Avatar billede richardski Praktikant
18. december 2008 - 14:28 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Skærmstørrelser driller

Hejsa.

Jeg er igang med at lave en hjemmeside hvor jeg ikke kan få resultatet til at være generelt tilfredsstillende på de forskellige skærmstørrelser man bruge derude blandt surferne.

Problemet er, at jeg sidder og laver hjemmesiden på en 20" skærm hvor jeg har sat opløsningen ned til 1024x768. Når jeg så ligger den op på hotellet og vil se den på feks en 15", 18" eller 21" skærm står det slet ikke sådan som da jeg lavede siden på min 20" skærm i 1024x768. Selv når jeg sætter opløsningen op på min egen 20" skærm får jeg et andet resultat end det jeg håber og ønsker mig.
Hvordan gør jeg for at få en hjemmeside som tilpasser sig alle skærmstørrelser?

Det er vildt frustrerende og jeg kan bare slet ikke finde logik eller se den røde tråd som evt kan afhjælpe mig. Kan nogle her på Eksperten hjælpe mig vil jeg være meget taknemmelig!
Avatar billede mstorgaard Praktikant
18. december 2008 - 14:46 #1
Jeg vil skyde på at du bruger WYSIWYG-editoren i DreamWeaver, som har det med at placeret elementer absolut, altså at de placeres i forhold til venstre skærmhjørne. Jeg kan ikke umiddelbart huske, hvordan man ændrer det, men det bør kaste et lys over, hvad problemer kan være.
Avatar billede Slettet bruger
18. december 2008 - 14:54 #2
Den skal laves "flydende".
Hvis du bruger dreamweaver kan jeg ikke hjaelpe dig, har altid selv kodet i hånden eller i Frontpage, men pröv at laegge en frame på hver side af hjemmesiden og saet dem til selv at justere (eventuelt med en procentsats) og saet så midterframen til en absolut höjde og bredde.
Så vil den altid vaere lige stor og stå i midten.
Håber det hjalp, ellers er du velkommen til at spörge videre.
Avatar billede olebole Juniormester
18. december 2008 - 15:01 #3
<ole>

Frames og iframes er en oldgammel teknik, som vi alle burde have forladt, da den for små 10 år siden gled ud af markup standarderne.

Man kan sagtens lave en side, der tilpasser sig brugerens browserstørrelse med moderne kodeteknikker, men at forklare hvordan kræver, man kender opbygningen.

Problemet har i øvrigt ikke så meget med brugerens skærmstørrelse at gøre. Det handler om, hvor stor han laver sin browser  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede richardski Praktikant
18. december 2008 - 19:19 #4
Dammnn... det virker bare slet ikke.

Uanset hvad jeg gør er der ikke noget logisk system i den måde mine objekter og tekst viser sig på skærmen.

Findes der da virkelig ikke en skabelon som på forhånd er tilpasser så man blot skal sætte sine objekter og tekst ind indenfor de grænser der er opsat i skabelonen?
Avatar billede mstorgaard Praktikant
18. december 2008 - 20:44 #5
Jo, når du opretter et nyt dokument, kan du vælge at benytte en række forskellige templates.

Men jeg er ret sikker på at problemet er at nogle elementer ligger sig i forhold til øverste venstre hjørne, mens andre ligger sig i forhold til midten af siden.
Avatar billede olebole Juniormester
19. december 2008 - 16:35 #6
richardski >> Det giver ingen mening at spørge efter en template. Der er jo ingen andre end dig selv, der ved, hvordan det skal se ud ... hvilket gør det komplet umuligt at svare på.

Derudover er webkodning et fag ... og du forventer forhåbentlig ikke at kunne få en fiks og færdig opskrift på, hvordan du uden indsigt laver en knæoperation - eller bygger en sportsvogn(?)
Avatar billede richardski Praktikant
19. december 2008 - 17:34 #7
olebole >> Vi har med progrtammer som bla. dreamviewer nogle værktøjer som gør det muligt at lave mere eller mindre avancerede hjemmesider uden det kræver nogen højere akademisk uddannelse. Og med det man kan nu om dage må det vel siges, at være rimeligt at forvente at disse stærke programmer også er i stand til at tage højde for forskellige skærmstørrelser og opløsninger.

Jeg fandt i DV en skabelon som løste mit problem ;-)

Tak for alle jeres kommentare!
Avatar billede olebole Juniormester
19. december 2008 - 17:41 #8
"værktøjer som gør det muligt at lave mere eller mindre avancerede hjemmesider uden det kræver nogen højere akademisk uddannelse [...] må det vel siges, at være rimeligt at forvente at disse stærke programmer også er i stand til at tage højde for forskellige skærmstørrelser og opløsninger" >> Nej, der tager du fundamentalt fejl - men det kan nok være svært at overskue uden den nødvendige indsigt.

Derudover er det stadig komplet umuligt at anvise en skabelon for noget, man ikke aner, hvordan skal se ud. Om det virker logisk uden indsigt, ved jeg ikke, men hvis det er ens fag, er der tale om 'højtlæsning for pygmæer'  =)
Avatar billede mstorgaard Praktikant
19. december 2008 - 18:50 #9
Med skabelon tror jeg, han mener noget så simpelt som en centreret boks evt. med top og bund, hvilket der findes skabeloner for i DW.

Men jeg vil nu også sige, at det er ret umuligt at lave avancerede hjemmesider uden den nødvendige viden inden for faget webkodning. Og det kræver endnu mere viden at lave denne avancerede hjemmeside korrekt ifølge gældende standarder.
Avatar billede richardski Praktikant
19. december 2008 - 20:20 #10
mstorgaard>> "Med skabelon tror jeg, han mener noget så simpelt som en centreret boks evt. med top og bund, hvilket der findes skabeloner for i DW." Det var jo netop det der var mit behov og det viste sig jo heldigvis at der var sådan en skabelon i DV ;-)
Avatar billede olebole Juniormester
20. december 2008 - 17:40 #11
"Det var jo netop det der var mit behov" >> I betragtning af, hvor uendelig mange forskellige måder websider kan layout'es på - og bliver det - ville det da have været ret kvikt at fortælle, det var dét, du ledte efter ... ikke mindst, når de, du spørger om hjælp, efterlyser info om, hvordan siden skal se ud  ;o)
Avatar billede richardski Praktikant
21. december 2008 - 02:43 #12
Den sidste kommentar var ventet...såmænd!
Avatar billede olebole Juniormester
21. december 2008 - 21:30 #13
- og så meget mere uforståeligt er det jo bare, du ikke forlængst har hævet informationsniveauet en anelse ... såmænd!  ;o)
Avatar billede richardski Praktikant
22. december 2008 - 01:46 #14
mstorgaard skrev "Med skabelon tror jeg, han mener noget så simpelt som en centreret boks evt. med top og bund, hvilket der findes skabeloner for i DW"

olebole>> det uforståelige står du nu selv for. mstorgaard forstod til trods for mit ifølge dig lave informationsniveau mit spørgsmål/problem, hvilket du tydeligvis ikke gjorde og dette har du åbenlyst svært ved selv at accepterer!
Avatar billede olebole Juniormester
26. december 2008 - 17:08 #15
Nej, som du selv så storartet belyser, så _gættede_ mstorgaard ("Med skabelon tror jeg ...") - hvilket jeg helt korrekt tydeligvis ikke gjorde. Dét var forskellen!

Mange års erfaring fra tusinder af Eksperten-tråde siger, at man kunne have gættet på alle mulige andre typer af templates, men nu var det altså helt tilfældigt lige dén type, du efterlyste. Men hvorfor dog blive så pikeret over, at folk påpeger det helt åbenlyst uhensigtsmæssige i, du ikke tydeliggør, hvad du efterlyser?

At du ikke gad pille fingeren ud og forklare, hvad du skulle bruge, kan du ikke tørre af i andre ... det kræver i hvertfald langt større kreativitet  ;o)
Avatar billede mstorgaard Praktikant
26. december 2008 - 18:02 #16
Jeg kunne gætte meningen, men jeg vil nu stadig give olebole ret.
Avatar billede richardski Praktikant
26. december 2008 - 18:35 #17
Never mind that...
Avatar billede olebole Juniormester
26. december 2008 - 18:51 #18
Ja, hvis du ikke evner at tage kritikken til dig, så 'never mind that'!
Avatar billede richardski Praktikant
26. december 2008 - 19:44 #19
Kom nu videre i dit liv mand, jeg gider ikke hører mere fra dig... heller ikke i andre eventuelle spørgsmål jeg kommer med her på Eksperten! Blomsterbinding må da lige være dig!
Avatar billede olebole Juniormester
26. december 2008 - 22:05 #20
Ja, jeg ved godt, der er en del, du ikke gider, men indflydelse på hvilke tråde, jeg kommenterer på, får du næppe nogensinde. Og således informeret kan du passende kaste dig over at lære at kommunikere, mens jeg kaster mig over buketterne  ;D
Avatar billede richardski Praktikant
26. december 2008 - 23:20 #21
Tidsler er mere passende på dig vil jeg bestemt mene!!
Avatar billede keysersoze Guru
27. december 2008 - 10:03 #22
Hold da op hvor kan nogen blive tøsefornærmet bare fordi man ikke får alt serveret på et sølvfad - hvis der dog bare blev brugt lige så meget energi på arbejde med HTML som på at få sidste ord herinde...
Avatar billede richardski Praktikant
27. december 2008 - 12:39 #23
Stakkel...
Avatar billede Slettet bruger
28. februar 2010 - 19:54 #24
Kan her lukkes?
Avatar billede richardski Praktikant
21. februar 2011 - 18:36 #25
Lukker