Avatar billede thecelt Nybegynder
02. april 2009 - 10:53 Der er 2 kommentarer

Hvordan gøres et billede større?

Hej alle,

Jeg sidder og skal lave en Roll-up (800x1200mm) i Indesign, men de billeder jeg har, er ikke større end 150x150mm hvilket ikke fylder meget på den store flade i Indesign.

Man kan jo trække dem lidt større, men derved formindskes PPI jo - selvom man ved Roll-ups godt kan gå ned til ca. 150 PPI (grundet lærredet) så bliver billedet ikke stort nok.

Findes der et program eller noget som helst der kan gøre f.eks. i photoshop, som kan gøre billederne større - uden at miste kvalitet??
Avatar billede milter Ekspert
02. april 2009 - 12:58 #1
Det kommer meget an på, hvilken type billede du arbejder med. Et fotografi kan ikke tåle en opskalering af den størrelse uden at miste en masse af kvaliteten, hvorimod et diagram med lige linier måske kan overleve det.
Avatar billede liebmanns Juniormester
02. april 2009 - 22:00 #2
Du kan ikke forstørre et foto uden at miste kvalitet, men hvis du i et billedbehandlingsprogram forstørrer med lidt af gangen (10%), så går det falktisk ganske godt.  Der er dog godt nok langt fra 150 x 150 til 800 x 800.

Har du et billedbehandlingsprogram, så prøv i det.

Ellers prøv evt. programmet Xara XS, som er gratis på xara.com, jeg har læst, at det skulle kunne hjælpe med skalering, men har ikke prøvet selv.  Det kan håndtere flere formater.  Det er på skiven fra Komputer's 5-09 nummer