Avatar billede nelly69 Nybegynder
17. februar 2009 - 09:17 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Ghost af en pc med virus

Hej alle
Jeg har et par pc'er som jeg jævnligt ghoster, da de fra tid til anden skal køre med fortroligt matriale.

Mit spørgsmål er nu, hvis jeg har et rask ghost af en af disse pc'er, men selve pc'en har fået virus.
Hvis jeg så ligger det gamle ghost ind på pc'en, vil virussen så stadig være på maskinen, eller vil den forsvinde når jeg ghoster maskinen?

Håber på nogle kloge hoveder:)
På forhånd tak
Avatar billede lassebm Nybegynder
17. februar 2009 - 09:26 #1
Hvis du har én partition og ligger det raske image ind, vil virusen forsvinde. I hvert fald indtil den kommer igen, hvis det er pga. et hul i styresystemet der har gjort det.

Hvis du har 2 partitioner, og virusen ligger på den partition du ikke ghoster så vil virusen blive på computeren.
Avatar billede snowball Novice
17. februar 2009 - 09:26 #2
Så længe dit Ghost image er fri for virus og des lige, så vil PC'en du ruller det på også være ren.

Virus er en software ting og gemmer sig ikke i de fysiske komponenter.
Avatar billede snowball Novice
17. februar 2009 - 09:29 #3
Jeg henviser til et "disk image" af en PC med kun 1 harddisk.

Hvis du kun Ghoster partitioner så kan der korrekt nok stadig være en fare som "lassebm" nævner ;)
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2009 - 09:37 #4
Som udgangspunkt, JA.
For at være helt sikker forudsætter det dog efter min mening at du kun har installeret programmer på det drev du ghoster over, formodentlig C.

Hvis du f.eks. har valgt at lægge system på C og installerer programmer og andet på et andet drev og kun ghoster C drevet, så vil der være risiko for at der stadig kan være aktiv virus på det andet drev.

Ligeså hvis du har materialer eller har indstillet din email klient til at gemme på et andet drev, kan en evt. vedhæftet inficeret fil eller downloadet fil stadig ligge der, men virusen vil næppe være aktiv før filen åbnes igen.

Men har du en installation udelukkende på det drev du har taget ghost af og overskriver den med din rene ghostfil, så burde du trygt kunne bruge den, da partitionen bliver helt overskrevet.

Når du siger Ghost går jeg ud fra det er Norton eller Symantec Ghost du anvender. Har du kørt den i dos emulering fra en cd eller er det versionen der kører fra Windows?
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2009 - 09:39 #5
Hmnn, måske man skulle man lige huske at opdatere hvis telefonen ringer mens man skriver en kommentar. Du har vist fået svaret allerede :-)
Avatar billede snowball Novice
07. april 2009 - 21:19 #6
Fandt du ud af det? :)