Avatar billede nph12 Nybegynder
14. juni 2009 - 15:41 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Computer i udlandet

Hej
Hvordan kan man sikre sig imod at personlige oplysninger bliver stjålet, når man logger på en computer i udlandet (f.eks. hotel eller cafe)? Mere præcis tænker jeg på, hvis man logger på netbank eller ens webmail.
Avatar billede drenriza Nybegynder
14. juni 2009 - 15:41 #1
Det ville jeg aldrig bruge en offenlig computer til.
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
14. juni 2009 - 15:45 #2
slette cookies, og midlertidige internet filer, og ellers skifte password på din netbank, og webmail.
Avatar billede nph12 Nybegynder
14. juni 2009 - 16:32 #3
drenriza>> "Det ville jeg aldrig bruge en offenlig computer til.", men hvad gør man, hvis man skal på nettet????
Avatar billede nph12 Nybegynder
14. juni 2009 - 16:38 #4
Kan man ikke køre noget virtuel - altså et lukket miljø?
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
14. juni 2009 - 16:48 #5
så du ville installere noget virtuelt på maskinen ? (: - så bange skal du nok ikke være for at dine oplysninger bliver nuppet, i hvertfald ikke på et harmløst hotel, hvis du sletter dine internet filer efter brug,
Avatar billede nph12 Nybegynder
14. juni 2009 - 18:08 #6
Jeg håber heller ikke at det er noget at være bange for, men jeg vil også bare høre, hvad man kan gøre for at sikre sig. Derfor er alle forslag meget velkommende!
Avatar billede drenriza Nybegynder
14. juni 2009 - 20:19 #7
Der er da folk der fiser rundt og installere trojanere på offenlige computere til at snappe personlige oplysninger af alle arter. Kan ikke rigtig se hvordan man skal beskytte sig mod sådan noget offenlige steder hvermindre man medbringer sit ultimate anti virus/spyware/mm.

Man kan ALDRIG vide hvem der har brugt maskinen før en selv.
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
14. juni 2009 - 20:26 #8
medmindre som de fleste kloge it folk nok ville gøre sætte noget Re-z software på maskinen, så den var som da den startede op! altså ikke mulighed for at installere nogle form for software, er du i nærheden af en sådan maskine kan du trygt bruge den hvis bare du genstarter den når du forlader den (:
Avatar billede drenriza Nybegynder
14. juni 2009 - 20:37 #9
Det kræver så bare at hoteller har sådan en, Men det er også muligt med dem at komme uden om (hvis man genstarter er alt som det var).

Det måske så anderledes nu, men før i tiden var det ganske muligt at omgå.
Avatar billede nph12 Nybegynder
14. juni 2009 - 20:41 #10
Kunne et program som mojopac øge ens sikkerhed?

http://www.mojopac.com/download.html

Problemet er bare, at programmet kun understøtter Windows XP (jeg har selv Vista)
Avatar billede nph12 Nybegynder
15. juni 2009 - 10:25 #11
Hvis jeg selv have Windows XP og kunne lave en virtuel pc med mojopec ville det så være en sikker løsning?
Avatar billede nph12 Nybegynder
15. juni 2009 - 16:32 #12
Jeg tror ikke vi kommer det meget nærmere, så hvis det er nogen som vil have point skal der oprettes et svar, da jeg snart lukker spørgsmålet
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
15. juni 2009 - 17:11 #13
held og lykke (:
15. juni 2009 - 17:39 #14
Lille bemærkning: De fleste (udenland ?) hoteller's frie internet PC'er 'låst' til et eller andet special program med bestemte sider. Altså ikke noget med IE ell. lign. at gøre...

Svarende til Netcaférs spilleside hvor man ka' vælge mellem diverse spil ikke ikke meget andet...

Så du skal ikke forvente at få fuld rådighed over en browser incl brug af netbank/koder mm.

Derfor har jeg selv en lille PC med ved evt. (udenlands)rejser og så bruge stedets Hotspot/trådløs; sansynligvis med et lille gebyr...
Avatar billede nph12 Nybegynder
16. juni 2009 - 22:10 #15
"Derfor har jeg selv en lille PC med ved evt. (udenlands)rejser og så bruge stedets Hotspot/trådløs; sansynligvis med et lille gebyr... "

Det er selvfølgelig også en mulighed. Hvor sikre er hotspot? Hvilken sikkerhed skal man som minimum køre med?
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
26. juni 2009 - 12:11 #16
hotspots - de plejer vel at bruge en slags wpa kryptering, der gør man ikke kan se de pakker/password på netværket (: