Avatar billede kkaen Nybegynder
24. februar 2009 - 15:36 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

iFrame-funktionalittet

Jeg har lavet et site, hvor jeg har nogle lister. Under disse lister har jeg et stort ledigt område, som jeg gerne vil have fyld ud med andre aspx-sider, som følge af valget i ovenstående liste.
Før i tiden blev iFrame vel brugt til dette, men det er vist ikke rigtig det mest tidssvarende. Hvilke andre muligheder er der? Og hvordan sætter man et simpelt eksempel op, hvor man kan klikke på et link i en liste, hvorefter indholdet af et felt på samme side ændres til indholdet af en anden aspx-side?
Avatar billede kkaen Nybegynder
24. februar 2009 - 16:00 #1
Ah, jeg har løst det:

<iframe id="iframe" name="iframe">
</iframe>
<br />
<a href="http://www.google.com" target="iframe">klik her</a>

Problemet var, at jeg ikke kunne lave en OnClick, da VS går ned, når jeg går over i Display-view...
Avatar billede kkaen Nybegynder
24. februar 2009 - 16:01 #2
...men hvis der findes en forklaring af, hvordan jeg får løst OnClick-problemet, så vil jeg da gerne høre det også...
Avatar billede keysersoze Guru
24. februar 2009 - 16:23 #3
det er flere mulige løsninger til dette - og hver har også sine fordele og ikke mindst ulemper.

Først og fremmest så er der ikke en naturlig afløser til en iframe, da iframens store fordel er/var at kunne vise indhold fra et andet domain - dette kan ikke løses meget anderledes i dag.

Bruger man det til internt at vise noget alt afhængig af et valg vil AJAX kunne være en mulighed - men ulempen ved AJAX er at det bygge på javascript og dermed kan det hverken læses eller indekseres af søgemaskiner. Er man ligeglad med det vil AJAX altså kunne være en mulighed og der er kontroller indbygget i .NET til at hjælpe med dette.

Er man ikke ligeglad med søgemaskiner er vejen frem et helt sideskift - det kan læses, det kan indekseres og ikke mindst er det brugervenligt.
Avatar billede kkaen Nybegynder
24. februar 2009 - 16:40 #4
Men er et sideskift muligt, når det blot er en del af siden, som skal udskriftes? Altså kun target-frame'et?
Avatar billede keysersoze Guru
24. februar 2009 - 17:13 #5
nej
Avatar billede kkaen Nybegynder
24. februar 2009 - 17:58 #6
Okay. Så har jeg ikke andre muligheder, end den jeg fandt. Hvis du lægger et svar, så deler vi.
Avatar billede keysersoze Guru
24. februar 2009 - 18:05 #7
jo - du har jo muligheden for AJAX, men (igen uden at kende forudsætningerne) vil hverken AJAX eller iframes være særlig hverken bruger- eller søgemaskinvenlig.

Der er allerede lagt et svar.