Avatar billede larsmartin Praktikant
23. januar 2009 - 11:19 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Brevflet med Excel

Hej,
Jeg har et Worddokument som er flettet med et Excelark. I Excel arket har jeg både tekstfelter og nogle formelfelter, hvor det er værdien af formlen der skal flettes.
Af en eller anden grund bliver 1,1 f.eks til 1,1000000000000001. Jeg har prøvet at afkorte og paste værdierne, så der kun står 1,1 og hverken mere eller mindre, alligevel bliver det til 1,1000000000000001 i Word.
Umiddelbart kan jeg ikke se at jeg nogensteder kan få Word til at mindske antal decimaler, som kunne løse problemet. Selvom jeg nu gerne ville vide hvorfor 1,1 kan blive til andet end 1,1.
Jeg forstår heller ikke hvorfor telefonnumre eks står helt fint.
Nogen bud?
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
23. januar 2009 - 11:28 #1
Det må være en form for afrundnings/konverteringsfejl.
Du kan i Word indsætte formatteringskoder:
marker flettefeltet, tryk alt+f9 og indsæt \# 0,00x i linjen, tryk alt+f9 igen
Du kan læse mere om formattering i hjælpen til word (Anvende formatering på data, der er indsat af felter)
Avatar billede larsmartin Praktikant
23. januar 2009 - 12:05 #2
Hej Stefan,
Det virkede, tak for hjælpen:)
Hvis du sætter et svar ind, så skal jeg kreditere dig.
Hilsen
Lars
Avatar billede jkrons Professor
23. januar 2009 - 13:09 #3
Problemet opstår fordi OLE2, som anvendes til brevfletning, ikke henter formatet med fra Excel til Word, men kun de "rå" data. I Excel kan 1,1 sagtens være 1,1000000000000001 selv om det vises som 1,1. Og trækker du to tal fra hinanden, kan det interne resultat i Excel også blive et andet end det viste. Det skyldes, at det binære talsystem ikke kender til brøker, og deror kan der opstå afvigelser, når der er decimaler. Prøv fx at indtaste =81/10 i en celle. I cellen under skriver du 7. Træk så de to celler fra hinanden. Nu får du 1,1. Øg antallet af decimaler til 16. Resultatet er nu 1,10000000000000000. Ret så 7 til 8 og se, hvad der sker.
Avatar billede larsmartin Praktikant
23. januar 2009 - 14:07 #4
Det er sådan nogle ting der irriterer og undrer, men eftersom jeg ikke vidste det, har det jo nok ikke nogen praktisk betydning. Vi kan så håbe NASA ikke bruger Excel hvor de sidste decimaler sikkert har større betydning.

Det undrer nu alligevel at Excel skriver 1,1000000000000000000000, men Word "stædigt" fastholder at der skal stå 1,1000000000000001, når nu jeg har copy pasted det som en værdi.

Men skidt det virker med formateringskoden. Nu kan i så se om i kan hjælpe med at lave grafer ud fra de tal...
Avatar billede falster Ekspert
23. januar 2009 - 20:01 #5
Eller brug disse. Den øverste "Nok den smarteste fremgangsmåde overordnet set" har jeg gode erfaringer med:

Nok den smarteste fremgangsmåde overordnet set
Avatar billede falster Ekspert
23. januar 2009 - 20:02 #6
Jep - så var det lige linket:

http://office.microsoft.com/da-dk/word/HA011164951030.aspx

- undskyld.
Avatar billede jkrons Professor
24. januar 2009 - 10:46 #7
falster-> DDE metoden er givetcvis den nemmeste, og den løser problemerne. Ti lgenmgæld er det irriterende at skulle gennem bekræftelsesproceduren i de tilfælde, hvor det ikkke er nødvendigt :-)
Avatar billede falster Ekspert
24. januar 2009 - 23:34 #8
jkrons> Helt enig :-)
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
26. januar 2009 - 09:38 #9
Et svar...