Avatar billede Svane55 Nybegynder
29. juni 2009 - 01:53 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

character problemer

Jeg forsøger at ligge teksten "Don´t know" ind i en db.
Det bliver af en eller anden grund lavet om til "Don’t know" i db.

Jeg kan ikke finde " ’ " i nogle beskrivelser af specielle charactors.
inden jeg ligger det i db er der ikke noget problem (hvis jeg skriver variablen ud på siden), men når det hentes fra db og udskrives på min side bliver det til "Don’t know".

Er der nogen der har en ide til hvad der sker, og til hvad jeg kan gøre for at løse dette?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
29. juni 2009 - 07:43 #1
Formentlig fordi du lægger i databasen med tegnsættet utf-8 og viser det med tegnsættet iso-8859-1
Avatar billede Svane55 Nybegynder
29. juni 2009 - 11:47 #2
Så vidt jeg kan se er alt encoded i utf-8.

1. jeg læser i første omgang fra en xml fil (som er utf-8).
2. hvis jeg nu echo´er det ud på siden (som er utf-8 encoded) er alt fint.

3. så ligger jeg det i db (som er utf-8).

4. når jeg "kigger" i db via phpmyadmin vises tegnet " ’ ".

5. og når jeg henter fra db og echo´er det ud på siden (som er utf-8) vises nu " ’ ".

der går altså et eller andet "galt" omkrig 3. eller 4.
Avatar billede Svane55 Nybegynder
17. september 2010 - 16:10 #3
det var vist rigtigt hvad du skrev, smid et svar!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. september 2010 - 16:30 #4
Jeg samler slet ikke på point, tak. Svar selv og accepter dit eget svar.
Avatar billede Svane55 Nybegynder
17. september 2010 - 16:41 #5
ok, tak!