Avatar billede Claus Mester
06. august 2009 - 15:31 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Acronis backup

Når jeg benytter Acronis fil og mappe backup, skaber den en enkelt "lukket" backup på destinationen. Det jeg ønsker er sådan set, at kopiere kildefilerne som de er til destinationen - stort set som ved CRTL-C / CTRL-V så mappe- og filstrukturen ligner strukturen fra kildemappen?
Avatar billede newcommer Nybegynder
06. august 2009 - 15:59 #1
Jeg forståe ikke helt dit spørgsmål, men du er vel klar over,
at det du kalder lukket backup, kan mountes (højreklik) som
em partition, hvorfra du kan kopiere indholdet?
Avatar billede Claus Mester
06. august 2009 - 16:06 #2
Mit spørgsmål:
Tidligere benyttede jeg et backup program, der kopierede de filer og mapper fra C drevet jeg havde valgt, til min usb harddisk. De blev ikke placeret i en samlet backupfil som Acronis gør, men som filer og mapper.

Denne feature ønsker jeg igen, da det i visse situationer passer bedre til mit behov.

Acronis mount
Når jeg forsøger at mounte den backupfil Acronis har skabt af mine filer, modtager jeg beskeden "Specified archive cannot be mounted since it contains no partitions".
Avatar billede newcommer Nybegynder
06. august 2009 - 17:46 #3
Nå, ja Acronis er ikke et stabilt produkt. Hjælper det heller ikke,
bare at trykker open med musen flere gange?
Ellers kan du måske bruge dette freeware program?
http://www.todo-backup.com/
Avatar billede Claus Mester
06. august 2009 - 18:44 #4
Hvad mener du med at det ikke er stabilt?

Har nu installeret todo-backup. Det eneste dette program kan, er at skabe et image og recover. Det kan Acronis også. Det jeg søger er en simpel feature der kopiere de mapper jeg vælger, inkl. deres indhold til min usb harddisk.
Avatar billede newcommer Nybegynder
06. august 2009 - 19:55 #5
Acronis image har flere gange svigtet mig, ved ikke at kunne åbne
sit eget image. todo-backup kan mountes som en partition.

"Det jeg søger er en simpel feature der kopiere de mapper jeg vælger, inkl. deres indhold til min usb harddisk."

Det forstår jeg ikke kan være et problem. Kører du XP kan du
foroven, se 2 mapper med pile, som står svagt i farven. Når
du med muse peger på en mappe, bliver farven stærkere. Du kan så
vælge den til venstre "Kopier til" og kopiere mappen med indhold
til din USB.
Avatar billede Claus Mester
06. august 2009 - 21:17 #6
Det er ikke et problem at kopiere mine filer og mapper manuelt.

Men for det første husker jeg det ikke altid, for det andet ligger der filer hist og her jeg ønsker backup af. I stedet for at rode rundt og lede efter dem alle og kopiere dem manuelt, ønsker jeg et program der kan gøre det hårde arbejde for mig:)

Jeg har nu fundet et godt program til det som hedder SyncBack og det er gratis.

Det ser efterhånden ud til, at Acronis kan udskiftes med freeware programmer der gør det samme arbejde.

1. Backup og recovery (ikke image)
... SyncBack

2. Backup og recovery (image fx ved crash etc.
... Todo-backup

Så mangler jeg bare et godt freeware program der kan skabe en midlertidig cache på computerens system, der kan gå i shadowmode. Så er acronis overflødig.

Kender du evt et?
Avatar billede newcommer Nybegynder
06. august 2009 - 21:40 #7
Det ser ud til, at jeg misforstod hvad du var ude efter.
Og ja, SyncBack er etudmærket program.

Image ved ved crach - Todo backup. Nej. såvidt jeg ved, kan man
ikke lave en recovery CD med det program, og det er absolut
nødvendigt.
Prøv hellere dette program (Man skal altså registrere sig, for at
få en gratis nøgle)
http://www.paragon-software.com/home/db-express/download.html

Det sidste spørgsmål aner jeg desværre intet om.
Avatar billede Claus Mester
06. august 2009 - 21:56 #8
På todo-backups hjemmeside fandt jeg dette afsnit
http://www.todo-backup.com/products/features/backup-bootableCD.htm

Det tyder på at programmet kan lave en boot cd og fra den kan man vælge at recover det image man tidligere lavede.

Så er det bare hvilken der er i bedste kvalitet af de to?!

Hvad angår det sidste, vedr et program der kan shadow mode, tror jeg det her kan gøre det:

http://www.returnilvirtualsystem.com/returnil-virtual-system-personal
Avatar billede newcommer Nybegynder
06. august 2009 - 22:19 #9
Jeg har nu set på det, opg ja du har ret. Foroven under "Tool"
gives der mulighed for at brænde en backup CD.
Paragon eller Todo ? jeg har aldrig prøvet recovery fra Todo,
men jeg kender Paragon, og finder den er rigtig god.
Vedrørende sidste spørgsmål, så skal jeg ikke forsøge at kloge mig
på noget jeg aldrig har prøvet.
Avatar billede Claus Mester
06. august 2009 - 22:27 #10
Tak for hjælpen.

Jeg har besluttet mig for at give Acronis en chance, i hvertfald indtil jeg har tid til at afprøve recovery featuren fuldt ud. Acronis har også et utroligt nemt og brugervenligt shadow mode, i forhold til freeware modellerne.

Hvis du smider et svar så skal jeg give point.
Avatar billede newcommer Nybegynder
06. august 2009 - 23:28 #11
Tak du, men jeg skal ikke have point for det. Læg selv et svar:)
Avatar billede Claus Mester
07. august 2009 - 00:02 #12
Ok :)