Avatar billede cledes Nybegynder
18. januar 2009 - 15:39 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Statisk IP addresse og trådløs netværk-opsætning

Hej Eksperter.

Håber i kan hjælpe med dette problem. Sagen er, at jeg sidder med et LAN netværk, som bruger en statisk IP addresse der er hostet ved TDC erhverv. Jeg ønsker nu at koble en trådløs router(D-Link dir-615) til modemmet fra TDC så 2 stk bærbare computere kan anvende det trådløse netværk samt 1. stk squeezebox(netværksafspiller) fra Logitech. Efter dette er gjort er det ikke muligt for mig at connecte på det trådløse netværk med de 2 bærbare, som jeg har. Jeg kan sagtens se netværket og når jeg prøver at connecte til det melder computerne fejl.

Dog er det muligt for squeezeboxen at streame fra netværket hvilket er meget mærkeligt, da computerne ikke kan komme på netværket.

Mit spørgsmål lyder derfor på, om jeg skal have flere statiske IP addresser når jeg får flere enheder på netværket(squeezebox, bærbare computer), eller hvad dette kan skyldes.. jeg har nu brugt flere timer på dette og kan simpelthen ikke finde løsningen. Begge styresystemer anvender Windows Vista, og den trådløse router (D-link) er sat op med de oplysninger som TDC har sendt angående den statiske ip addresse.

På forhånd tak,

Claus
Avatar billede dragonknight Juniormester
18. januar 2009 - 18:08 #1
DHCP skal være aktiveret i routeren, og den kan så tildele tilstrrækkelig med IP adresser på LAN siden.
Avatar billede cledes Nybegynder
18. januar 2009 - 21:04 #2
Okay, det vil sige at jeg ikke skal købe flere IP addresser hos TDC?
Avatar billede dragonknight Juniormester
18. januar 2009 - 22:27 #3
Din Ip hos TDC kommer ind på WAN siden af routeren. På indersiden af routeren (LAN) styrer DHCP IP adresserne, så du i teorien har 253 IP adresser.

Ind i opsætningen af routeren, og aktiver DHCP i den.
Avatar billede cledes Nybegynder
19. januar 2009 - 08:41 #4
Okay.

Jeg kan se, at den trådløse router er konfigureret med de oplysninger som er kommet fra TDC(der er indtastet oplysninger omkring den statisk IP addresse) --> Disse oplysninger skal vel være konfigureret på modemmet, og ikke den trådløse router???
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. januar 2009 - 09:49 #5
Nej. Et modem er blot en signalomsætter. Alle WAN ting skal stå i routeren på WAN siden.
Når IP er tastet ind i routerens WAN del, så ved routeren hvor den får forbindelse til internettet. Nu skal du have alle enheder koblet til routeren til at vide hvor de får fat i internettet, og det gør du ved at aktivere DHCP i routeren, for den vil så tildele IP adresser til alle tilsluttede enheder.

AKTIVER DHCP I ROUTEREN.
Avatar billede cledes Nybegynder
19. januar 2009 - 09:57 #6
Okay, jeg prøver lige og vender så tilbage.

på forhånd tak
Avatar billede cledes Nybegynder
22. januar 2009 - 11:14 #7
Så blev det løst.. DHCP var aktiveret, blot nogle andre ting som skulle konfigureret... Men tak for hjælpen.. Giver du et svar dragonknight
Avatar billede dragonknight Juniormester
24. januar 2009 - 14:00 #8
Jeg springer over :-)
Avatar billede cledes Nybegynder
24. januar 2009 - 18:07 #9
point tilbage :P