Avatar billede silmarillion Juniormester
27. juli 2009 - 19:41 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Indsæt værdi via list/menu

Hej Eksperter, jeg har en simpel uploadfunktion, der virker som den er nu.

Men jeg vil gerne kunne indsætte en værdi fra en list/menu i samme omgang, men kan ikke helt få det til at spille, jeg ved ikke hvordan jeg skal rette sætningen der indsætter informationerne i databasen, så det virker.

koden ser indtil nu ud som følger, uden ændringer mht. til MySQL

<body>

<?php

if (isset($_FILES['filnavn'])) {
    print "Fil, der er blevet overført: {$_FILES['filnavn']['name']}<p>\n";

    $query = "INSERT INTO billeder
              SET billednavn='".$_FILES['filnavn']['name']."'";

    $Result1 = mysql_query($query, $cms) or die(mysql_error());
}

{
$tempfile = $_FILES['filnavn']['tmp_name'];
$destination = "billeder/{$_FILES['filnavn']['name']}";
copy($tempfile, $destination);

}

?>

<form action="upload.php" method="post" enctype="multipart/form-data" name="form1">
  <p>Fil, der skal overføres:
    <input name="filnavn" type="file" id="filnavn">
</p>
  <p>
    <label>Vælg galleri
<select name="gallist" id="gallist">
  <option value=""></option>
  <?php
do {
?>
  <option value="<?php echo $row_rsgallerier['galleri']?>"><?php echo $row_rsgallerier['galleri']?></option>
  <?php
} while ($row_rsgallerier = mysql_fetch_assoc($rsgallerier));
  $rows = mysql_num_rows($rsgallerier);
  if($rows > 0) {
      mysql_data_seek($rsgallerier, 0);
      $row_rsgallerier = mysql_fetch_assoc($rsgallerier);
  }
?>
</select>
    </label>
  </p>
  <p>
    <input type="submit" name="Submit" value="Overfør">
</p>
</form>
</body>
</html>
<?php
mysql_free_result($rsgallerier);
?>

På forhånd tak for hjælpen
Mvh. Janus
Avatar billede elkoger Nybegynder
27. juli 2009 - 20:06 #1
$query = "INSERT INTO billeder (billedenavn) VALUES ('$_FILES['filnavn']['name']')";

SET bruger du til UPDATE :)
Avatar billede silmarillion Juniormester
27. juli 2009 - 20:13 #2
Ok, men hvordan får jeg værdien fra list/menu'en med over i databasen, det var det jeg ikke kunne få til at virke?
Avatar billede elkoger Nybegynder
27. juli 2009 - 22:30 #3
på din upload vil data fungere som POST, så i din list menu, vil det være: $_POST[gallist];
Avatar billede silmarillion Juniormester
27. juli 2009 - 22:56 #4
Nu har jeg prøvet at rette sætningen til:

$query = "INSERT INTO billeder (billedenavn, galleri)
                  VALUES ('$_FILES['filnavn']['name']','$_POST['gallist']')";

Men det virker ikke, så jeg forstår det nok ikke helt endnu :o(
Avatar billede elkoger Nybegynder
28. juli 2009 - 08:28 #5
hvad fejl får du?
Avatar billede silmarillion Juniormester
28. juli 2009 - 10:24 #6
Det virker nu, jeg rettede sætningen til:

$query = "INSERT INTO billeder (billednavn, galleri)
                  VALUE ('".$_FILES['file']['name']."','".$_POST['gallist']."')";

Hvis du lægger et svar, acceptere jeg.

Tak for hjælpen.
Avatar billede elkoger Nybegynder
28. juli 2009 - 12:27 #7
super det kom til at virke :)