Avatar billede lone_a_p Praktikant
20. maj 2009 - 10:33 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Oprindelig skabelon

Der er lavet om på den skabelon, der altid åbner et nyt word-dokument at skrive i.

Jeg har en "normal fil" fra en anden computer.

Hvordan får jeg den nye/forkerte skabelon overskrevet med den rigtige, så der er almindelig standardopsætning, når jeg laver en ny fil?

Mit problem er, at jeg ikke ser nogen top- og bundmargin - der bliver dog udskrevet med top- og bundmargin. Det ser simpelthen ud som om indstillingen er 0 på disse, men de er rigtige når jeg går ind i sideopsætning. Og jeg får vist i udskriftslayout, så jeg vil mene, at de burde være der.

Håber på hjælp.

Mvh Lone
Avatar billede vejmand Juniormester
20. maj 2009 - 10:47 #1
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
20. maj 2009 - 11:05 #2
Sådan som jeg læser din beskrivelse af problemet, lyder det som om du bare er kommet til at klikke i mellemrummet mellem 2 sider (eller på toppen af side 1) i et dokument, så du har fået skjult hoved/fod. Et sådant klik slår optionen Funktioner > Indstillinger > fanen Vis > "Tomt område mellem sider (kun Udskriftslayout)" til og fra. Hvis det er det, der er problemet, skal du blot igen klikke på mellemrummet mellem to sider eller på toppen af side 1 (klik når markøren ser ud som en dobbelt pil).

Hvis du har Word 2007, skal man dobbelt-klikke for at vise/skjule det "tomme" område.

Du kan læse mere i denne artikel (engelsk):
http://sbarnhill.mvps.org/WordFAQs/WhiteSpace.htm
Avatar billede vejmand Juniormester
20. maj 2009 - 13:07 #3
lene-fredborg >> He he, mener du ikke det godt nok beskrevet i mit link? (på dansk)
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
21. maj 2009 - 23:29 #4
Jeg overså dit link. Beklager.
Avatar billede meiland Mester
29. maj 2009 - 11:52 #5
Lige en kommentar til problemet med at topteksten ikke vises.

Jeg har samme problem med en brevskabelon her på mit arbejde, men det er ikke på alle maskiner der har problemet. Ud af 17 pc'ere er der kun 2, der driller.
Alle pc'ere har samme OS (winXp) og samme Officepakke 2003.

Mystisk.

Jeg løste problemet med en makro, der åbnede og lukkede for topteksten. Makroen blev lagt ind på en menu.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
29. maj 2009 - 12:20 #6
mailand: Se forklaringerne ovenfor. Det er ikke nødvendigt med nogen makro. Brugerne skal bare klikke (eller dobbeltklikke hvis det er Word 2007) på mellemrummet mellem to sider eller på toppen af side 1 - så vises hoved/fod igen.
Avatar billede meiland Mester
30. maj 2009 - 19:46 #7
Det læste jeg godt. Desværre er de 3 brugere ikke de største hajer til word, derfor makroen.

Mit indlæg gik også mere på hvorfor skabelonen driller på 2 pc'ere og ikke på alle 17....
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
31. maj 2009 - 00:13 #8
Indstillingen for "tomt område" (i Word 2007 er det kaldt "blanktegn" - i engelsk version hedder der "white space") er en Word-indstilling hos den enkelte bruger og ikke udelukkende en indstilling, der er gemt i et dokument.

Der kan være flere forklaringer på, at der sker noget forskelligt hos brugerne. En mulighed er, at indstillingen for visning af "tomt område" er forskellig hos brugerne. Hvis der ikke i forvejen er åbne dokumenter, og hvis indstillingen for visning af "tomt område" er slået fra, vil sidehoved og -fod være skjult, når man opretter et nyt dokument.

Hvis man har flere dokumenter åbne, kan nogle godt have vist "tomt område", mens andre har skjult "tomt område". Når man opretter et nyt dokument, mens man har et eller flere dokumenter åbne, "arver" det nye dokumentet indstillingen for "tomt område" fra det dokument, der var aktivt (vist på skærmen) i forvejen. Måske "tomt område" har været skjult i et sådant aktivt dokument hos de to brugere og ikke hos de øvrige brugere.

Jeg ville vælge at forklare brugerne, at de kan få sidehoved og -fod frem igen blot ved at klikke (eller dobbelt-klikke) på toppen af en side (som forklaret ovenfor). Så ved de det til en anden gang, og det kan faktisk være nyttigt sommetider at skjule de tomme områder, hvis man skal læse igennem en lang tekst.

Se følgende artikel for flere detaljer om, hvordan "tomt område" virker:
http://support.microsoft.com/?kbid=297564
Avatar billede lone_a_p Praktikant
25. juli 2009 - 19:22 #9
Er i gang med at lukke alle åbne spørgsmål.
Tak for alles deltagelse.
Mvh Lone
Avatar billede vejmand Juniormester
25. juli 2009 - 19:51 #10
Og du mener ikke du kunne bruge de forslag du fik????
Avatar billede lone_a_p Praktikant
25. juli 2009 - 23:49 #11
Det var bare en eller anden indstilling - husker det desværre ikke nu, da det er så længe siden. Problemet er ikke opstået siden.
Avatar billede vejmand Juniormester
26. juli 2009 - 02:10 #12
Det var bare en eller anden indstilling
Jamen, det er vel også det svar du fik, nemlig hvilken indstilling du skulle ændre????