Avatar billede ptj_11 Forsker
19. juli 2009 - 21:11 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Dataindlæsning, der indlæses kun en række.

Jeg er spritny udi databaseproduktion på egen hånd.
Lige nu er jeg i gang med at lære MySql at kende.
Første problem jeg er stødt ind i er følgende:
Databasen har en tabel med 11 poster.
Nu vil jeg importere data fra en csv-fil med lige så mange poster, navngivet med præcist de samme feltnavne, adskilt af komma, afgrænset med '.
eks.:
'medlemsID','cprnr','fornavn','eftnavn','virknr',forv','afd','tlfdir','virknavn','med','email'
'Indhold','Indhold','Indhold','Indhold','Indhold','Indhold','Indhold','Indhold','Indhold','Indhold','Indhold'

Sql-filens indhold stammer fra en accessdatabase, hvor jeg har eksporteret til csv-filen, og der er ikke rørt ved f.eks. linieombrydning.

Jeg har 234 linier i inddatafilen, incl. feltnavne.

Jeg anvender PHP Version 5.2.9, MySql Client API version 5.0.45.
Her anvender jeg importværktøjet i phpMyadmin.
Når importen er kørt færdig, så fortæller den mig, at der udført 234 forespørgsler, og der meldes ingen fejl, altså indlæser den også feltnavnene, hvilket jo ike kan være meningen.
Men der er kun indsat data fra filens sidste linie.

Skal jeg fjerne første linie med feltnavnene, eller kan jeg styre indlæsningen til at forbigå første linie?

Hvad gør, at der kun indsættes data fra importfilens sidste linie?
Jeg har forsøgt at fjerne sidste liniem men det betyder bare, at data bliver erstattet med data fra den nye sidste linie.

Jeg har undersøgt filen på kryds og tværs, men jeg kan ikke gennemskue, hvad der er galt.

Hvad er det, jeg ikke har begrebet endnu?

Håber på et brugbart svar.

/ptj_11
Avatar billede arne_v Ekspert
19. juli 2009 - 21:30 #1
Din import fil skal næppe have feltnavne i første linie.

Hvis du importeter som CSV burde du også få det rigtige antal rækker ind.
Avatar billede ptj_11 Forsker
22. juli 2009 - 14:55 #2
Jeg har lige fået smadret opsætningen på min server, så den skal lige restaureres.
Jeg vender tilbage, når den er oppe at køre igen.
/ptj_11
Avatar billede arne_v Ekspert
22. august 2009 - 17:15 #3
Oppe igen?
Avatar billede ptj_11 Forsker
22. august 2009 - 17:39 #4
Hej Arne.

Ja, den er ved at være oppe igen, men samtidig skiftede jeg router fra linksys til netgear for at få adgang til at åbne/forwarde tilstrækkeligt med porte, men det driller. Porte jeg kunne åbne/forwarde på den gamle router vil ikke lade sig åbne på netgear.
Netgears support giver et fantastisk råd, der går ud på, at tillade svar på pingforespørgsler fra nettet. Ikke videre konstruktivt, så lige nu leder jeg med lys og lygte efter en løsning.
F. eks. kan jeg ikke få lov til at åbne port 3306, så min MySql har lidt problemer.
Så før jeg får fundet en løsning på det, kan jeg jo ikke rigtig komme videre.
Jeg kan selvfølgelig godt lege videre med min database, men jeg kan jo ikke rigtigt bruge den til noget fornuftigt, når den ikke kan tilgåes ordentligt.
Men jeg skal nok vende tilbage, når jeg har fundet løsningen på det problem.
/ptj_11
Avatar billede ptj_11 Forsker
14. oktober 2009 - 15:50 #5
Stadig problemer med min Netgear-router og portåbning.
Håber på by opdatering af softwaren, men det trækker åbentbart ud, så jeg lukker spørgsmålet så længe.
/ptj_11