Avatar billede debpia Nybegynder
07. maj 2009 - 04:40 Der er 24 kommentarer

Windows Xp vil ikke starte op.

Min stationærer vil pludseligt ikke starte. Strømmen gik igår, og da jeg skulle starte den op skrev den at windows (xp) ikke var lukket korrekt, jeg kan så vælge 4 muligheder tror jeg.

Start windows op normalt, Start op som sidst windows virkede + i fejlsikret tilstand med og uden netforbindelse.

Uanset hvilken jeg trykker går windows ikke igang. Det starter, siden bliver sort, og der står noget tekst meget hurtigt, så starter den forfra, og der sker ikke noget...samme tekst med ...start windows op normalt etc.

Har prøvet at putte min recover disk ind, for at reparere og har kørt chkdsk...men det hjælper ikke...

Er der en der kan hjælpe? Har mine opgaver liggende på den...ahhh den skal virke...
Avatar billede richardsen Juniormester
07. maj 2009 - 05:09 #1
Prøv under opstart at gå ind i Bios. F8 eller DEL.
Kontroller dato og tidsindstilling.

Jeg havde det samme problem med en HP D530 igår og der var batteriet på bundkortet defekt.

Et nyt batteri og ind i bios og rette dato og tid - vips så virkede skidtet igen.
Avatar billede debpia Nybegynder
07. maj 2009 - 08:37 #2
Er gået ind og checket i Bios, og dato og tid var ok, er der andet jeg kan gøre i Bios (er ikke ekspert derinde)

Når jeg trykker start windows op normalt eller en af de andre muligheder, er det somom det forsøger, der kommer også noget tekst på en linie neders på en sort skærm, kan ikke læse hvad der står, da det går så hurtigt, og så bliver der bare sort skærm, som en plade der kører i samme rille....
Avatar billede debpia Nybegynder
07. maj 2009 - 08:50 #3
Vil godt give flere point til rigtig svar, hvordan ændre jeg det?
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2009 - 09:05 #4
Prøv at starte med at hive dine opgaver ud med en livecd så kan vi altid kigge på dit problem bagefter www.helgec.dk/knoppix.html
Avatar billede haverslev Novice
07. maj 2009 - 10:43 #5
Hvordan har du udført den chkdsk, sådan?:

Smid din XP cd i drevet og boot op på den, i første skærmbillede "Velkommen til Installation", trykker du på F10 eller tryk på " R " for at reparere.
Når Windows Genoprettelseskonsollen er startet, får du vist følgende meddelelse:
Microsoft Windows(R) Genoprettelseskonsol

Genoprettelseskonsol indeholder funktioner til systemreparation og -genoprettelse.
Skriv EXIT for at afslutte Genoprettelseskonsol, og genstart computeren.

1: C:\WINDOWS
(Hvis den spørger efter admin.kode og du ikke bruger nogen, så tryk blot på Enter)

Hvilken Windows-installation vil du logge på:  1                (+tryk på ENTER )

(husk mellemrum éfter : / )
Efter : <C:\WINDOWS >    Skriver du:  chkdsk c: /f /r    (+tryk på ENTER )

Prøv derefter tillige
Efter : <C:\WINDOWS >    Skriver du:  chkdsk c: /p /r    (+tryk på ENTER )
Når den er færdig med at scanne, skriv: Exit + enter

-----------------------------------------------------------------

Du kan også lave en Repair af Windows XP, læg dog godt mærke til punkt 4.:
Hvis du har din XP cd, så kan du lave en repair.
Du mister ikke noget ved det, blot du udfører det som nedenstående.

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.

Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyindstalation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.

4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R)
det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se, at den laver en helt ny installation, men den beholder alle dine nuværende indstillinger, dokumenter, programmer og skrivebordet udseende er også intakt, men nu skulle du gerne være sluppet af med dine fejl og mangler.
Dog skal der gøres opmærksom på at alle updates skal lægges ind igen. Desuden skal nye opdaterede drivere, som man selv har lagt ind, installeres igen.
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2009 - 11:09 #6
Avatar billede haverslev Novice
07. maj 2009 - 11:28 #7
Er der da fejl i mit chkdsk?
Avatar billede debpia Nybegynder
07. maj 2009 - 11:50 #8
Lavede en chkdsk /r igår, hvilket ikke virkede, nu gør jeg det lige igen. Resultat følger når den er færdig.

Ang Haverslevs punkt 4:

4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R)
det er her du skal trykke på R.

Jeg får ikke muligheden for repair! hvilket er underligt, hvorfor mon?
Avatar billede haverslev Novice
07. maj 2009 - 12:00 #9
Du husker at vælge en "Nyinstallation", første gang du får tilbud om repair i Consolemode ?
Avatar billede debpia Nybegynder
07. maj 2009 - 12:02 #10
ja.
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2009 - 12:22 #11
"Er der da fejl i mit chkdsk? " Det tror jeg da ikke, hvad er din egen fornemmelse??
Avatar billede Slettet bruger
07. maj 2009 - 12:25 #12
"Jeg får ikke muligheden for repair! hvilket er underligt, hvorfor mon? " hvis du er helt sikker så skyldes det med stor sandsynlighed at dit system er så ødelagt at det ikke opfattes som værende tilstede
Avatar billede haverslev Novice
07. maj 2009 - 12:34 #13
Nu var det jo muligt, at jeg havde overset et eller andet i mit chkdsk skriv!
Avatar billede haverslev Novice
07. maj 2009 - 12:40 #14
kommer den hverken med L = Formatering eller R = Repair. ?

Kommer den f.eks istedet med T = Bruge den valgte partition og fortsætte installationen.
Eller tryk på ESC for at vælge anden partition.?

Hvis ja, så er der kun en nyinstall tilbage.
Avatar billede debpia Nybegynder
07. maj 2009 - 13:04 #15
Har kørt chkdsk igen, og ville prøve at gøre som du skriver i punkt 4, men får ikke muligheden for repair..kommer kun med T
Avatar billede debpia Nybegynder
07. maj 2009 - 16:37 #16
Jeg har endnu en xp cd, den er ikke en recover til den stationærer pc, men til den pc jeg havde før, vil jeg kunne bruge den mon?
Avatar billede debpia Nybegynder
07. maj 2009 - 16:38 #17
Tror faktisk det er Windows pro.

Det som jeg har på den "nye" er vist home......
Avatar billede haverslev Novice
07. maj 2009 - 17:01 #18
De skal passe versions mæssigt, ellers vil den brokke sig.
Avatar billede debpia Nybegynder
07. maj 2009 - 21:22 #19
tænker du på hvis det er en home så skal det være en home...etc?

Har fundet ud af begge er proffesional.
Avatar billede haverslev Novice
07. maj 2009 - 21:29 #20
Ja, XP home cd til XP home og XP pro cd til XP Pro installation.

Men når du har pro som begge dele, så er det blot at prøve :)
Avatar billede debpia Nybegynder
12. maj 2009 - 14:01 #21
Viste sig at det var home på ny computer og Pro på gammel computer. Så jeg tør ikke.

Min stationærer består af 2 harddiske, så jeg har installeret pro på den ene.  Så vil jeg kunne lave nogle backups den vej.

C: Home
D: Pro

Ænder dog ikke ved at home stadig ikke starter op, er der noget jeg kan gøre via D:Pro?

Er der filer jeg kan overføre? ændre det noget? Ville hade at skulle lægge windows ind påny på c:
Avatar billede debpia Nybegynder
12. maj 2009 - 14:19 #22
Kan også se at der flere der tilbyder software, der kan rette op på windows.......Det virker lidt bingo agtigt....er der nogen der har erfaring med det???

http://www.pctools.com/registry-mechanic/
http://www.pcerrorcleaner.com/index3.php?key=Windows%20Repair&gclid=CO3ypLvhtpoCFQOjFQod5kkrbw
http://www.regtool.com/lp1.php
12. maj 2009 - 19:38 #23
NB: Pas på med den slags 'værktøjer' - nogle kan godt 'fixe' din PC - men vil så have $$ til sidst.
Og/eller lægger andre uønskede elementer ind på din PC ...
Avatar billede haverslev Novice
12. maj 2009 - 20:58 #24
debpia > prøv at låne en XP Home cd af en bekendt, da det er den nemmeste måde at udføre en repair på dit c-drev
1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.

Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyindstalation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.

4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R)
det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se, at den laver en helt ny installation, men den beholder alle dine nuværende indstillinger, dokumenter, programmer og skrivebordet udseende er også intakt, men nu skulle du gerne være sluppet af med dine fejl og mangler.
Dog skal der gøres opmærksom på at alle updates skal lægges ind igen. Desuden skal nye opdaterede drivere, som man selv har lagt ind, installeres igen.