Avatar billede loevemor Nybegynder
18. februar 2009 - 09:16 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke finde det eksterne drev

Hej!

I forbindelse med formatering af min computer, har jeg "mistet" det eksterne drev (WD My Book).

Når jeg sætter det i usb-stikket, blinker det, og jeg kan se, at der er tilsluttet en usb-enhed, men jeg kan ikke finde det på stifinder eller i "denne computer"

Jeg har fået tilsendt software fra producenten og har installeret det, men det hjalp ikke.

Den er der, men jeg kan ikke komme ind og kigge på drevet (eller hente alle de kostbare dokumenter og billeder, som ligger der).

Da jeg formaterede computeren, glemte jeg desværre at fjerne drevet - kan det være det?

Kan man oprette drevet?

Kan I hjælpe?
Avatar billede hearnz Nybegynder
18. februar 2009 - 09:41 #1
Hm, lyder mærkeligt. Der skulle ikke ske noget ved at du har den siddende i under formatteringen.

Hvilket filsystem ligger på den eksterne og har du prøvet at koble den til en anden computer for at være sikker på at den virker?

Har du efter formatteringen husket at installere og opdatere alle dine drivers? især chipsæt drivers er vigtige når du skal have usb enheder til at fungere.

Hvis du kan svare ja til de to ting så prøv at gå i diskhåndtering og se om du kan finde den eksterne der. (kontrolpanel -> administration-> Computeradministration-> diskhåndtering).

Hvis ikke må du lige give en tilbagemelding først :P
Avatar billede haverslev Novice
18. februar 2009 - 10:41 #2
Du har muligvis mistet partitionstabellen.
Det kan du fixe via dette link.

Hvis det er VISTA du kører med,så skal du lige hente en anden Testdisk en den, der er kan hentes via linket ( VISTA BRUGERE !!! brug denne BETA -)
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk og gå frem efter den guide der linkes

Men det er samme fremgangsmåde, uanst om det er XP eller Vista
http://helgec.dk/lost%20partition.html
Avatar billede loevemor Nybegynder
18. februar 2009 - 19:25 #3
ALT er installeret (fra cd-rom fra producenten). Jeg talte med it-afd på mit arbejde, og de sagde, at jeg skulle give usb-stikket et navn - det fik navnet "p" i diskhåndtering (primær partition). Nu kan jeg se det i stifinder, men når jeg klikker på det, beder det mig om at formatere disken - det tør jeg selvsagt ikke.

Nu prøver jeg haverslevs forslag og kører i øjeblikket "Testdisk" på drevet, som lystigt står og blinker. I hører begge fra mig, når jeg er færdig med testen.

På forhånd tak for hurtige svar. Jeg er meget glad for det.
Avatar billede loevemor Nybegynder
18. februar 2009 - 19:26 #4
Forresten skal jeg nok lige fortælle Jer, at jeg ikke er "computer-geni" - er helt almindelig bruger...
Avatar billede loevemor Nybegynder
18. februar 2009 - 19:43 #5
Har kørt testen - "no partition found for recovery"..... Hvad betyder det?
Avatar billede haverslev Novice
18. februar 2009 - 20:11 #6
Sikker på du har kørt lige efter guiden ?

Ellers er jeg bange for dine data er slettet, men du kan prøve
dette - find linien "Sådan gendannes mistede data"
http://www.helgec.dk/livecd.html
Avatar billede loevemor Nybegynder
18. februar 2009 - 20:25 #7
Hmmm... det svar bryder jeg mig ikke om... Der burde være 500 GB på disken - den viser, at der er 465,76 GB - noget må der da ligge... Jeg prøver at køre "Sådan gendannes mistede data"..

Når jeg går ind på denne side, står der, at "guiden er under konstruktion", og så står der en masse om LINUX og INSERT... er du sikker på, at det er korrekt?
Avatar billede hearnz Nybegynder
18. februar 2009 - 20:43 #8
Prøv lige at opdatere dine motherboard drivers for at udelukke at det er usb portene der driller.
Havde du prøvet at sætte harddisken på en anden computer?
Avatar billede loevemor Nybegynder
18. februar 2009 - 20:48 #9
Ja - alle drivere er opdateret.

Prøvede at sætte harddisken på min søns computer - vi kunne (desværre) ikke se den her heller. Den viser sig som en usb-enhed med en masse plads på, som vi ikke kan komme ind og kigge på.
Avatar billede hearnz Nybegynder
18. februar 2009 - 20:50 #10
glem det første jeg skrev..kan se du har kontakt til den i stifinder jo. Men vil stadig gerne vide om du har pvrøvet disken i en anden computer.
Avatar billede haverslev Novice
18. februar 2009 - 20:55 #11
Jeg er stadigvæk overbevist om, at du mangler partitionstabel og det kan lykkedes at få kontakt - hvis du kører slavisk frem efter guiden :)

"Når jeg går ind på denne side, står der, at "guiden er under konstruktion", og så står der en masse om LINUX og INSERT... er du sikker på, at det er korrekt? "

Ja, det er Testdisk du bruger til det - dog en lidt ældre version
der henvises til i http://www.helgec.dk/livecd.html
Avatar billede loevemor Nybegynder
22. februar 2009 - 07:12 #12
Hej igen,

Jeg må nok se i øjnene, at mine  data er tabt. Havde håbet på, at 'mail@helgec.dk' havde svaret mig (fandt det på linket) men desværre.

Tak for Jeres ihærdighed.

Hvordan tildeler jeg point?
Avatar billede haverslev Novice
22. februar 2009 - 15:10 #13
Ang. svar / points, så kan du kun give points til "svar"
Når der er lagt et svar, så kan du markere og tildele points

Har du prøvet om du kan hente data ud?
Et andet program er f.eks
http://www.runtime.org/data-recovery-downloads.htm
Avatar billede loevemor Nybegynder
22. februar 2009 - 16:05 #14
Har netop sat programmet i gang - og den henter og henter fra det eksterne drev - som står og blinker lystigt.

Jeg håber, at dette hjælper. Hvad gør jeg ved de filer, som bliver gendannet? Kan de evt. brændes på en dvd? Og i så fald - hvordan gør jeg det?

Jeg håber at høre fra dig, før programmet slutter....
Avatar billede loevemor Nybegynder
22. februar 2009 - 19:30 #15
Skal også lige spørge dig... Jeg bliver bedt om af formattere det eksterne drev, når jeg klikker på det. Hvis jeg formår at gemme data fra drevet, kan jeg så formattere? Og hvordan får jeg software derover (har fået det tilsendt fra Western Digital).

Åhh... jeg ved godt, at jeg spørger - måske lidt dumt - men jeg håber, at du kan/vil svare mig.
Avatar billede haverslev Novice
23. februar 2009 - 19:56 #16
Hvis du kan få lov til at tilgå disken og gemme de data du ønsker, enten på en anden harddisk, en Usb nøgle eller brænde ud på CD/DVD`er.
Hvis det lykkedes og du ikke har mere du skal bruge/gemme fra disken, så kan du h-klik på den i diskhåndtering og formatere
Avatar billede loevemor Nybegynder
27. februar 2009 - 08:12 #17
Tak for al hjælp. Det var en langsommelig process, idet jeg måtte gå ind på hvert dokument/billede og så gemme det lokalt på min computer. Da jeg ikke havde registreret mig, havde jeg ikke lov til at kopiere (flere) og så flytte det.

Jeg vil nu prøve at formatere disken, og så må vi se, hvordan det går.
Avatar billede haverslev Novice
27. februar 2009 - 08:44 #18
Det var nu meneingen, at den/dem der har givet dig en brugbar løsning, skulle have points :)
Avatar billede loevemor Nybegynder
01. marts 2009 - 14:31 #19
Selvfølgelig skal du da have points - ser nu, at jeg har gjort forkert. Det må du undskylde. Jeg er desværre ingen ørn til dette.

Hvordan klarer vi den?

Kan jeg oprette et nyt spørgsmål, som du får point for?
Avatar billede haverslev Novice
01. marts 2009 - 20:03 #20
Det er OK, blot en påmindelse :-)