 2009 - 21:00 #7
<ole>

I virkeligheden kan du skrive, hvad som helst i target attributten - det kunne f.eks. være:
    target="det_her_link_vil_jeg_gerne_have_vist_i_et_nyt_vinue"

Sagen er, at et link med en target attribut skal åbnes i et window objekt med en name attribut, som består af det, der står i linkets target. Somregel vil der være tale om en (i)frame.
Kan sådan et window objekt ikke findes, skal linket åbne i et nyt vindue.

Det er dog god kodestil at gøre, som michael_stim viser - nemlig at bruge HTMLs prædefinerede værdi for et nyt vindue: _blank

/mvh
</bole>
Avatar billede do-it Nybegynder
27. august 2009 - 21:33 #8
Hej  <ole>

Mange tak for din kommentar - det lysner lidt op fordi - ja nu er det hele jo så levende igen - men jeg kan huske jeg ofte har været forvirret idet jeg selv har brugt "blank" men den virkede sgu osse på "new" ...;-)

God aften /Doit
Avatar billede ksoren Nybegynder
27. august 2009 - 21:43 #9
"Kan sådan et window objekt ikke findes, skal linket åbne i et nyt vindue."

Og det er vel pointen med at benytte "_blank". Den åbner altid i nyt vindue/fane.
Avatar billede olebole Juniormester
27. august 2009 - 21:53 #10
Ja, anden essens er det nok svært at presse ud af summen af Michaels og min kommentar  =)
Avatar billede ksoren Nybegynder
27. august 2009 - 21:56 #11
Det ved jeg nu ikke. Du skrev "Det er dog god kodestil at gøre, som michael_stim viser"

Det kunne man måske blive forvirret over. "Korrekt kodestil", hvis man altså altid ønsker et nyt vindue.
Avatar billede olebole Juniormester
27. august 2009 - 22:08 #12
Ja, hvad har du problemer med i den formulering? Du kan præcis ligeså godt skrive:
    target="det_her_link_vil_jeg_gerne_have_vist_i_et_nyt_vinue"

- da du formodentlig aldrig ville bruge dét navn til en (i)frame. Det virker præcis som _blank - og det er præcis ligeså validt.

Derimod vil de færreste nok finde det god kodestil. Det vil de samme nok finde _blank.

Det, havde jeg ikke forudset, kunne forvirre nogen  =)
Avatar billede ksoren Nybegynder
27. august 2009 - 22:13 #13
Altså, hvis man nu har en side med en masse links, og man ønsker hvert link skal åbne i et nyt vindue, og man må gerne åbne flere ad gangen ...
Avatar billede ksoren Nybegynder
27. august 2009 - 22:16 #14
Jeg troede, du var html-guru :)

_blank vil ikke give det samme som "noget tilfældigt"
Avatar billede olebole Juniormester
27. august 2009 - 22:23 #15
Ja, så skal man lave unikke targets  =)
Avatar billede ksoren Nybegynder
27. august 2009 - 22:23 #16
som _blank giver. Og det er vist pointen :)
Avatar billede olebole Juniormester
27. august 2009 - 22:24 #17
Hvad er en html-guru? Hvad vil _blank ikke give?
Avatar billede olebole Juniormester
27. august 2009 - 22:25 #18
Nej, det var ikke pointen med det, jeg skrev  =)
Avatar billede ksoren Nybegynder
27. august 2009 - 22:30 #19
_blank vil give unikke targets ... deraf "altid et nyt vindue". Altså "korrekt kodestil"
Avatar billede olebole Juniormester
27. august 2009 - 22:32 #20
Hvis der er noget, du ikke forstår, er du altid velkommen til at åbne en tråd  =)
Avatar billede ksoren Nybegynder
27. august 2009 - 22:33 #21
Jeg forstår godt. Forstår du hvordan _blank betyder?

:)
Avatar billede olebole Juniormester
27. august 2009 - 22:37 #22
Nej, men jeg forstår, hvad _blank betyder - og hvordan _blank virker. Derudover taler vi om to helt forskellige ting.
Avatar billede ksoren Nybegynder
27. august 2009 - 22:38 #23
Du skriver: "Det virker præcis som _blank"

Det gør det jo lige præcis ikke.
Avatar billede olebole Juniormester
27. august 2009 - 22:45 #24
Du er som sagt mere end velkommen til at åbne en tråd
Avatar billede ksoren Nybegynder
27. august 2009 - 22:59 #25
Hvis du påstår at

<a href="..." target="ole">link 1</a>
<a href="..." target="ole">link 2</a>

giver samme resultat som

<a href="..." target="_blank">link 1</a>
<a href="..." target="_blank">link 2</a>

(begge link åbnes)

så er det vist dig, der skal åbne et spørgsmål :)
Avatar billede olebole Juniormester
27. august 2009 - 23:13 #26
Altså, hvis det betyder glæde i dit sind og ro i min inbox, må du såmænd få ret i alt  =)
Avatar billede ksoren Nybegynder
27. august 2009 - 23:24 #27
Der er skam allerede glæde og sindsro, og du kan jo bare fjerne fluebenet længere nede :)
Avatar billede olebole Juniormester
27. august 2009 - 23:35 #28
Ja, da du nu er fascineret af at se dine egne udgydelser, er det nok det mest hensigtsmæssige  =)
Avatar billede do-it Nybegynder
28. august 2009 - 00:01 #29
tja, man blir sgu da klogere og klogere time for time så jeg lar sgu tråden stå åben..;-)
Avatar billede vejmand Juniormester
28. august 2009 - 01:04 #30
do-it >> He he, ja det er du jo ligesom nødt til, eftersom du ikke har mulighed for at lukke for kommentarer.

Men denne tråd viser jo med al mulig tydelighed, at det nok burde være muligt for spørgeren at lukke tråden helt.  :-)
Avatar billede do-it Nybegynder
28. august 2009 - 09:42 #31
Hehe >>Vejmand

ja der har du jo lissom fat i noget - fandt jeg ud af - ku være webmasteren lige skulle have et praj..;-)

Mvh. /Do-it