Avatar billede Slettet bruger
30. januar 2009 - 13:42 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

SMS gateway - erfaringer ønskes

Hej,

Jeg arbejder på en uddannelsesinstitution, hvor vi har snakket om at få noget sms-gateway til at notificere studerende omkring begivenheder, aflyste kurser m.v. Der skal altså være tale om at kunne sende SMS til en fhv. stor gruppe.

Har I nogen erfaringer med firmaer der tilbyder en god, stabil og pris-fornuftig løsning af den art?
Avatar billede bacardil Nybegynder
30. januar 2009 - 13:46 #1
Der findes www.cpsms.dk som er forholdvis billige og stabile til ren udsendelse.

Skal I senere kunne modtage SMS eks. ved at sende xxx til xxxx, så kan du kigge på mobilemarketing, de er dog ikke så billige
Avatar billede Slettet bruger
30. januar 2009 - 13:57 #2
Hej, tak for svar...

Jeg forstår ikke helt "sende xxx til xxxx" - hvad mener du her? Noget i stil med "kode" til 1271 eller den slags?

I første omgang tror jeg mest vi har brug for et interface hvorfra der nemt kan sendes sms'er ud til en (større) række brugere. Men de brugere - kan de (deres telefonnumre) trækkes fra vores database, eller kan de selv abonnere, ved du det?
Avatar billede bacardil Nybegynder
30. januar 2009 - 14:30 #3
Ja, det var det jeg mente :)

Du kan via API lave et lille system som gør at I kan sende SMSer til de brugere i jeres database, således at I ikke skal vedligeholde flere systemer.
Avatar billede big_ossi Nybegynder
30. januar 2009 - 17:43 #4
Kan godt lave sådan en side til jer hvor i kan oprette modtager grupper og afsende fra.
I kan selv vælge afsender nummer eller navn og betaler månedsvis bagud så i ikke skal ud og bruge penge på smspakker. Kun betale for det i bruger og prisen falder i takt med jo flere sms'er i sender pr md. Der kan oggå laves så i kan modtage smser senere hvis det skulle blive et ønske.

Systemet er stabilt og meget nemt at bruge.
Avatar billede skau Nybegynder
30. januar 2009 - 19:19 #5
Hvis i har en eller flere itfolk som ikke er bange for linux, kan i sagtens lave den selv.
Jeg har sat et par stykker op med følgende gratis software:
centos (linux)
sendmail
smstools

Det allernemmeste er at lave det således at mails modtaget til en bestemt bruger forwardes til sendsms scriptet der sættes til at læse telefonnumre fra en fil.

Men det kræver jo at i selv kan lave det - til gengæld kræver det blot et smsmodem (mobiltlf kan også bruges) og en gammel server/pc

Resten er gratis.

Hvis man så vælger et mobilabonnement med fri sms så er der styr på udgifterne
Avatar billede big_ossi Nybegynder
30. januar 2009 - 19:32 #6
Skau> Dit forslag er helt fint men man skal bare lige huske på at det ikke er tilladt og bruge sit mobilabonnement til maskinel udsendelse af sms.
Avatar billede skau Nybegynder
30. januar 2009 - 22:04 #7
big_ossi> Desværre er det ikke korrekt (ikke for TDC ihvertfald) modemet jeg benytter er købt hos teledanmark (kan ikke benyttes som telefon - har blot USB eller seriel stik til at koble i serveren) og abonnementet er et almindeligt TDC abonnement.

Jeg laver overvågning af servere og bruger det som et af 2 alarmeringsmedier.

Jeg har lige genlæst TDC's betingelser og der står intet om maskinel afsendelse
Avatar billede skau Nybegynder
30. januar 2009 - 22:05 #8
tillæg: Du har ret i at hvis man vælger fri sms er det ikke tilladt at lave maskinelle sms'er - men det må man gerne med almindelige abonnementer
Avatar billede big_ossi Nybegynder
31. januar 2009 - 00:08 #9
Skau> ret det var også til din indlæg hvor det stod fri sms abb ;)
Avatar billede Slettet bruger
02. februar 2009 - 09:17 #10
Tak til alle for input! Skau - har du links til det software du nævner?
Avatar billede Slettet bruger
02. februar 2009 - 11:18 #11
Og svar gerne, alle, - så skal jeg fordele pointene!

Tak for input!
Avatar billede bacardil Nybegynder
02. februar 2009 - 13:24 #12
svar :)
Avatar billede skau Nybegynder
04. februar 2009 - 19:15 #13
Du får brug for et operativsystem: jeg benytter centos: http://isoredirect.centos.org/centos/5/isos/i386/
Den kommer med en mailserver som er klar til brug
så skal du bruge smstools
http://smstools.meinemullemaus.de/

Efter det hele er sat op kan du fra serveren sende sms'er med sendsms, og du kan sætte procmail (er allerede sat op i sendmail) til at konvertere mails sendt til en bestemt person om til sms'er.

Det kræver at der er nogen i din nærhed der har styr på linux, men hvis du har en sådan person skulle det gå som en leg (lavede min første uden at ha prøvet det før på en eftermiddag)
Avatar billede Slettet bruger
05. februar 2009 - 09:05 #14
Super - tak for det. Smid gerne et svar for point!
Avatar billede skau Nybegynder
13. februar 2009 - 19:44 #15
jæs - lav et nyt indlæg hvis du får problemer