Avatar billede serverservice Praktikant
14. august 2009 - 14:30 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvilken backup rutine bør jeg vælge - backup disk udskiftes hver uge

Hej jeg har et spørgsmål til backup exec.

Jeg har en opgave med at lave ugentlig backup til en netværksdisk 500 Gb - en fuld backup fylder ca. 60 GB

Netværksdisken har 2x 500 gb diske som byttes hver uge og den ene lægges i bankboks.

Der er taget første fuld backup af al vigtig data samt windows (writeprotected)
Jeg vil gerne lave en ugentlig backup sådan at vi kan finde filer som er en uge gamle uden at optage for meget plads.
Der skal være samme data på hver disk - bortset fra nye filer i løbet af ugen. - sådan at vi kan nøjes med den sidst disk i tilfælde af restore.

Min idé indtil nu er at bruge en daglig differential backup som overskrives , men så kan vi ikke lave backup af gamle filer?

I tilfælde af restore (disaster) har jeg valgt at køre en ugenlig full backup af samme som den første fuld - men uden windows.
Den ugentlige full backup overskrives hver uge afht. plads på backupdisken.

Nogle ideer ?

MVH Dennis
Avatar billede Spotgun Seniormester
14. august 2009 - 14:41 #1
Jeg vil anbefale en fuld backup en gang ugentligt, og derefter differential resten af ugen.

F.eks. fuld backup mandag, diff. resten af ugen og skifte disken ud med en anden fredag eller søndag.

Hvis du kigger på disaster recovery kan du restore din oprindelige backup, den fulde backup og den seneste differentiale backup. Så er alle filerne up-to-date op til sidste backuptidspunkt.
Avatar billede serverservice Praktikant
14. august 2009 - 16:34 #2
Ja det er hvad jeg har valgt ligenu.

Men spørgsmålet er så om jeg skal vælge at overskrive den differential backup (resten) af ugen for at spare plads - eller om jeg bare skal appende den ?

Og det samme med den fulde backup ?

MVH Dennis
Avatar billede Spotgun Seniormester
14. august 2009 - 17:06 #3
I stedet for at overskrive differential backuppen hver dag, så vælg en incremental backup i stedet for. Det vil spare noget plads, men gøre en eventuel restore lidt mere bøvlet, da du skal igennem hver ugedag fra sidste fulde backup, til det valgte restore punkt.

Den fulde backup skal overskrives hver gang, medmindre der er plads nok til at have to gange backupsæt på disken (2 x fuld, 8 x incr/diff).

Som jeg forstår dit setup, så har du f.eks. ulige ugers backup på disk 1, og lige ugers backup på disk 2. I så fald burde du roligt kunne overskrive den fulde backup, når du skifter disk.
Avatar billede serverservice Praktikant
14. august 2009 - 17:29 #4
Jeps den er købt og også næsten samme løsning jeg har valgt.
Jeg vælger dog i stedet diff. hver dag som overskrives og så en ugentlig full som overskrives.

På den måde er det nemmere at restore efterfølgende. MVH Dennis
Avatar billede Spotgun Seniormester
14. august 2009 - 17:49 #5
Så får du et svar herfra, hvis du kunne bruge min sparring til noget :)