Avatar billede RexReptiles Nybegynder
13. april 2009 - 00:26 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Vudering af Krybdyrs side

Hejsa eksperter.

Det er ved at være et halvt årti siden jeg sidst lavede en hjemmeside.
Jeg kunne godt tænke mig noget kritik på denne site og nogle ordenlige bud på hva man kunne gøre for at pudse kanterne lidt.
Det skal lige siges jeg ikke er photoshop kendt - så grafisk kan jeg ik det helt vilde.. men hvis i guider mig steder hen med en tutorial eller lignende kan jeg jo lære mig selv lidt af det.

Sidens indhold - er jeg slet ikke færdig med.
og intro filmen skal i ikke tage jer så meget af - det var bare for sjov - selvom jeg gerne vil have en - men jeg er blank for ide'er til hvad der skal stå og hvordan skal se ud.

adressen er - www.rexreptile.com

på forhånd tak.
Avatar billede CCodam Nybegynder
13. april 2009 - 00:34 #1
Avatar billede RexReptiles Nybegynder
13. april 2009 - 00:36 #2
hov ja - tak for det :-)
Avatar billede CCodam Nybegynder
13. april 2009 - 00:41 #3
#1 En overall ok side...

- Overkskrifterne er dog forskelligt placeret, alt efter hvilken side du er inde på...
- De sorte billederne med hvid tekst i, på de forskellige sider, virker udvisket og er utydelige...
- Intro'en virker ikke i FF3
- Photo Albummet får mit IE7 til at crashe

Derudover finder W3 Validatoren nogen småfejl:
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.rexreptiles.com%2F2.0%2F&charset=(detect+automatically)&doctype=Inline&group=0
Avatar billede RexReptiles Nybegynder
13. april 2009 - 00:53 #4
Ja, de er lidt crappy - de får lige en pudsning, men ellers - skulle man ligge lidt skygge på menu knapper og omrids for at få det til at se ud som om siden måske er lidt længre tilbage?

mangler der farver og evtl hva kunne man gøre for det?

hmm.. photo albummet er ellers lækkert - men måske jeg aligevel skulle kode et som passer i sidens design?

Er overskifter egentlig nødvendige - når man har en fane der viser hvor man er?
Avatar billede RexReptiles Nybegynder
13. april 2009 - 00:55 #5
W3 Validatoren - ved jeg ikke helt hvordan jeg skal reparere index siden - på www.rexreptiles.com/2.0/
Avatar billede RexReptiles Nybegynder
13. april 2009 - 03:03 #6
den vil ik godkende frameborder og framespacing - men uden dem får jeg en grim delelinie og afstand i mit frameset
Avatar billede webweaver Praktikant
13. april 2009 - 10:03 #7
Det vil den ikke nej. Der er mange ulemper ved frames, og det er forældet og bør ikke bruges. Standarden i dag er CSS og du burde sætte dit ind i <div> og benytte dig af det :)

Jeg synes godt at man kan se at siden er af ældre tid.
Jeg er ikke vild med din komplet sorte baggrund. Jeg synes kontrasten fra baggrunden til sitet er for hård. En lysere/anderledes baggrund, eller noget border på sitet evt. som bryder overgangen kunne hjælpe.

Jeg synes siden er rodet og delvist uoverskuelig.
"Home-siden" som eksempel. Du har noget tekst stående helt oppe i det ene hjørne, noget statistik nedenunder. Så midt ude på sitet har du W3C icon som bebuder sitet validerer,  hvilket det jo ikke gør. Og så har du billeder helt ude i siden. Du har et kæmpe tomrum midt på sitet. Det eneste som er der det er dit W3C. Det er det eneste som ikke burde være der synes jeg. Ryk det ned i et hjørne fx. sammen med dit statistik. Teksten burde centreres mere ud mod midten, så netop det kæmpe tomrum ikke er der. Billederne er egentlig fine nok synes jeg.

Generelt synes jeg du burde rykke dit indhold længere ind mod midten af skærmen, istedet for at have det helt ude i venstre side. Det vil godt nok skabe noget fritrum derude, men der kunne du vælge af lege lidt med det baggrundsbillede du har nu med rex reptiles, og fremhæve det noget mere, så der ikke vil blive tomt derude. Og så lige centrere det vertikalt. På samme måde fjerne det på midten, da det virker forstyrrende, hvis der står en tekst der.

Jeg synes også godt at du kan arbejde lidt med din menu. Sørge for alle felter er lige store, og der er lige meget mellemrum mellem punkterne. Og så evt. have en anden farve baggrund i menuen. Der "sker" ligesom ikke rigtig noget på sitet. Det er meget gråt og kedeligt. Når man laver websites, skal man holde sig til få grundfarver ja. Men jeg synes du har for lidt simpelthen. Fremhæv menuen med en anden farve fx.

Sitet er set i Vista - IE 7.0

Nu håber jeg ikke du tager den konstruktive kritik for hård.
Men du spurgte jo. Og jeg vil bare gerne hjælpe dig lidt på vej. Du er jo selv interesseret i forbedringer. Det er alle. :)
Avatar billede RexReptiles Nybegynder
13. april 2009 - 12:36 #8
#1 - jeg vil helst benytte frames! - alternativt måske
    <iframes> ? eller andre løsninger som ikke involvere at
    skal ha alt indhold i en enkelt side.
    W3C skal nok validere alle sider, mit framset har 2
    fejl - resten er flawless når jeg har smidt det op.

#2 - Jeg havde allerede planlagt at smide alt i center :-)

#3 - Hvis jeg skal ha farve ind i menuen, skal jeg næsten
    nakke bunden også og smide lidt farve i den.
    Jeg kan droppe den skæve afslutning på "contact"
    men der er ikke sammenhæng hvis jeg gør det på "home"

#4 - Det er lige præcis den slags kritik her jeg leder efter
    Så du har allerede sat dig som en af dem der får point
    med herfra (webweaver) :-)
Avatar billede webweaver Praktikant
13. april 2009 - 13:12 #9
#1 - Hvorfor ønsker du at benytte frames/Iframes?

Load hastigheder? Hvis du har elementer som går igen på flere af siderne, kan du fx. benytte dig af noget include i PHP, for at nedbringe filstørrelser.

Du kan jo som du siger alternativt benytte dig af iframes. Men det gør ikke sagen meget bedre. Du kan lave samme effekt med CSS i en </div> som en iframe, hvis du kun ønsker at det midterste content skal scrolle. Det hele skal dog ligge i samme fil.

#3 Synes det er ganske fint at have de "skæve" kanter.
Som du selv siger den på contact kunne du godt vælge at fjerne. Den foran home den bør være der, og det er også fint nede i bunden, for at have noget sammenhæng.

Det er bare med at prøve sig frem. Evt. tag et screenshot, smid det ind i Photoshop fx, og prøve sig lidt frem med farverne :)

Et godt lille hjælpe-værktøj, som jeg gerne benytter mig af,
http://www.colormixers.com/mixers/cmr/

Det er godt at du kan bruge kritikken :)
Og at man ikke bare sidder og skriver helt forgæves.
Avatar billede RexReptiles Nybegynder
13. april 2009 - 13:21 #10
- det er pga scroll funktionen, men med includes til det indhold som skal være deri kan din CSS ide godt virke for mig.
- Det CSS du snakker om, kan du guide mig til en tutorial til det eller er den så simpel den kan postes her?
Avatar billede webweaver Praktikant
13. april 2009 - 13:44 #11
Det er dejligt nok ganske simpelt :)

Et stylesheet indeholdende dette fx,

#main_content {
margin: 0px 0px 0px 25px;
width: 622px;
height: 209px;
background-color: transparent;
overflow: auto;
scrollbar-3dlight-color: #AEB5C7;
scrollbar-arrow-color: #000000;
scrollbar-base-color: #AEB5C7;
scrollbar-track-color: #AEB5C7;
scrollbar-darkshadow-color: #AEB5C7;
scrollbar-face-color: #AEB5C7;
scrollbar-highlight-color: #73819E;
scrollbar-shadow-color: #73819E;
}

<div id="main_content">

Indhold her ... Include...

</div>

Stylen på scrollbaren virker dog desværre kun i IE og er ikke en del af standarden. Hvilket vil sige, hvis du ønsker din CSS skal validere, skal den del af CSS'en fjernes.

Jeg har selv brugt overflow: auto; på flere sider jeg har lavet, og synes det er en kanon lækker funktion, som gør det helt af med iframe mere eller mindre :)

Der findes sikkert mere uddybende tutorials på nettet omkring brug af overflow. Jeg kender dog ikke til dem :)
Avatar billede RexReptiles Nybegynder
13. april 2009 - 15:00 #12
Hvad syntes du/i evtl om den farve på menuen?

jeg skal igennem en kæmpe omstruktur nu hehe - CSS MADNESS
Avatar billede webweaver Praktikant
13. april 2009 - 17:04 #13
Det har allerede hjulpet en del synes jeg.
Bare det alene gav mere liv :)

Der mangler vidst lige en border i bunden af menuen på de sidste 3 punkter. :)
Avatar billede RexReptiles Nybegynder
13. april 2009 - 17:52 #14
ro på jeg er ved at skrive den helt om - den ligger der kun så folk lige kan tage et kig :-)

jeg poster en besked når jeg har fået den op - men der jo nok at se til med kaffe, kærester og hva har vi..
Avatar billede RexReptiles Nybegynder
13. april 2009 - 19:08 #15
www.rexreptiles.com/V3.0/

jeg tænker noget i den her stil?
Avatar billede webweaver Praktikant
13. april 2009 - 20:03 #16
Jeg synes det er meget bedre allerede der! :)

Kan man se sitet i en 1024 x 768 opløsning uden horisontal scroll?
Avatar billede RexReptiles Nybegynder
13. april 2009 - 22:03 #17
det er jeg ikke sikker på - men hvis man kører 1024 - så fortjener man et nakkeskud og konfiskeret sin pc :-)

jeg har ik kørt 1024 siden 98 - idag er jeg helt oppe på 1920x1080 - man er nødt til at følge lidt med i tiden.

- jeg fortsætter imorgen når jeg engang kommer hjem.

- jeg smider nogle point din vej - og gir lyd når den er oppe.
Avatar billede webweaver Praktikant
13. april 2009 - 23:08 #18
Det er meget muligt man tænker sådan. Jeg kunne heller ikke selv forstille mig at sidde på sådan en lav opløsning nu om dage. Men faktum er, at det ikke er så lang tid siden at det var populært med disse opløsninger og i den grad stadig er det. 800 x 600 kan man efterhånden vinke mere eller mindre farvel til. Men 1024 x 768 bliver brugt rigtig mange steder, og er stadig en standard i "vores tid". Så man kan næsten ikke komme uden om denne opløsning. Det er selvfølgelig et valg man må gøre op med sig selv. Men 36% af befolkningen vil forbi-gå dit site. Det er immer væk mange, og hvis man kører en forretning, ville det være uaceptabelt. Ihvertfald mange kunder man kunne gå glip af.

http://www.w3schools.com/browsers/browsers_display.asp

Det lyder fint med point, og god arbejdslyst med siden :)