Avatar billede mortenus Nybegynder
23. marts 2009 - 01:22 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

harddisk ses i bios men vil ikke bootes

det drejer sig om en
ældre  pc med 80 gb maxtor sata harddisk, 1.6 ghz og 512 mb ram.
win98me. asus bundkort.. kan vende tilbage med bundkort opl samt bios model.

2 uger siden  --- Strømforsyningen springer og den bliver fixet hos forhandler til ca 700 kr.

Den virker så fint i en uge men pludselig vil den ikke starte op som den plejer. den står lidt og brummer kraftigere og begynder så at cykle rundt i den der fejl med at windows ikke startede ordentligt op.. Der kommer desuden et BIP lige ved opstart hvilket jeg tolker som en hardware fejl. nogle siger skærmkort,, men hvad ved jeg.. skærmen gik iøvrigt også i stykker imens jeg forsøgte at køre fdisk og er også sprunget for ca ½ år siden.

bios finder harddisk, floppy, cd/dvd drev. kan boote fra cd drev hvorfor jeg forsøger dette med fdisk... jeg har dog ikke meget lyst til at partionere harddisken da der ligger mange værdifulde oplysninger på den. Skrives scandisk.exe i dospromten og kører reperationen, kommer der en fejlkode på noget med cluster at jeg kører NFTS partioner og skal køre FAT 32 og at data ikke kan flyttes.

Harddisken virker(testet i docking station).
kabler, både til sata harddisken og til en ny IDE harddisk jeg har købt er skiftet
Det er forsøgt at sætte en tredje IDE harddisk i med installeret windows , hvilket virker fint..

Det sjove er nu at hvis jeg aktivere controllere i Bios, Tilslutter den nye IDE harddisk, lader sataen sidde og booter fra Fdisk cden. sker der ingenting. Men derimod booter den fint fra cd drev, når kun sataen sidder i. Jeg har altså ikke mulighed for at partionere nye dele på den harddisk jeg lige har købt, hvilket jeg så som den eneste løsning, men biosen kan sagtens finde den.

kan det være bundkortet, sata kontrollerne eller bare biosen der er noget galt med?? Hvordan kan dette problem løses..

er tilbøjelig til at tro på det er et problem med satacontrollere, eller bundkortet og skærmkortet..

Håber der er nogen med lidt know how derude.

Jeg er ikke så god til det der med at lukke spm, så hvis man kan lige få et praj hvordan man gør af personen der kan svare på spørgsmål
Avatar billede fastwrite Nybegynder
23. marts 2009 - 02:33 #1
Hvis jeg var dig, vil jeg skynde mig at få fat i en anden PC. Det lader til at den ikke har det særlig sundt.

og ta' harddisken over på et andet operativsystem, og brug ALDRIG mere Windows 98 me..

Så kan du få kopieret alle dine vigtige data fra din maxtor disk til en anden, så du er sikker på at de holder.

Jeg er bange for at du ikke kommer meget længere end det du selv har prøvet.

Du kan dog prøve at køre en chkdsk /F i en dosprompt, og se hvad det fører med sig.
Avatar billede mortenus Nybegynder
14. april 2009 - 01:22 #2
Fandt endelig løsningen på dette problem, og vil lige slutte for god ordens skyld..
bundkortet var iøvrigt et asusRock...
og bios er American Megatrends inc. K8upgrade NF3 Bios P1.10
iøvrigt ikke windows me men Xp... (ikke for skarpt)

for at ridse op::
problemet var at pcén ikke kunne se den nye HDD(Ide harddisk) som jeg havde købt og installeret... og heller ikke den gamle Satadisk...

Eneste fejlkode var som sagt et kort bip... og en sort skærm.

Jeg gjorde dette..

fandt bios version og information om bip lyde og hardware fejl. Dette ledte mig frem til at der kunne være en fejl på rammene eller som først antaget harddisken eller noget helt andet på bundkortet..

Nye ram virkede ikke, hvorfor det så var udelukket..

derefter
tjekker med bios hvad der er registreret som 1 boot device under hhv IDE og SATA og forsøger forskellige kombinationer,, med eller uden cd/dvd drev.. skifter slave og master pin. husk her at skrive ned hvad der står hver gang under boot device.. da der  kan vise sig et mønster.

Min Ide HDD  kom frem under primary master når jeg fjernede cd/drevet. Men sataen var ikke til at se...

da dette ikke var helt holdbart.. resettede jeg bios ved at tage batteriet ud fra bundkortet og vente 10 min...

pc startede så op med at kunne se både IDE og SATA, men stadig ikke starte på Sataen...  Dog holdigvis IDE HDD...

herfra var det bare at geninstallere Windows på den nye hdd... og heldigvis har jeg nu adgang til den gamle SATA(dog kun som sekundær harddisk).
Avatar billede fastwrite Nybegynder
14. april 2009 - 12:38 #3
Tak for dit fine indlæg, og hvordan du fandt frem til en løsning. Et mønster eksempel som andre på Eksperten kun kan tage ved lære af.

En ting dog - 200 point er måske en kende for meget.