Avatar billede Mik2000 Professor
29. juni 2009 - 23:49 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Databasestruktur - hvordan skal den være

Hvis man skal lave noget der minder om væggen på Facebook, dvs:
- man har en personlig side
- andre brugere kan skrive beskeder som vises på den side
- man kan selv skrive beskeder på andres sider, samt svare de ting der er skrevet på ens egen side

Hvordan skal det så bygges op.

Jeg har en tabel med brugere.

Laver man så en selstændig tabel kaldet wall med f.eks.:
id
bruger_fra
bruger_til
besked
datotid

... og en til svar aswerwall med f.eks.:
id
wallid
besked
datotid

... eller bliver de så for store og for tunge at hente fra hvis alle brugeres væg hentes derfra?

Hvilke alternativer vil der være, og hvad vil du gøre og hvorfor?
Avatar billede arne_v Ekspert
29. juni 2009 - 23:54 #1
Enten de to tabeller eller en enkelt tabel med et parentid.
Avatar billede gbjensen65 Nybegynder
01. juli 2009 - 17:36 #2
Hejsa,

Du skal naturligvis have en tabel med bruger info:
user: id, navn, adr osv.
Denne tabel skal du så linke til dine andre tabeller med brugerens id.
f.eks. kan du oprette en wall tabel
wall: id, userid, overskrift, text, status (public, privat, osv.)
Til de beskeder som brugerne skriver til hinanden skal du bruge en tabel:
notes: id, to_userid, from_userid, note, date

I to_userid skriver du den brugers id der skal modtage en kommentar, og i from_userid afsender id.

Du kan så sortere visninger efter dato og f.eks. vise de nyeste notes først.

Du kan vælge at gøre det på mange måde, men min erfaring siger mig, hellere lave en tabel for meget end en for lidt, for det er nemt med MySql at linke tabel info sammen og det giver større fleksibilitet.

Mvh. Lars.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. august 2009 - 03:16 #3
mik ?
Avatar billede gbjensen65 Nybegynder
23. august 2009 - 10:26 #4
Nok Nok, Hva, hvor skal du hen Mik?
Avatar billede Mik2000 Professor
19. januar 2010 - 20:23 #5
Ups fik ikke nogle beskeder mere fordi jeg havde glemt et email alias.
Du har modtaget point :)
Avatar billede Mik2000 Professor
19. januar 2010 - 20:24 #6
Måske du også kan hjælpemed denne
http://www.eksperten.dk/spm/898834