Avatar billede nuukbrugeren Nybegynder
06. april 2009 - 13:30 Der er 3 kommentarer

sum.hvis formel i Excel

Jeg har to tabeller, hvor værdien af en celle reference i tabel 1, skal slås op i tabel 2 og returnere værdien i kolonne 2 fra tabel 2.

Tabel 1

  A B
1 1 4
2 2 5

Tabel 2

  A B
1 1 10
2 2 11

Den formel jeg prøver at lave hedder:

=sum.hvis(A1:A2;"=>A1";B1:B2)

Hvor 1.led A1:A2 er tabel 2
Hvor 2. led =>A1 er tabel 1
Hvor 3. led B1:B2 er tabel 2
Avatar billede wise Seniormester
06. april 2009 - 19:32 #1
Er det kun mig, eller er det fuldstændig sort snak???

RE: Hvor 1.led A1:A2 er tabel 2
A1:A2 er jo 1 kolonne, 2 rækker - det ligner på ingen måde din tabel 2

Hvad er det mere præcist du prøver på?

Det lyder til at du vil slå nogle værdier op i en matrix på baggrund af en anden værdi - hvis det er sagen, så prøv at kigge på LOPSLAG  i stedet...

Sum.hvis er jo til fx at summere alle de linjer der opfylder et givet kriterie - MEN I EN OG SAMME TABEL.
Det slå mig dog lige at det kunne være det jeg kalder en kolonne som var en tabel, så ville din formel næsten give mening, men i givet fald, hvad fejl får du så, hvad virker - hvad virker ikke?
Avatar billede excelent Ekspert
06. april 2009 - 19:58 #2
=SUM.HVIS(Ark2!A1:A2;">="&Ark1!A1;Ark2!B1:B2)
Avatar billede nuukbrugeren Nybegynder
06. april 2009 - 20:38 #3
Jeg kan ikke bruge Lopslag, da jeg skal summere indenfor et interval. i tabel 1 har jeg to kolonner med datoer og i tabel 2 har jeg en kolonne med datoer og en kolonne med værdier. Det er værdierne som skal summeres udfra det dato interval der givet i tabel 1.