Avatar billede unknown_someone Juniormester
27. maj 2009 - 11:52 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

docx og visning i browser - komponent, xslt, word eller?

Jeg søger en mulighed til at vise en docx-fil i en browser. Jeg har kigget på lidt forskellige muligheder feks et færdigt komponent der konverterer docx til html, et xslt dokument til at style xml'en samt at benytte Word 2007 selv til at gemme som html. Ingen af mulighederne er dog specielt gode, de fundne komponenter konverterer kun meget lidt så fx billeder bliver helt skævt placeret, xslt løsningen stort set det samme. Løsningen med Word virker acceptabel, men ved fx billeder lægges en masse ligegyldig kode ind så der skal ske en del oprydning først.

Er der nogle der kender til en god løsning - løsningen må gerne koste, men det skal helst være muligt at have 100% kontrol over løsningen så jeg selv kan rette evt "features" deri.
Avatar billede ebusiness Nybegynder
27. maj 2009 - 15:36 #1
Den bedste Word->HTML konvertering jeg har prøvet er Googles/Gmails vis som HTML, men det kræver stadigvæk noget oprydning og tilpasning.

Alternativt kan bede Word om at eksprotere til PDF, det vil de fleste kunne læse i deres browser, personligt synes jeg dog at HTML filer er at foretrække.
Avatar billede unknown_someone Juniormester
05. juni 2009 - 16:00 #2
Det skal bruges fysisk integreret på en hjemmeside, så PDF er ikke en mulighed.

Jeg er ikke helt med på hvad du mener med Google/Gmail - dette er jo noget til benyttelse på en hjemmeside, så at de to nævnte sider kan gøre det får jeg jo ikke meget ud af eller er der noget jeg har misforstået?
Avatar billede ebusiness Nybegynder
05. juni 2009 - 17:40 #3
Send et dokument til din Gmail, åben det med med Vis funktionen, og det vil åbne en HTML side med dokumentets indhold, den kan du kopiere.
Avatar billede unknown_someone Juniormester
15. juni 2009 - 09:18 #4
men hvad får jeg ud af det når jeg skal benytte det på min egen hjemmeside?
Avatar billede ebusiness Nybegynder
15. juni 2009 - 12:52 #5
Du skal kopiere den side som Google viser dig, hvis du fx åbner den i Firefox og trykker Ctrl+S så får du mulighed for at gemme hele herligheden med billeder osv på dim computer. Så skal du lige manuelt fjerne baren i toppen, og så ellers rette hvad der måtte se forkert ud.
Avatar billede unknown_someone Juniormester
15. juni 2009 - 15:46 #6
jeg tror at vi taler ret meget forbi hinanden - løsningen skal jo kunne integreres på min hjemmeside, så jeg fx kan uploade Word-dokumenter og så vil systemet omforme indholdet til brugbar html. Skulle jeg bare bruge html'en kunne jeg jo gemme det som html direkte i Word selvom den ikke altid er lige pæn og så uploade html og eventuelle billedfiler - det er derfor jeg søger fx et komponent jeg kan have 100% kontrol over.

Din løsning kræver vist et par børnearbejdere eller lignende der vil sidde klar på tasterne når først en Word-fil modtages eller læses af systemet - og det er ikke helt svaret.
Avatar billede ebusiness Nybegynder
15. juni 2009 - 17:58 #7
Du kunne jo sige hvad du mener til at starte med, men altså, så må svaret være nej, du får ikke nogen Word til HTML konvertering som er pålidelig nok til at man kan køre den automatisk og forvente at få et pænt resultat ud.

Hvis du vil vise noget på en hjemmeside skal du helt generelt ikke lave det i Word til at starte med, samtlige konverteringsmuligheder til HTML må betegnes som nødløsninger.

Hvad er dit scenarie? Hvorfor bruger du Word filer til noget som helst til at starte med?
Avatar billede unknown_someone Juniormester
18. juni 2009 - 16:18 #8
"fysisk integreret på en hjemmeside" - "100% kontrol": det er vist endnu ikke set med en Gmail-løsning. Det er jo også tilladt at spørge hvis man er i tvivl om spørgsmålet.

Jeg er udmærket klar over at der er begrænsninger men den HTML Word laver er efterhånden rimelig acceptabel alt taget i betragtning specielt så længe man holder sig fra avancerede ting feks Excel-objekter. Ud over det består en DOCX jo af et frit tilfængeligt XML-format og det kunne jo være der fandtes et tilsvarende XSLT-dokument til konverteringen, Word gør det jo, måske ikke ligefrem med et sådant dokument men noget tilsvarende, så det kunne være at der lå et XSLT-dokument frit tilgængeligt også.

Jeg skal ikke lave en hjemmeside i Word men læse en mængde ofte opdaterede men simple Word-filer fra et share så i stedet for at opdatere både web og win ved opdateringer kunne en konvertering spare en masse tid. Jeg kan åbne og gemme dokumenterne til HTML serverside ved at benytte en Office-dll i min ASP.NET applikation (derfor er spørgsmålet oprettet her og ikke i fx mailklienter eller officepakken) men gøres dette skal der ryddes relativt meget op i resultatet, ikke pga dårlig kode men pga ønskede undtagelser hvilket er grunden til at der ønskes fuld kontrol over løsningen.
Avatar billede ebusiness Nybegynder
18. juni 2009 - 17:39 #9
Så du har allerede den løsning som du nu har brugt 4 indlæg på at spørge efter, men du vil også redigere automatisk i disse Word filer fordi du ikke ønsker alt indholdet fra disse filer?

Nu har jeg jo ikke set dine Word filer, hverken før eller efter konvertering, men mon ikke den letteste metode til at få et alternativt resultat er at redigere i filerne efter konverteringen.

Hvis du ikke aner hvorledes du skal gribe det her an så vil sige at det er ikke et spørgsmål, det er et job.

Og jeg aner stadigvæk ikke hvad det egenetlig er for noget du laver, men hvis de Word filer er tænkt til at blive brugt som du bruger dem så er det helt forkert at de er Word filer til at starte med.
Avatar billede unknown_someone Juniormester
24. juli 2009 - 13:00 #10
Dette må jo alt andet lige være et fantastisk eksempel i hvor meget 2 personer kan gå forkert af hinanden.

Jeg søger en løsning på et problem, hvor de hidtil fundne muligheder ikke er gode nok - måske skyldes det, at der ikke findes bedre muligheder, men det kunne jo være der gjorde og derfor blev der oprettet et spørgsmål her.

Jeg har en fin idé om hvordan det skal gribes an men har vurderet, at udviklingstiden ville blive alt alt for lang og netop derfor blev der søgt efter en lettere genvej uanset om genvejen så indebar xslt-konvertering, et komponent eller noget helt tredje. Jeg bad hverken om en vurdering af om Word er det rigtige valg til løsningen eller om det var et spørgsmål eller et job.

Til orientering kan siges, at den bedste løsning - i hvert fald indtil videre - blev at benytte Words egen "gem som html" funktion gennem en office-dll, der er sat som reference i projektet.

Jeg har en idé om, at denne tråd ikke bringer mig nærmere en løsning og da tråden nu minder mere om en diskutionsklub end et forum for udveksling af løsningforslag vælger jeg at lukke her.