Avatar billede kasperbje Nybegynder
30. juni 2009 - 16:22 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Nemt loginsystem database probelem !

Hej jeg har brug for hjælp jeg har lavet et loginsystem

( http://www.eksperten.dk/guide/669 )

men jeg kan ikke finde ud af og lave databasen
den skal se sådan her ud men ved ikke hvordan ?
(
id:  int, auto_increasement, primary
brugernavn:  varchar(255)
kodeord: varchar(255)
)

kan i hjælp mig med og få det til og virke ?
jeg giver kun 15 point fordi guiden er for nybegynder så det burde være ret nemt og løse for nogle der ikke er nybegyder som mig :)
Avatar billede michael_stim Ekspert
30. juni 2009 - 16:59 #1
Er det databasen eller tabellen?

CREATE TABLE tabel_navn (
id int auto_increment NOT NULL,
brugernavn varchar(255),
kodeord varchar(255),
primary key(id)
)

Ikke testet
Avatar billede kasperbje Nybegynder
30. juni 2009 - 17:34 #2
det ved jeg faktisk ikke står det ikke inde i guiden ?
Avatar billede kasperbje Nybegynder
30. juni 2009 - 17:37 #3
det virkede tak ved du så også hvordan jeg laver en bruger ?
Avatar billede kasperbje Nybegynder
30. juni 2009 - 18:13 #4
er der nogle der ved hvordan jeg laver en bruger til dette login system ?
Avatar billede michael_stim Ekspert
30. juni 2009 - 19:26 #5
Det står jo længere nede i artikelen;

CREATE TABLE brugere (
id int auto_increment NOT NULL,
brugernavn varchar(255),
kodeord varchar(255),
primary key(id)
)
Avatar billede michael_stim Ekspert
30. juni 2009 - 19:27 #6
INSERT INTO brugere (brugernavn, kodeord) VALUES('brugernavn', 'password');
Avatar billede michael_stim Ekspert
30. juni 2009 - 19:30 #7
Men håber ikke det er til noget vigtigt. Det er meget usikkert at lave et login system, når man ikke ved så meget om hvordan hvad fungerer. Hvis jeg var dig ville jeg læse lidt om PHP, MySQL, SQL injection, kryptering osv.
Avatar billede michael_stim Ekspert
30. juni 2009 - 19:31 #8
Og du skal jo også sørge for at der ikke kan være 2 identiske logins.
Avatar billede kasperbje Nybegynder
30. juni 2009 - 20:46 #9
hvordan hva mener du der er heller inden sted hvor man kan klikke opret eller registre så jeg skal selv ind og add mig ind i databasen men hvordan ?
Avatar billede kasperbje Nybegynder
01. juli 2009 - 07:12 #10
når havede jeg ikke set du havede skrevet tak men hvordan gør det det der med 2 identiske logins ?
Avatar billede kasperbje Nybegynder
01. juli 2009 - 07:15 #11
hvor kan jeg lære noget om PHP, MySQL, SQL injection, kryptering vil gerne lære og lave fede ting :)
Avatar billede kasperbje Nybegynder
01. juli 2009 - 11:48 #12
Er der nogle der kan rettete den her fil ? Lige nu når man skriver den rigtige kode og navn kommer man bare hen og kan logge ind igen.

<script>
var registrerUrl = "login.php?registrer=ja";
var tilbageUrl = "login.php";
var regtilbageUrl = "login.php?registrer=ja";
var logudUrl = "login.php?logud=ja";
var visbrugereUrl = "login.php?visbrugere=ja";
var slet = "Er du sikker på at du vil slette denne person??";
function checkLogin()
{
if(document.loginform.brugernavn.value == '' || document.loginform.password.value == ''){
alert('Du skal udfylde det hele');
return false;
}else{return true;}
}
function checkReg()
{
if(document.regform.brugernavn.value == '' || document.regform.password.value == ''){
alert('Du skal udfylde det hele');
return false;
}else{return true;}
}
</script>
<?php
/*
START VARIABLER
*/
$session = $_SESSION['li']; // Lægger sesionen over i variablen $session
$bruger_filen = "brugere.inc"; // Skriv hvilken fil brugerne skal gemmes i
$antal_brugere = count(file("$bruger_filen")); // Tæl hvor mange brugere der er i filen

// Tjek antal brugere og skriv en ordenlig endelse ind i variablen $enden
if($antal_brugere < 2){$enden = "bruger";}else{$enden = "brugere";}

echo "<center>\n"; // Laver et simpelt html tag.
/*
STARTSIDE
*/
    if($session && !$_GET['visbrugere']) // Hvis brugeren er logget ind behøver vi jo kun at sige det til ham/hende.
    {
    echo 'Du er logget ind som: '.$session.'; <input type="button" onclick="window.location = visbrugereUrl" value="Vis brugere"><input type="button" onclick="window.location = logudUrl" value="Logud">';
    }
    elseif(!$_GET['login'] && !$session && !$_GET['registrer'] && !$_GET['visbrugere']) // Men hvis ikke så hvis ham/hende den startside.
    {
        echo '
        <h1>Login</h1>
        <form action="?login=ja" name="loginform" method="POST" onsubmit="if(checkLogin()){return true}else{return false}">

        Brugernavn: <input type="text" name="brugernavn">
        <br>
        Password: <input type="password" name="password">
        <br>
        <input type="submit" name="submit" value="Login"><input type="button" onclick="window.location = registrerUrl" name="submit" value="Registrer">
        </form>Der er oprettet '.$antal_brugere.' <a style="color:black;" href="?visbrugere=ja">'.$enden.'</a>';
    }

/*
LOGIN
*/
    if($_GET['login'] == 'ja' && !$session && isset($_POST['submit'])) /* Hvis den skal logge ind og brugeren ikke i forvejen er logget ind
    og der er trykket på login knappen så: */
    {
        $brugernavn = $_POST['brugernavn']; // Hent det indskrevne brugernavn.
        $password = $_POST['password']; // Hent det indskrevne password.
        $linjer = file("$bruger_filen"); // Læg alle linjerne i $bruger_filen ind i et array.

        // Hvis filen med brugerne ikke er der så opret den
        if(!file_exists("$bruger_filen")){$fext = fopen("$bruger_filen","w+");fclose($fext);}

        // Start med at tjekke om brugeroplysningerne passer
        foreach($linjer as $linje) // Tager hver linje en ad gangen
        {

            $linjetrim = rtrim($linje); // Trimmer slutningen for mærkelige tegn og ting :)
            $side = explode("|",$linjetrim); // Deler linjen op i brugernavn|password
            if($brugernavn == $side[0] && md5($password) == $side[1]) /* Hvis $brugernavn == brugernavnet i filen
            OG $password == passwordet i filen så: */
            {
                if($side[2] == 'ja'){$_SESSION['admin'] = 'ja';} /* Læg en tredje del ind i brugerfilen hvor der står admin, så kan du bruge
                sessionen admin til at filtrere med. */
                $valid = true; // Laver vaiablen valid som siger at det hele er gået godt.
                break; // Hvis de hele er gået godt så spring lige ud.
              }

        // Hvis nu de passer :)
        if($valid == true) // Hvis $valid = true så:
        {
        $_SESSION['li'] = $brugernavn; // Lav sessionen li, med brugernavnet i.
        echo '<meta http-equiv="refresh" content="0;url=login.php">'; // Send brugeren til forsiden med meta tagget.
        }else{ // Hvis $valid ikke er true
        echo 'Forkert brugernavn eller password.<br><input type="button" onclick="window.location = tilbageUrl" value="Tilbage">'; // Så skriv dette
        }

/*
LOGUD
*/
    if($_GET['logud'] == 'ja') // Hvis det er logud tid så:
    {
        session_destroy(); // Slet alle sessioner
        echo '<meta http-equiv="refresh" content="0;url=login.php">'; // Og send brugeren tilbage til forsiden.
    }

/*
REGISTRER BRUGER
*/

    if($_GET['registrer'] == 'ja') // Hvis det er tid til at oprette en bruger så:
    {
        // Skriv dette html stykke:
        echo '
        <h1>Registrer</h1>
        <form action="?registrer=gem" method="POST" name="regform" onsubmit="if(checkReg()){return true}else{return false}">

        Dit ønskede brugernavn: <input type="text" name="brugernavn">
        <br>
        Dit ønskede password: <input type="password" name="password">
        <br>
        <input type="submit" name="submit" value="Registrer"><input type="button" onclick="window.location = tilbageUrl" value="Tilbage">
        </form>
        ';
    }

    if($_GET['registrer'] == 'gem') // Hvis det er tid til at gemme brugeren så:
    {
        $brugernavn = trim($_POST['brugernavn']); // trim brugernavnet for mærkelige tegn og derefter læg det ind i vaiablen $brugernavn
        $password = trim(md5($_POST['password'])); // så trim passwordet og md5 krypter det og læg det ind i vaiablen password.
        $linjer = file("$bruger_filen"); // Så læg alle linjerne i bruger_filen over i et array IGEN :)
        $valid = true; // Laver variablen valid til true
        if(!empty($brugernavn) && !empty($password)) // Hvis $brugernavn ikke er tomt og det samme med passwordet så:
        {
            foreach($linjer as $linje) // For hver bruger dvs linje:
            {
                $trimlinje = ltrim($linje); // Fjerner mærkelige tegn i slutningen af linjen
                $side = explode("|", $trimlinje); // Deler linjen op i brugernavn|password
                // Hvis brugernavn == brugernavnet i filen på linjen den tjekker så hop ud og sig der er en fejl
                if($brugernavn == $side[0]){$valid = false;}
            }
                if($valid == true) // Hvis der ikke er sket en fejl så:
                {
                    $nybruger = "\n$brugernavn|$password"; // Lav konstrukturen af brugernavn/password forhold som i filen
                    $fil = fopen("$bruger_filen","a+"); // åben $bruger_filen til læsning og skrivning i slutningen af filen
                    if(fwrite($fil, $nybruger)) // Hvis det lykkes at putte konstrukturen $nybruger ind i filen så:
                    {
                        //Skriv dette:
                        echo 'Brugernavnet er oprettet.<br><input type="button" onclick="window.location = tilbageUrl" value="Login">';

                    }
                    else // Ellers hvis der er sket en fejl så skriv det:
                    {
                    echo 'Der skete en fejl.<br><input type="button" onclick="window.location = regtilbageUrl" value="Prøv igen">';
                    }
                    fclose($fil); // Luk filen igen.
                }
                else // Hvis brugernavnet er taget så skriv det, med en tilbage knap.
                {echo 'Brugernavnet er taget.<br><input type="button" onclick="window.location = regtilbageUrl" value="Tilbage">';}

        }else{echo 'Du skal udfylde det hele.<br><input type="button" onclick="window.location = regtilbageUrl" value="Tilbage">';}

    }

/*
VIS ALLE BRUGERE
*/
    if($_GET['visbrugere'] == 'ja') // Hvis den har fået besked på at vise brugerne så:
    {
        echo '<h1>Brugere:</h1>'; // Skriv en overskrift
        $brugere = file("$bruger_filen"); // Læg brugerne ind i et array
        echo '<h4><u>'; // Skriv nogle simple html tags
        if(count($brugere) > 0) // Hvis der er mere end 0 brugere så:
        {
            foreach($brugere as $linje) // Kør en linje igennem en adgangen
            {
                $trimlinje = ltrim($linje); // Fjern mærkelige tegn i numsen på strengen
                $side = explode("|", $trimlinje); // Del linjen op i brugernavn|password
                echo ucfirst($side[0]); // Skriv brugerne ud med stort for bogstav

                echo '<br>';// Laver linjeskift
            }
        }else{echo 'Ingen brugere.';} // Hvis der ingen brugere er så skriv det.
        echo '</h4></u>';    // Slut de simple html tags af.
        echo '<input type="button" onclick="window.location = tilbageUrl" value="Tilbage">'; // Lav en tilbage knap.
    }

echo "\n<center/>"; // Laver et simpelt slut html tag for ovenstående center

?>
Avatar billede kasperbje Nybegynder
01. juli 2009 - 12:25 #13
Spørgsmålet er rykket.

http://www.eksperten.dk/spm/879758
Avatar billede michael_stim Ekspert
01. juli 2009 - 12:31 #14
Fik du ikke svar på dit oprindelige spørgsmål?
Avatar billede michael_stim Ekspert
01. juli 2009 - 12:32 #15
Jeg samler ikke på point, så jeg er bedøvende ligeglad, men hvis du forsætter sådan der, bliver du hurtigt upopulær her inde på eksperten.dk. Bare et tip.
Avatar billede kasperbje Nybegynder
01. juli 2009 - 13:09 #16
sory det var ikke for og fornærme dig men det ville ikke virke så jeg fandt noget nyt som virker alt det eneste der er galt er det sender dig hen til login igen når man logger ind med rigtigt kode og navn det var ikke for og snyde dig for point
Avatar billede kasperbje Nybegynder
01. juli 2009 - 16:06 #17
Avatar billede gbjensen65 Nybegynder
01. juli 2009 - 17:23 #18
Hej

Jeg kan varmt anbefale dig bogen her: Build Your Own Database Driven Website Using PHP & MySql fra forlaget Sitepoint:
http://www.sitepoint.com/books/phpmysql1/

Du kan få de fire første kapitler gratis i PDF format, ellers koster bogen kun 10$

Den har hjulpet mig i gang med at programmere sitet goodbeer.dk op fra grunden af.

MVH Lars