Avatar billede thomas_b Nybegynder
13. februar 2009 - 21:36 Der er 6 kommentarer

Ang. opbyggelse af hjemmeside

Hej...

Har kigget og spekuleret lidt på fordelene og funktionen af f.eks. hjemmesiden www.ontv.dk - er undersider bygget op på en masse mapper og lille database eller hvordan er den strikket sammen... og hvad vil fordelen være ved dette ??
Avatar billede thomas_b Nybegynder
13. februar 2009 - 21:37 #1
For den sags skyld så også exp.dk-her...
Avatar billede keysersoze Guru
13. februar 2009 - 21:58 #2
nej - det hedder ganske enkelt URL Rewrite. Hvordan det præcis kan gøres afhænger meget af platform osv - fx har den nyeste IIS det indbygget, i PHP kan du gøre det ud fra htaccess, i ASP fx gennem en custom fejlside og i ASP.NET er der flere forskellige muligheder. Så der eksisterer ikke en masse mapper men derimod meget et relativt lille antal filer men til gengæld en meget stor database.
Avatar billede thomas_b Nybegynder
13. februar 2009 - 22:22 #3
så det er simpel for at undgå fejlsider eller hvad ? - eller bare nyttet i det tilfælde...

Og ang. den database så ville man nok bruge en SQL server og ikke enkelte databaser vel ?
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2009 - 22:49 #4
Grunden til de bruger mapper, kan være til at gøre sig bedre søgemaskinemæssigt(SEO), da google også søger på URLen.

Hvad er det du mener med en lille database?
Avatar billede keysersoze Guru
14. februar 2009 - 10:16 #5
Nej, det er ikke for at undgå fejlsider, det er dels for at få en pæn URL og som nævnt fordi det SEO-mæssigt er bedre end fx default.aspx?id=2.

Der er sjændent nogen idé i at arbejde med flere databaser når man arbejder med én applikation - om det så er en database på SQL Server, Oracle eller Access afhænger af muligheder og krav.
Avatar billede keysersoze Guru
09. april 2009 - 00:52 #6
lukketid?