Avatar billede hexar Nybegynder
09. februar 2009 - 19:41 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Primary IDE master væk!

Hej, nu har jeg så endnu en gang fået problemer med min pc, utroligt som det går glat for mig for tiden..

Nå, lige før jeg går i gang vil jeg meddele det er begrænset hvor meget viden jeg har om computer indmad, og jeg desværre ikke har specifikationerne på min PC længere, og ikke rigtig kan få fat på dem idet min PC dårligt nok vil starte.

Okay, problemet er når jeg starter PCen går den igennem første del af opstarten, men når den kommer til den del hvor windows logoet skulle komme frem (XP) genstarter den simpelthen, det er sket efter jeg i går flyttede min computer til et andet sted i lokalet, første gang jeg tændte gik det fint, men så her i dag skaber den sig bare..

Jeg har væet inde i BIOS og lagt mærke til noget meget mystisk.. min Primære (og eneste) HD som burde ligge på "Primary IDE master" er rykket ned og hedder nu "sixth IDE master" i stedet... Jeg har prøvet at sætte kablet i andre SATA slots (den var i SATA 4 til at starte med) hvilket har ressulteret i jeg fik den til at ligge på Third IDE master, Forth IDE master, og Fifth IDE master i stedet, men stadig ingen held med at få den til at virke som primær HD igen...
Jeg ved der nogengagne er et system med at man skal tildække nogen "pins" som skulle bestemme om det er master eller slave OSV. men jeg kan ikke finde nogen pins i slots'ne på min HD, kun på mit CDrom drev, så nu tænker jeg lidt om det kan være sådan en pin der er faldet ud på en måde, men jeg har ledt både indeni og udenfor computeren uden held..

Jeg er virkelig på bar bund.. jeg ville prøve med et andet kabel, men det ser ud til jeg i min nylige flytning er kommet til at smide min reserve ud :(

Jeg håber i kan komme med nogen råd eller ideer, eller i værste fald fortælle mig om min harddisk har givet op... jeg har haft problemer med min pc en del gange efterhånden og mistænker ham der har samlet den for mig, for ikke at have gjort det ordentligt.

Øv Øv, jeg skulle bare lige hjem forbi efter arbejde og scanne mine timesedler fra mit job ind.. Nu får jeg ikke min løn til tiden fordi min computer skulle skabe sig :(

på forhånd tak
Emil
Avatar billede Slettet bruger
09. februar 2009 - 20:07 #1
prøv at skifte dine SATA kabler. de kan godt blive løse i "kødet"
så er der jo løs eller ingen forbindelse og så især hvis du flytter den
har selv prøvet det - har du haft dem ude et par gange kan problemet opstå.

sata finder selv ud af det og er lige glad hvor i soklerne du sætter dem. din er måske undtagelsen men den tror jeg ikke på.

tag siden af og tjek alle stik om et af dem ikke sidder lidt løst
Avatar billede hexar Nybegynder
09. februar 2009 - 23:33 #2
altså, jeg er helt 100% sikker på at den inde i bios, og også ved opstart viser min HD som aktiv (altså at den har fundet HDen) men som sagt ligger den under "Sixth IDE master" i stedet for primary, hvilket også undrer mig rigtig meget, og hvis jeg sætter sata stikket i SATA 1, 2, eller 3 i stedet så flytter den hvilken master den er tilkoblet, men ingen af dem får den til at lande på primary.. ved ikke om det er det du mener er undtagelsen på min PC, men i så fald passer det hvor mærkeligt det end lyder, jeg har checket det ret mange gange efterhånden...
Det undrer mig, hvis det er stikket den er gal med, at den faktisk registrerer harddisken overhovedet, men bare vælger ikke at placere den som primary

No matter. Vil bare være sikker på vi forstår hinanden ret :)
Jeg har prøvet at tage SATA stikket ud og bytte om på enderne hvilket ikke virkede, som sagt er jeg kommet til at smide reserven ud så det her jeg ikke kunnet checke endnu, men jeg vil skaffe/låne/købe et så snart som muligt så jeg kan give svar på om det løser problemet
Indtil videre må en tak være på sin plads :)

Det er sjovt at pc'en virkede lige efter jeg havde flyttet den, og at det først er nu, dagen efter at jeg ikke kan få den startet, jeg håber virkelig det ikke er min harddisk der er røget.. den har været lidt sløj i lang tid, men håbede nu på den ville klare sig..

Hvis du, eller nogen andre har alternative forslag til hvad jeg kan prøve må i endelig skrive, og jeg vender tilbage så snart jeg har fået fat i et nyt sata kabel
Avatar billede Slettet bruger
10. februar 2009 - 08:45 #3
hvad er det for et bundkort du har.

måske er din bios klar til opdatering. ??????
Avatar billede hexar Nybegynder
10. februar 2009 - 19:17 #4
Jeg har idag været ude og købe et nyt SATA kabel, som desværre ikke løste problemet :( øv øv

Hmmm. det er lidt svært for mig at finde ud af mine pc specs. da jeg desværre er kommet til at kyle alle spec. info jeg havde på papir ud under min seneste flytning, men jeg har her en driver-cd stil mit bundkort der påstår at motherboardet hedder A8N32-SLI så det må man jo tro på.. :)

Opdatere bios?... ved ikke så meget om det, men jeg kan i hvert tilfælde ikke komme ind i windows, så jeg ved ikke helt om jeg kan opdatere min bios..

jeg fatter stadig ikke at min PC faktisk anerkender at min harddisk er koblet til, men bare ikke gider acceptere den som primary master...

tak for hjælpen indtil nu.. nu har jeg mig da et ekstra SATA kabel hvis jeg nogensinde skulle få brug for det ;)
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2009 - 08:20 #5
se under xp

http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us&model=A8N-SLI

da du nu ikke har din bog til bundkortet mere så hent den under mamual - det er vigtig læsning
men under win xp ligger der 11 bios så måske skulle du se at få din opdateret hvis du aldrig har gjort det. der ligger jo også nyere drivere til dit bundkort som sådan.

man kan opdatere sin bios i asus på flere måder men husk det er på eget ansvar som man altid får at vide.
de er lige usikre hvis der kommer strømafbrydelser men skulle det gå galt lå der før i tiden standard bios på bundkortets cd man kunne indlægge. i dag er de fleste crash frie.
jeg har endnu ikke haft problemer med deres opdateringer

nu er problemet at du ikke kan komme ind i windows så du kunne jo prøve at sætte windows cd i og se om den vil starte op på den og så prøve at reparere styresystemet.

har prøvet at en maskine låste sig fuldstændig så jeg måtte bruge linux for at slette partition. havde jeg ikke kunnet gøre det var det jo en ny harddisk - der er mange muligheder så gå metodisk frem.
http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=115843&package_id=271779

screenshots sådan gør du men kun hvis der ikke er andre muligheder
http://gparted.sourceforge.net/screenshots.php
Avatar billede hexar Nybegynder
11. februar 2009 - 18:03 #6
tak for dine meget hurtige svar! jeg tager mig min tid fordi jeg bliver nødt til at hoppe rundt fra pc til pc hvor jeg nu kan få lov at låne noget internet, for overhovedet at svare  :)

Jeg er inde og kigge på de bios opdateringer du snakker om, og  jeg tror sidst jeg opdaterede må have været tilbage for over et år siden, men så vidt jeg kan se er den nyeste opdatering (bortset fra beta-versionen) helt tilbage fra 2005, så jeg skulle meget gerne have den nyeste bios. Men jeg checker selvfølgetlig lige versionsummeret når jeg kommer hjem igen :)

nu er det så lidt surt at jeg ikke har noget diskette drev.. kan jeg opdatere BIOSen fra mit CD drev hvis jeg nu brænder biosen ned på en CD?

har rodet lidt mere rundt siden sidst og dette er hvad jeg er kommet op med: Jeg har en mulighed når min PC starter op, for at trykke F8 og derfra kan jeg så vælge hvilket drev jeg vil boote op fra, når jeg gør det, lister den både mit CD-drev og min harddisk (den som af uforklarlige årsager ligger under sixth IDE master) og hvis jeg vælger CD-drevet kan jeg som  du rigtignok siger loade min XP-cd.. har endnu ikke prøvet at lave en fresh-install og se hvad der sker, det kan jeg egentlig godt se nu hvor du siger det, er lidt dumt, da det ville kunne fortælle mig om den overhovedet vil have noget med min harddisk at gøre, så det prøver jeg så snart jeg kommer hjem :)
Men udover det, hvis jeg i F8-menuen vælger min harddisk sker der det samme som hvis jeg bare lader den starte op normalt; netop at den bare rebooter før den loader noget som helst fra min harddisk... Det får mig desværre til at synes det tyder på min harddisk er stået helt af, men mit spørgsmål til dig må nok være: Er der en mulighed for at den bare ikke vil starte windows op fordi der ikke er nogen primary IDE master, eller er det helt sikkert fordi min harddisk er brændt ud?

For som jeg selv husker det kan man nemlig sagtens have flere harddiske sat op med forskellige versioner af windows, og loade dem uden de nødvændigvis er primary master...

jeg bliver mere og mere sikker på at jeg skal have skidtet udskiftet :( på den anden side ville det være surt at købe en n y HD hvis det HELLEr ikke løser problemet.. håber ikke jeg bliver n ødt til at hyre en til at fixe den for mig, det er mit budget slet ikke til lige efter en flytning...

Endnu en gang tak for dine svar! Der er ikke noget mere frustrerende end at stå med et problem som dette hvor man føler sig helt hjælpeløs :)
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2009 - 19:23 #7
man kan også slå harddisken fra så den kun kan loade op på win xp cd/dvd.

du kunne så prøve at reparere den via cd/dvd (xp)

eller en ny install

fjerne partition og oprette en ny og installere win xp og under genstart slå harddisken til igen.

http://www.helgec.dk/xp-install.html

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
11. februar 2009 - 19:27 #8
hvis du ikke har et diskette drev er du nød til at låne et eksternt drev og bruge

eller også må du lave en bootbar usb pen

og det gør du på denne måde

http://www.helgec.dk/usb_boot.html
Avatar billede hexar Nybegynder
12. februar 2009 - 16:44 #9
heey! Sp fik jeg sku skidtet til at virke.. først prøvede jeg at reperere min Windows installation, så fik jeg en BSOD der sagde der var en "registry error". Så prøvede jeg derefter at slette windows fuldstændig fra C: og så installere en ny windows version oveni.. Nu er jeg så godt klar over at alle programmer osv. jeg har på min PC ikke vil du eftersom alt hvad der lå i windows dir. er væk. men i det mindste er jeg nu kommet ind i windows, og kan oven i købet komme på nettet :)
Så nu skal jeg bare lave backups af alt hvad der er vigtigt, og formatere lortet.. så tror jeg den virker igen! :)

Stadig en ting der dog bekymrer mig.. Min PC sætter STADIG harddisken på som "sixth IDE master".. ved ikke om det gør nogen forskel?... det virker bare helt mærkeligt for mig...

Nå, men uanset, så hjalp dit råd med at boote op fra windows CD jo, så hvis du smaider et svar skal du få nogen points :)

Tusind tak! jeg har oven i købet fået reddet alt hvad der lå på min PC, helt uden at skulle sende den til REP. det er helt fantastisk :)
Avatar billede Slettet bruger
12. februar 2009 - 17:00 #10
ok ja pc er noget svært noget af og til men når det kører er det til stor glæde.

god vind