Avatar billede michaeltryl Seniormester
16. august 2009 - 10:47 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

backup løsning?

Hej
Jeg har i et stykke tid ledt efter en god måde at tage backup af mine billeder, vigtige dokumenter osv.
Jeg har en ekstern harddisk hvor jeg har et program som dagligt kopiere mine filer over på. Derudover kopiere jeg jævnligt filerne over på dvd'er.

Er der en bedre måde at lave backup på, jeg kopiere over på dvd'er i tilfælde af lynet slår ned eller min eksterne, samt pc brænder sammen.

JEg har de sidste par dage overvejet at bruge keepit.com, men kan det betale sig?
Avatar billede b-and Novice
16. august 2009 - 10:59 #1
Der findes et hav af løsninger, jeg syndes den jeg linker til her er rigtig fornuftig til prisen,

http://www.indigo2.dk/info/backup.htm
Avatar billede kgkg Nybegynder
16. august 2009 - 11:57 #2
Online backup er meget langsom, specielt første gang. Og jeg syntes prisen på 29 kr/PC/Måned + 1 kr/GB er høj. (den billigeste)

Du skriver ikke noget om hvor meget dine data fylder, så tiden som du ville bruge ved online backup kendes jo ikke, men den vil være meget langsommere end backup til en anden disk.

Du skriver at du laver daglig backup. Overskriver du så backuppen fra dagen før eller hvad. Eller kørere du f.eks. i en 30 dages cyklus.
Avatar billede michaeltryl Seniormester
16. august 2009 - 12:05 #3
Keepit koster 39 kr./mrd med ubegrænset plads.
Jeg har en del data så det vil tage en god tid at tage en online backup første gang.

JEg har et program som kopiere filer fra pc harddisk til ekstern harddisk og overskriver alle filer som er rettet siden sidst.
Avatar billede b-and Novice
16. august 2009 - 12:27 #4
Jamen vil du ud i byen - hvilket jeg godt kan forstå - så er der også > https://www.nordic-backup.com/ < der kan du første gang sende dem en disk, så lægger de den ind og du skal ikke bruge den lange tid på at få uploaded første gang.

Alternativt - så kan den jo køre når du sover… *S*
Avatar billede kgkg Nybegynder
16. august 2009 - 12:35 #5
Du skriver: Keepit koster 39 kr./mrd med ubegrænset plads.

Det er dog pr. PC. Men set i forhold til hvad prisen er på en 500GB HD, så syntes jeg det er for dyrt.

Hvis du har diskplads nok på din backup disk, så lav backup til en ny mappe hver dag. Så kan du altid gå x antal dage tilbage.

Nu har du kun backup fra dagen før, så hvis du slettede en fil i fredags, så har du ikke mulighed for at genskabe den hvis der er gået f.eks. 2 dage.

Jeg har brugt handybackup (www.handybackup.com) til at tage backup af en webserver. Jeg lavede et job, som lavede fuldbackup af nogle bestemte mapper hver dag, men de blev gemt i hver sin mappe, med dato og tidsstempling.
Jobbet blev sat op til at kører i en 30 dages cyklus. Så på dag 31, blev mappen som blev oprettet for 31 dage siden, slettet, således at man kun havde max 30 mapper liggende.

Det kræver selvfølgelig mere plads og tid at lave fuld backup hver dag, men det er tilgengæld meget hurtigt at restore en manglende fil.
Avatar billede michaeltryl Seniormester
16. august 2009 - 13:22 #6
Kan godt se at 39 kr./mrd er dyrt i forhold til 500 GB, så tror jeg fortsætter med at tage backup som hidtil, dog vil jeg forsøge at tage backup for flere dage for kan godt se fordelen i det.

Jeg ønsker dog kun at tage backup at nogle få mapper på computeren, så er der et godt program til at gøre det med.
Jeg har lige kigget på www.handybackup.com, men hvad jeg lige kan finde ud af kan det kun bruges til at tage backup af hele harddisken og ikke kun enkelte mapper.

Det program jeg bruger nu kopiere bare de enkelte filer fra et sted til et andet og kan ikke sættes op til at lave backup som du gør det.
Avatar billede kgkg Nybegynder
16. august 2009 - 14:24 #7
Handybackup kan tage backup af lige hvad du har brug for. Der er ingen problemer med at tage backup af individuelle mapper.

Du kan også kigge på Cobain backup, det er vist gratis. du finder det her: http://www.cobiansoft.com/cobianbackup.htm

Generelt, så kan alle backup programmer tage backup af mapper som DU vælger. Og ikke kun fuld backup.
Avatar billede michaeltryl Seniormester
23. december 2009 - 11:41 #8
jeg har besluttet at holde mig til backup på harddiske og dvd skiver tak for jeres svar.
bare læg et svar begge to så deler jeg point imellem jer
Avatar billede kgkg Nybegynder
23. december 2009 - 13:36 #9
hermed svar...