Avatar billede bas Forsker
07. februar 2009 - 15:49 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Word 2007: Sidetal fra side 2

Hej

I Word 2007:

Jeg har et dokument, hvor jeg i sidefoden har indsat sidetal i formatet X af Y. Jeg har fjernet visningen af sidetallet på forsiden ved at fjerne fluebenet ud for "Speciel første side" under Sidelayout > Sideopsætning > fanebladet Layout.

På siden efter forsiden vises sidetallet logisk nok
som Side 2 af Y, men jeg kunne godt tænke mig at få det vist som
Side 1 af Y. Hvordan er det nu lige jeg gør det?

Jeg har fået nedenstående svar i en nyhedsgruppe, men det er vist ikke samme procedure i 2007-versionen. Jeg kan i hvert fald ikke finde knapperne Sidenummer # og antal sider ++.

Svar via nyhedsgruppe:
Gå i sidehoved eller fod, hvor end du nu vil have dit
sidenummer til at stå.

Skriv Side
Klik på Sidenummer knappen (#).
Lasv mellemrum
Skriv af
Lav mellemrum
Tyrk Ctrl+F9
Indei tuborgen skriver du =
Stadig inde i tuborgen trykker du på anhtal sider
knappen (++)
Efter sidetallet skirver du -1
Tryk Skift F9 for at skjule koden

Kan man lave en tilsvarende løsning i Word 2007,
og hvordan gøres det i så fald?

Tak.

Mvh. Martin
Avatar billede vejmand Juniormester
07. februar 2009 - 16:47 #1
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
07. februar 2009 - 17:07 #2
Når du er i sidehoved eller -fod, er der længst til højre en kontekstafhængig fane, Design. Fanen vises kun, når du er i sidehoved eller -fod. Det, der i tidligere versioner var i værktøjslinjen Sidehoved og Sidefod (Header and Footer), finder du i fanen Design. I første gruppe i fanen findes et ikon til sidetal.

Du har dog ikke behov for at bruge Design-fanen nu. Sidetal er indsat som et felt, og du har brug for at ændre på feltet.

Fremgangsmåden i det, du har fundet, er stadig OK. Her har jeg skrevet forklaringen lidt anderledes:

2. Gå til sidefoden på side 2.

3. Marker sidetallet (som er et felt). Tast Skift+F9 for at få vist feltkoden. Nu ser feltet sådan ud:

{ PAGE }

4. Mens feltkoden er markeret, tast Ctrl+F9 for at få indsat et sæt feltklammer uden om sidetalsfeltet (vigtigt: feltklammer kan ikke skrives med almindelige tegn). Nu ser de sådan ud:

{ { PAGE } }

5. Skriv et lighedstegn "(=)" mellem de to første feltklammer og skriv "-1" mellem de to sidste feltklammer (uden citationstegn). Nu skulle din feltkode se sådan ud:

{ ={ PAGE } -1}

6. Marker hele feltkonstruktionen og tast Skift+F9 for at få vist feltresultatet i stedet for feltkoden. Hvis feltet ikke viser det rigtige sidetal nu, så marker feltet og tast F9 for at opdatere det.

Ved at lave feltkonstruktionen sådan, fortæller du Word, at der skal trækkes 1 fra det egentlige sidetal.

Bemærk:
F9 opdaterer alle felter i det område, man befinder sig i (f.eks. sidehoved, sidefod eller dokumentets hovedindhold).
Skift+F9 viser/skjuler feltkoden i markerede felter.
Alt+F9 viser/skjuler alle feltkoder.
Ctrl+Skift+F9 laver markerede felter om til almindelig tekst.
Avatar billede bas Forsker
07. februar 2009 - 18:15 #3
Hej

Mange tak for jeres indlæg!

Lene-fredborg, din vejledning ser ud til at gøre
præcist det, som jeg efterlyser.

Min feltkode ser nu sådan ud:

Side {PAGE} af {={NUMPAGES}-1}

Jeg tester lige lidt igen og vender så
tilbage med points.

Mvh. Martin
Avatar billede bas Forsker
13. april 2009 - 10:36 #4
Lene-fredborg, poster du et svar, så lukker jeg.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
13. april 2009 - 11:12 #5
Kommer her.
Avatar billede vejmand Juniormester
13. april 2009 - 11:12 #6
Lene-fredborg har sendt et svar.......
Avatar billede Rune Sommer Mester
15. september 2010 - 00:29 #7
Om jeg forstår hvorfor det skal være så omstændigt at få de korrekte sidetal på, i Word 2007/2010.
Først - hvorfor man ikke "blot" kan nøjes med at indsætte det totale antal sider - men skal benytte sig af deres pre-definerede kode som hedder "side X af Y". Ikke altid er det den bedste mulighed.

Og er det så virkelig sandt, at jeg skal til at redigere i feltkoder, for at få lavet det den mindste smule om... synes det er blevet så idiotsikret, at man fuldstændig har mistet muligheden for at give et dokument sit eget præg - uden altså at man er nørd og kan redigere i feltkoder...

Ups - det blev vist til lidt brok i stedet for et tak.

Også tak til Lene for instruktionen