Avatar billede feller Nybegynder
25. juli 2009 - 19:45 Der er 7 kommentarer

Computer genstarter

Hej
Tidligere i dag skulle jeg bruge min computer. Computeren var tændt men skærmen var gået på standby. Jeg trykkede på nogle taster og rørte ved musen, men intet skete. Skærmen fik ikke noget signal fra computeren, om at den skulle tænde igen.
Dette er sket flere gange før, jeg plejer normalt at genstarte computeren og så virker det igen.
Denne gang gjorde jeg det samme, men så begyndte computeren og starte. Jeg kunne høre blæserne men 4-6 sekunder efter slukkede den igen og startede forfra. Dette har jeg også prøvet før. Her plejer jeg at pille strømmen fra og starte den igen.
Når jeg prøvet at tænde den nu, genstarter den ikke af sig selv. Der kommer dog stadig ikke noget skærmbillede og jeg kan høre at blæseren på grafikkortet kører op og ned (Altså den kører hurtigt i nogle sekunder og kører så langsomt, så hurtigt osv.)

Jeg har prøvet at rydde CMOS men det hjalp ikke.
Er der nogle der kan hjælpe?

Mit system kan ses her:
Core2Quad Q9550
Gigabyte GA-EP45-DQ6
Club 3D Radeon HD 4870X2 (2 GB)
4 GB Corsair XMS2

Jeg håber ikke mit grafikkort er færdigt. Jeg har ikke mulighed for at teste det i en anden computer.
Avatar billede b-and Novice
25. juli 2009 - 20:10 #1
Det kan sommetider være nødvendigt at få renset sin PC'er for støv m.m.  Det er med til at forhindre varmeproblemer grundet at ventilationen ikke fungere optimalt og elektronikken af den årsag bliver for varm og ustabil.

Stationær PC > http://fromsej.dk/html/rens.html

Bærbar - generelt > http://newz.dk/forum/hardware/saadan-skiller-man-en-baerbar-ad-76920

Lidt generelle tips for forskellige laptops > http://www.insidemylaptop.com/

Trykluft på dåse > http://www.sideware.dk/Scripts/prodView.asp?idProduct=19
Avatar billede feller Nybegynder
25. juli 2009 - 20:41 #2
Tak for svaret. Jeg har prøvet at rense den. Den er dog ikke så støvet. Computeren er kun 10 måneder gammel. Jeg har haft renset den før. Den plejer heller ikke at have varmeproblemer.
Avatar billede b-and Novice
25. juli 2009 - 21:23 #3
Det var sådan min umiddelbare fornemmelse da jeg læste dit spørgsmål - men så tænker vi i andre baner. *S*

Hvis du stadig har mulighed for at starte computeren kan du vælge at køre en CHKDSK ved næste genstart, det gøres således:

Vælg det rigtige styresystem.

For XP brugere:
Start > Kør > skriv: cmd > Enter > i konsollen skriver du > chkdsk /r /f > Enter > bekræft > Enter > Genstart

For Vista brugere:
Gå i > Start > Søg > skriv: cmd.exe > højre klik på filen (cmd.exe) og vælg > Kør som admin…
I konsollen skriver du > chkdsk /r /f > Enter > bekræft > Enter> Genstart

For begge systemer:
Kan du slet ikke komme i kontakt med computeren må du køre CHKDSK fra din installations CD.
Sæt din computer til at boote fra CD/DVD'en - boote op på din installations cd - tryk på en tast når du bliver spurgt.

Ved "Velkommen til Installation", trykker du på F10 eller tryk på "R" for at reparere.

Nu kommer du til Genoprettelsekonsollen,
Af de tre muligheder skal du vælge den med Kommandoprompt.
Du skulle gerne ende med C:\WINDOWS>_
(Hvis den spørger efter admin. kode og du ikke bruger nogen, så tryk blot på <Enter>)

Hvilken Windows-installation vil du logge på: 1 <Enter>
Efter : <C:\WINDOWS > Skriver du: chkdsk c: /p /r <Enter>
Når den er færdig med at scanne, skriv: Exit <Enter>

Se om ikke det bringer dig videre…
Avatar billede vejmand Juniormester
25. juli 2009 - 21:27 #4
feller >> Husk at sende egne indlæg som "Kommentar" og ikke som "Svar".
"Svar" er tiltænkt løsningen, så der kan tildeles point som tak for hjælpen.  :-)
Avatar billede feller Nybegynder
25. juli 2009 - 21:37 #5
vejmand: Ja jeg ved det godt. Så det lige efter jeg havde trykket på opret :)

b-and: Jeg kan slet ikke komme ind i BIOS. Der kommer intet billede på skærmen. Jeg ser ikke engang POST screen..
Jeg tror næsten jeg bliver nød til, at finde en der har en computer, som kan køre med mit HD4870x2 og så teste det der.
Avatar billede b-and Novice
25. juli 2009 - 22:32 #6
Ja gør det... *S*
Avatar billede feller Nybegynder
28. juli 2009 - 23:19 #7
Jeg har nu lånt et grafikkort af en ven. Et PCI grafikkort.
Computeren opfører sig på præcis samme måde med det andet grafikkort. Her er der bare ikke den blæser der kører op og ned (det lånte grafikkort har passiv køling).

Mit bundkort har en masse LEDs. Disse indikerer forskellige fejl. Hver gang den genstarter og blæserne kører op og ned, lyser 5 forskellige LEDs:

En blå en, ved siden af 12V stikket. Der står ikke noget om den i manualen.

- GD1 (grøn) (i manualen "Normal working conditions")
- GD2 (gul) "Ecessive overvoltage"
- MD1 (grøn) "Normal working conditions"
- MD2 (gul) Excessive overvoltage"

Derudover står der at GD er PCIe og MD er momory.

Det sker meget kort. Jeg har ikke lagt mærke til om disse blinkede før problemet opstod. Jeg ved heller ikke om de skal lyse konstant før det er et slemt problem.

Jeg har skrevet til Gigabytes support. De har før hjulpet mig og nu håber jeg at de kan finde en løsning. Jeg skriver lige tilbage når jeg har fundet ud af mere.

Jeg har sat en højtaler til bundkortet. Den kommer med et enkelt kort bip hver gang de omtalte LED's lyser.