Avatar billede Qub1x Nybegynder
17. juni 2009 - 20:17 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Microsoft Storage Server vs Homemade NAS

Jeg ønsker at bygge en NAS, som jeg skal bruge på mit netværk sammen med en iMac og en Macbook. Mit spørgsmål er derfor om Microsoft Storage Server, eller andet Microsoft software vil virke som NAS, med software RAID, sammen med mine macs?
Avatar billede justrace Novice
19. juni 2009 - 20:41 #1
Hvad er grunden til du vil stykke en sammen selv?
Avatar billede Qub1x Nybegynder
19. juni 2009 - 20:46 #2
Det koster meget mindre i hardware at lave det selv, end hvis man skal købe en færdig lavet kasse, hvor man bare skal putte harddiske i.
Avatar billede justrace Novice
19. juni 2009 - 20:54 #3
Jo, men der skal jo styresystem, tastatur og mus, skærm osv. til den. En NAS styres jo fra en pc på netværket.
Den bruger også meget mindre strøm, som hurtigt løber fra besparelen. Men allerede prisen på et Ms-operativsystem er jo næsten hvad sådan en kasse koster.
Avatar billede Qub1x Nybegynder
19. juni 2009 - 20:57 #4
Jeg har jo også kigget på freeNAS, men da det er beta, virker det ikke så pålideligt, og derfor vil jeg gerne vide om M$ kan klare sagen.

Har du nogle gode forslag til et par NAS? Skal være mindst 4 bays
Avatar billede justrace Novice
19. juni 2009 - 21:08 #5
freeNAS fås nu også i en version der ikke er beta.

Jeg ville kigge på QNAP der har nogle ret gode modeller. Helt op til 8 bays.

En Ms Home Server kan da klare det, men den har nu ikke noget jeg syntes om.
Avatar billede snabeljan Nybegynder
31. august 2009 - 14:25 #6
Kig også på Synology - det er super godt og har masser af features!

Læs evt. her på experten.dk om alle os der har erfaring m. Synology...

Go' vind med det!
Avatar billede justrace Novice
31. august 2009 - 15:44 #7
Syntes lige du skal læse denne her, og huske at der er kommet en mere "sexet" udgave af softwaren, end den han kalder "ret usexet". :)

http://www.recordere.dk/indhold/templates/design-udenkomm.aspx?articleid=2932&zoneid=6
Avatar billede Qub1x Nybegynder
01. oktober 2009 - 14:01 #8
Dropper det, da jeg har fundet en anden løsning, som jeg finder tilfredsstillende.