Avatar billede nopper Praktikant
09. juni 2009 - 13:37 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

kopiere 1 række i tabel til ny række

jeg har brug for hhjælp igen, igen.

Jeg har en kolonne i en tabel, som hedder total. Den kolonne vil jeg gerne have lagt over i en ny kolonne, hver gang jeg afslutter en opgave.
Eks.
opgave 1 250+250=500 +  42 andre regenstykker
Opgave 2 475+750=1225, som lægges i en ny kolonne sammen med 42 andre regnestykker.
Jeg har en ide, om at det skal lægges i en kolonne med en date  funktion.
Avatar billede nopper Praktikant
09. juni 2009 - 14:46 #1
Jeg har fundet ud af dette kan bruges:
mysql_query('UPDATE medlembase_2 SET jens=(total)')
Men hvordan erstatter jeg jens med en variabel.
Laver jeg en variabel, får jeg parse error på den linie.
Avatar billede nopper Praktikant
09. juni 2009 - 14:51 #2
Jeg har prøvet med denne

<?php
$var1 = "2009-06-09";

mysql_query('UPDATE medlembase_2 SET $var1=(total)')

or die(mysql_error());
?>
Får følgende fejl:
Unknown column '$var1' in 'field list'
Avatar billede Slettet bruger
09. juni 2009 - 16:39 #3
nopper:
Får følgende fejl:
Unknown column '$var1' in 'field list'

Du ikke har noget felt i medlembase_2 der hedder $var1.

Hvorfor vel du parameteriser feltnavnet?

streng substitutionstest:
$var1 = "slår ";
echo "ida $var1 søren.<br>";
echo 'ida $var1 søren.<br>';
echo 'ida ' . $var1 . 'søren.<br>';
Avatar billede nopper Praktikant
09. juni 2009 - 16:55 #4
Jeg er ikke helt med på, hvad du mener.
Jeg opretter en ny kolonne hver gang jeg bruger det program, jeg er ved at lave. Det skal bruges på klubaftener. Altså mit kolonne navn er samstemmende med den dag vi spiller.
Avatar billede Slettet bruger
09. juni 2009 - 17:43 #5
Intet af det du har vist har med opretning af 'kolonner' - i sql hedder det 'alter table add column <feltnavn> ...'
update er til ændring af nuværende poster.

'normalt' laver man det ikke sådan, at der sker data definitions ting i anvendelse af databasen.

fornemmer din tænkning er lidt regnearksmæssigt - sql er mere mængdetænkning - hvis jeg må være så fri at komme med min mening.

Hvad med blot kolonnen 'klubaften' indeholdende datoen.

Ja - Der er mange måder at løse ting programmeringsopgaver på.
Avatar billede nopper Praktikant
09. juni 2009 - 19:18 #6
Ja, det er en god ide, men da jeg ikke er nogen ørn til mysql kan jeg ikke se, hvordan jeg får det bundet sammen med medlemmerne.
Alle har lov at komme med sin menig, men du har lidt ret idet med excell regne ark. Det er min skabelon.
Avatar billede nopper Praktikant
12. november 2009 - 15:59 #7
ellebelle jeg mangler et svar fra dig. Undskyld jeg havde glemt dette spørgsmål.
Avatar billede Slettet bruger
12. november 2009 - 19:36 #8
Nå - det er lang tid siden, og da jeg ikke er point fikseret, tænker jeg ikke ringe om nogen, hvis de selv lukker spørgsmålet (giver point til sig selv - fordi svarene ikke er brugbare).
Men OK, det er jo ikke til at vide, om en tilfældig svarer føler sig stødt og opfatter det som point egoisme hvis man selvlukker